Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Jag har svårt att se såna här efterkloka påståenden som annat än försök att få uppmärksamhet och bygga sig ett känt namn i dagens läge. Därmed inte sagt att det var osant. Men vad exakt gjorde Nordea under minusränteperioden?

1 gillning

En trend har skapats
Med denna uppgång är bostadsrättspriserna i Stockholm bara en procent under nivån som rådde i mitten av sommaren 2022.

Bostadsrätterna ser väl ut att ha gått ner både i november och december?

En trend man kan se är att priserna tar fart neråt igen vid varje räntehöjning och sådana kommer det bli fler av.

1 gillning

Även känt som bulltrap.

2 gillningar

Januaripriserna i Stockholm för Br tyder på återhämtning vilket är ett trendbrott.
Tolkar skillnad mot andra delar av bostadsmarknaden, man kan icke generalisera.
Men vårens utbud och räntehöjningar kommer påverka, tror jag med.

Så är det, hon finner den skyldige efter att han redan erkänt men det är lika sant för det.

Bostadspriserna har inte gått ner i Stockholm i januari på de senaste 17 åren. Vi får se vad det visar på säsongsjusterat.

IMF:s dom: Riksbanken bör höja räntan ännu mer

Det kommer att krävas ännu kraftigare åtstramningar från Riksbanken i närtid för att få bukt med inflationen. Den slutsatsen drar Internationella valutafonden (IMF) i en uppdatering om svensk ekonomi som publicerades på fredagsmorgonen.

Ser att marknaden i min stad (mellanstor kommun) är väldigt upp och ner, hus i bra områden som är renoverade går som smör, 500-600 tusen över utgångspris, till och med innan visning. Medan äldre hus orenoverade oavsett område inte säljs.

2 gillningar

Det finns alltid en marknad för bra hus i rätt läge.

Även augusti var väl upp om jag inte missminner mig (även om det var den sämsta augusti typ någonsin). Augusti och januari är väl de starkaste månaderna på året så vet inte om man ska dra alltför stora växlar. Men bra prylar går iväg, det kan jag skriva under på.

Håller med ändå överraskad att budgivning går högt över utgångspris och innan visning, med tanke på marknaden.

2 gillningar

Är utgångspriset rimligt satt? Tycker mig notera två saker. Bra objekt i bra lägen har generellt “låga/normala” utgångspriser. Däremot mer svårsålda objekt har fortfarande kvar samma utgångspriser som gällde vid toppen förra året. Och de ruckar inte på dem.

Man kan ju tycka att mäklare vill få dit folk och därmed återgå till “lockpriser” för att få igång budgivning. Men lockpriserna verkar bara användas flitigt i uppåtgående marknad. I nedgående kör de höga utropspriset istället. Förmodligen för att de lovat sina säljare bra betalt och kan inte rucka på det.

Skulle verkligen behövas mäklare på båda sidor.

3 gillningar

De förstår nog vad som händer om man trycker pengar, men man bör jämföra dagens situation med hur det sett ut idag om man inte räddat företagen under pandemin. Det hade nog inte sett så läckert ut.

Ja det kan jag ändå tycka att det är, alltså inga lockpriser. Ofta startar budgivning under utgångspris, men slutar 500-600 tusen över i vissa fall 1 miljon över.

Ser även att alla tider blir fullbokade för visningar när det gäller fina nyrenoverade hus. Medan i orenoverade knappt någon skriver upp sig.

Slutsatsen är väl att människor har planerat bo i huset en längre period, därav betalar de lite mer än de tänkt sig.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

1 gillning

Finns det två budgivare finns det en chans för säljaren.

Ändå köparens marknad, guldsits att vänta ut rätt objekt i en hyresrätt.

Dom stora förlorna är säljarna som köpte dyrt för pandemipriser.

1 gillning

Jag skulle dock tro att det stora flertalet säljare har ägt sina bostäder längre än så.

1 gillning

Sannolikt är det så, men även de andra måste sälja någon gång.
Nya låntagare är en riskgrupp, hur länge kommer det ta att hämta hem 15% nedgång?

Precis vad jag tror, det blir en segmenterad marknad. Renoverade hus med bra energiförbrukning kommer sälja som smör. Byggmtrl är svindyrt och elen likaså.

För den som är händig kan det vara läge att köpa renoveringsobjekt till fyndpris.

2 gillningar