Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Jag tror det oxå för folk har nu lärt sig hur dyrt de kan bli med energi…

Samtidigt växer antalet solcellsanläggningar.

Frågan är hur länge de dröjer innan de blir typ skatt på produserad el eller någe liknande för att göra de inte lönsamt…

Njae, skatt tror jag inte. Men skrotad 60-öring blir det säkert.

Men min poäng är att fler och fler villor producerar vad de använder och då blir elprisets påverkan ett mindre problem.

De är klart troligt…
Kollade lite snabbt å själv använder vi 32% av den totala förbrukningen från produktionen…

Hur menar du här? Producerar ni tre gånger ert årsbehov eller täcker ni 1/3 av den? Lite oklart i din beskrivning.

När min togs i bruk var det inte lönsamt att producera mer än man gjorde av med. Jag brukar gå ungefär jämnt upp.

Jävla svårt å förklara i text…:wink:

Förra året förbrukade vi 8.266 kwh, av de totala så köpte vi 5.648 kwh å 2.618 kwh va av de produserade som användes…

Så i framtiden så kan de bli att de är läge att kunna lagra egen produserad el…

Okej, men hur mycket gav anläggningen totalt i kWh?

12.444 kwh…

Får jag påminna herrarna om att det finns privata meddelanden? :slight_smile:

7 gillningar

Så 50% överproduktion på årsbasis alltså. Det var det som inte lönade sig 2019, när jag fick min installerad. Jag har samma årsproduktion och konsumerar ca 11000-12000. Hoppas landa lite lägre senaste driftåret.

En ny botrend för att minska sin skatt, öka sin frihet och spendera vintern i solen?

Så här säger skatteverket:
Du ska vara folkbokförd på den fastighet där du sover. Det gäller även när du har en rörlig bostad. Det innebär att du ska vara folkbokförd på den fastighet där din husvagn/husbil är uppställd eller där din båt är förtöjd. Fastigheten kan till exempel vara en vanlig bostadstomt, en camping eller en hamn.

Ser många plus:

• Bekvämt.
  • En genväg till FIRE.
  • Plats för egen solcellsel.
  • Ingen plats för onödiga prylar.
  • Slipper klippa gräs och skotta snö.
  • Enkelt att flytta bort från jobbiga grannar.
  • Slipper värma upp onödiga kvadratmeter.
  • Kan mantalsskriva sig i en lågskattekommun.
  • Kan köra ner till solen under värsta vinterslasket.

#VanLife är väl redan rätt stort inom FIRE-kretsar och sociala medier över lag? I alla fall som en utopisk vision men som få kanske gör verkstad av :slight_smile:

Sen är man förslagsvis digital nomad ovanpå det! Att bli en "digital nomad"

2 gillningar

Det har nog chans att bli lite större än vad det är. Inget dåligt alternativ för 50 plussare som vill ta en genväg till FIRE efter att ungarna har lämnat och klarar sig själva.

…om man vill dra runt utomlands. Van life i Sverige under vinterhalvåret låter plågsamt.

2 gillningar

Precis, en 3-4 månaders rundtur till medelhavet under den värsta tiden är nog meningen.

På ett närliggande tema:

1 gillning

Såg den. Kan svida rejält på bostadsrättspriserna, ungefär som elpriser och räntor för villor.

Bostadsrättsföreningarna har i många fall varit duktiga på att blunda för kommande renoveringsbehov och inte avsatt nog med pengar. Medlemsmötena bromsar ju höjningar.

1 gillning