Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Nu säger ju inte Boolis värderingar något överhuvudtaget, men sitter ni i BR eller villa? Snacket man hör nu är att folk blivit mer positiva till villor men mer negativt inställda till BR.

Intressant ändå! Man har ju uppfattat att nedgången varit kraftigare på villa jmf BRF, kopplat till elen ex. Nu kanske insikten om att inget ”ingår” i BRF:en heller kommit ifatt.

1 gillning

Kanske, kanske inte. Boolis januarisiffror spretar som attan men det såg fortfarande starkare ut för bostadsrätter. Booli Pro

Utöver i mellersta Sverige där husen gick upp 6% (!).

1 gillning

Villa. Stor och relativt oisolerad 70-talskåk.

Med tanke på att vi antagligen har ytterligare åtminstone 1% höjning på räntan att vänta i vår (spridd över 2 möten) så har jag svårt att se att det inte ska fortsätta ned lite till.

1 gillning

Den som lever får se. Bankernas analytiker säger 3,0% och räntemarknaden runt 3,25% i skrivande stund.

3,75%+ är i alla fall långt bortom alla slags prognoser för 2023.

1 gillning

För att göra en snabb sammanfattning av resonemangen/faktorerna man hört (innebär inte att jag håller med):

• Det blev inte så farligt med elen.
  • Vi kommer alltid få stöd till dyr el.
  • Inte värt att byta uppvärmningsform pga. punkten ovan.
  • Räntan kommer snart börja sjunka igen.
  • De själva eller folk i deras omgivning har antingen redan fått eller fått besked om kraftigt höjda avgifter för BR.

Att sänkta räntor även skulle påverka BR-avgifterna positivt är ett för invecklat resonemang dock.

Jag befinner mig i elområde 3, vilket jag antar får räknas som mellersta Sverige.

1 gillning
  • bostäder går alltid upp på sikt
  • nånstans måste man bo
  • vi har ju bostadsbrist
1 gillning

Booli har enväldigt bestämt ett det är Uppsala, Eskilstuna och Karlstad, Örebro m.fl, enligt kartan här :wink: Booli Pro

Det borde vara så över en längre period, men folk verkar ha svårt att bortse från här och nu. Så tog folk ut för mycket nedgång i förskott tidigare eller är de för positiva nu? Svårt att säga, men bostadsmarknaden är långtifrån effektiv.

Men som sagt, över en längre period borde priserna fortsätta sjunka med tanke på hur kostnaderna ser ut jämfört med innan nedgången satte fart.

1 gillning

Håller med, om boräntan ska parkera på 4%+. Men frågan är om den ska det då? :thinking:

Väldigt få diskuterar nedsidan på räntan längre, och som vi diskuterade i en annan tråd brukar bunden boränta i 5 år och uppåt i princip aldrig löna sig mot rörlig ränta. SVT: vad har varit mest lönsamt: att binda eller inte binda räntan? - Nr 9 av Saihtam

5-årig bunden boränta ligger runt 4% idag!

Om man går back to basics och antar att RB får ner och håller inflationen på 2%, på det antar att vi ska ha positiva realräntor samt att bankerna vill ha en vinstmarginal. Då är 4% boränta absolut rimligt.

Räntemarknaden tror att vi hamnar lägre längre fram, men vad behöver hända för att vi ska hamna där? Kan inte komma på något som samtidigt skulle vara positivt för bostadspriserna.

Marginaler kan kapas i och bolånemarknaden är väldigt effektiv och konkurrensutsatt idag.

Räntorna hos SBAB, Stabelo et al. har tenderat att hålla nätt och jämnt 0,5-1 procentenhets marginal över gällande STIBOR har jag märkt.

Det har du iofs rätt i. På kort sikt kan det vara mycket illa för produktivitet och arbetsmarknad.

Men jag tänkte just på kostnadssidan som du nämnde. Om den trendar neråt kommande år skulle det ändå ge stöd. Oavsett om arbetsmarknaden blir volatil.

Och prognosmakare på räntesidan skulle vara mindre misslyckade än prognosmakare på aktiesidan?

Eftersom alla gissningar är just gissningar lägger jag mina pengar på att vi får samma utveckling som större ekonomier, förr eller senare. Jag tänker Fed funds och ECB.

Bostadsrätt här

0,5% ökning på torsdag är nog högst trolig vilket tar räntan till 3,0%. Svårt att tro att man inte fortsätter höja lite till sen på nästa möte om inte inflationen störtdyker under de närmsta 2 månaderna. Så här såg gissningarna från ränteinvesterare ut efter SEBs undersökning man gjorde nyligen:

Men om man utgår från 2% inflation och positiva realräntor, vad anser du är en realistisk bolåneränta? Idag är styrräntan 2,5%, STIBOR 3 mån +0,5% på det. Hur små marginaler kommer det bli för att komma under 4%?

Stabelo accepterar bara 60% belåningsgrad också, de som kommer in på marknaden (och är en förutsättning för fortsatt prisuppgång) har mycket högre belåningsgrad och måste vända sig till andra.

Br för mig.

1 gillning

Swedbank Economic outlook augusti 2021.

“Vi håller fast vid vår tidigare bedömning att Fed börjar trappa ned på tillgångsköpen i december 2021 och avsluta nettoköpen 2022, innan styrräntan höjs 2023.”

“Vi bedömer att reporäntan kommer att ligga kvar på 0 procent under hela prognosperioden. Riksbankens nuvarande reporänteprognos, som sträcker sig t.o.m. det tredje kvartalet 2024, ligger på en oförändrad nivå om 0 procent. Om makro- och inflationsutvecklingen under hösten fortsätter att utvecklas fördelaktigt för Riksbankens så räknar vi med att Riksbanken senare i höst ger signaler om en första höjning av reporäntan i slutet på 2024.”

Jovars. Både bankernas och Riksbankens analyser från 2021 är roliga att läsa i efterhand.

Men man får komma ihåg att ett krig kom emellan också. På samma sätt kan det ju komma en pandemi till när som helst som tvingar igång kvantitativa lättnader och annat :man_shrugging:

Inte svarta svanar per se men omöjliga inslag att förutspå i prognoser.