Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Du skulle vilja bo i ett mer blandat … om det inte var blandat. :slight_smile:

4 gillningar

Haha exakt!

“Jo, jag anser att blanade områden är bra, tyvärr är dessa så osäkra så jag inte vill bo där”.

Erkänn bara att du inte vill bo i blandade områden istället för att spela så himla god.

4 gillningar

Problemet är väl snarast att det knappt finns några riktigt blandade områden.

3 gillningar

Nej, jag signalerar inte god på ett anonymt forum, det skulle vara en dålig investering. Jag är för goda investeringar och bevisar det genom att hänga här. Ointresserad av att få olika etiketter av personer som ogillar min personliga åsikter.

Jag skulle vilja bo i ett billigare område för att kunna lägga mindre resurser på boendet och få lite mer plats (etnicitet i området är ointressant). Men det krävs att skolan är bra och det var säkert. Det är inte dessa områden i Stockholm.

4 gillningar

Att det är blandat betyder inte per definition att det måste vara kriminellt.

6 gillningar

Suck. Nej, men sannoliken är ju enormt mycket större.

Ta Bergsjön, Angered, Fittja, Södertäljte etc. det är inte direkt den homogena demografin som är slående i dessa områden.

Och ja, jag tycker du är feg som inte vågar säga sanningen. (Yes, kom igen nu, flagga inlägget då det inte är precis enligt er uppfattning)…

3 gillningar

Det är väl just det den är, homogen, ganska samma socioekonomiska skikt som bor där.

4 gillningar

Jag lovar dig att jag säger sanningen: jag vill lägga mindre pengar på boendet. Jag bor i Stockholm. Då behöver jag flytta till ett billigare område. Det medför sämre skola och frånvaro av all ordningsmakt. Det priset är för högt så jag stannar.

Inser att jag kan varit otydlig när jag skriver ”blandat ”. Blandat har inget egenvärde, med ”blandat ” menar jag billigare. Blir mitt inlägg mer begripligt?

Japp, det gör det.

1 gillning

Jag har hittills inte flaggat något inlägg

Fast “blandat” = billigare = otryggt, just för att de som har råd kan belåna sig nästan hur mycket som helst för tryggheten.

2 gillningar

Tyvärr så i Stockholm. Tror inte att det är en naturlag. Det var inte så på 80-talet och inte heller i Helsingfors vad jag hört.

Stockholm är förlorat men det finns fortfarande många fina småstäder med bra människor i vårt fosterland.

1 gillning

Har du några tips? Gärna i olika delar av Sverige.

Fast visst går det att hitta lägre medelklassområden som inte är riktigt lika dyra i Sthlm men ändå helt ok. I söderort tex, som Fruängen och Västertorp och delar av Enskede, Hammarbyhöjden och Björkhagen. Det finns ju faktiskt en del alternativ mellan övre medelklassområden som Bromma och typ Husby eller Rinkeby.

2 gillningar

Kolla längs våra fina kuster.

1 gillning

Hur menar du?

Att blanda hyresrätter för bidragstagare med bostadsrätter är en risk för områdets värdeutveckling.
Jag skulle aldrig köpa något här i Malmö där MKB finns.

3 gillningar

Jag håller med dig. Här är det blandat ungefär 1:10 hyres:ägt.

Jag kan bara gissa hur hyrorna betalas, men hoppas över tid det ska trenda mot mer egenbetalade hyror.

Om aktiemarknaden har rätt så skall ju bostäder ner ordentligt. Fastighetsaktier med inriktning mot bostäder handlas ju till 70-50% rabatt på börsen. Detta betyder att bostäder/fastigheter skall ner ordentligt eller så är det världens köpläge i fastighetsaktier. SBB:s avknoppade aktie med enbart banklånefinansiering sticker ju ut mest på flera sätt.

Har man pengar att köpa bostad för ser det ju mer lockande ut att köpa en portfölj med bostäder med rabatt och hyra boende för avkastningen. Eller måste man tjäna pengar på värdeökningen i samma bostad man äger som man bor i?