Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

tror inte räntan är något större problem, men elpriserna skaver nog

mvh staffan

Jättetråkigt att läsa men bli lite fundersam hur man kan köpa ett hus för sex miljoner när hushållets disponibla inkomst understiger 50 tkr.

8 gillningar

I praktiken är vi ju dock många som får sänkt ränteavdrag från 30 till 21% på den del som överstiger 100 000 i ränteutgifter. Detta tak har folk i allmänhet inte slagit i under tidigare räntehöjningar.

1 gillning

För mig som köpte min första lägenhet för inte så längesen såg situationen inför köpet ut såhär:

Jag bodde med mina föräldrar och hade stått i bostadskö i nästan tio år och kunde fortfarande inte få tag i en lägenhet som skulle ge mig en kortare pendlingstid till jobbet (hade då 1h enkel väg).

Det verkade som att desto längre jag väntade med att köpa lägenhet, desto svårare (dyrare) skulle det bli att komma in på bostadsmarknaden.

Sparade 75% ~ av min lön i ett par år och skippade att leva i nuet med vänner i min ålder.

För mig ser det ut som att det svenska systemet är “designat” för att man ska köpa lägenhet om man bor i en storstad, om man inte kan tänka sig att leva med sina föräldrar långt in i vuxenlivet som är vanligt kring medelhavet.

Min öppna fråga med risk att provocera lite till alla äldre, varför “privatiserades” och omvandlades alla dessa hyreslägenheter till bostadsrätter en gång i tiden?

För mig ser det ut som att allt man åstadkommit är en medelklass av hittepå miljonärer i ett visst ålderspann och gjort det svårare och svårare för alla efterkommande att hitta någonstans att bo.

23 gillningar

Någon måste betala för den där nya husbilen varannat år.

9 gillningar

Jepp som exempel så är bostadsrättsföreningen jag bor i nu ett gammal hyresbestånd där hyrorna var låga för de boende och relativt nära stockholm men bildades för ca 15 år sedan till en brf förening och ser liknande trend runt om där jag bor senaste 20 åren man har sålt ut allmännyttan helt.

Så är lite som du säger vill man ej vara 30 år o bo hemma (inget fel med det) men inget för mig så får man slanta upp för en köpesbostad i sveriges större städer.

När morsan sist fråga om när jag skaffar barn i framtiden garvade jag till lite och sa typ as det skulle vara något i min lilla etta :slight_smile:
Som singel och med hyffsad inkomst klarar jag mig galant men om ajg skulle skaffa barn och vilja att de får liknande uppväxt som mig alltså villa/utlandssemester varje år etc så skulle det aldrig fungera med ett vanligt arbete om jag nu ej ville överbelåna mig och leva med kniven mot strupen.

4 gillningar

När jag skaffade min första, andra och tredje hyreslägenhet på 70-talet fanns inga köer att tala om. Man ringde runt och frågade fastighetsägarna om de hade någon vakans eller kanske man kände någon som kände någon som hade några hyresfastigheter. Det var inget märkvärdigt alls och få under 30 köpte en bostadsrätt utan man hyrde sig fram i halvskabbiga lägenheter utan marbodalkök men i bra lägen. På 70-talet ville många bo på landet i “gröna vågen” så det var ingen direkt brist på lägenheter men detta svängde om till “centrala vågen” på 80-talet då många plötsligt ville bo centralt och priserna på centrala bostadsrätter började stiga kraftigt och många äldre hyresfastigheter gjordes om till bostadsrätter. Alltså var det trender och pengar styrde, vilket det fortfarande är och den som kan sniffa sig till nästa trend kan göra sig en hacka. Politiker är alltid först till kvarn och många av dem skodde sig då precis som nu.

• Vad blir nästa trend?
  • Kommer minihus att bli en trend?
  • Kommer någon typ av stor kris att skapa en ny trend?
  • Kommer energipriserna göra att villamarknaden kollapsar?
  • Kommer ett politiskt beslut om fria hyror att förändra bostadsmarknaden?
  • Kommer så många centrala kontorsfastigheter göras om till bostäder att priserna på BR rasar?
  • Hur kommer “klimatkrisen” och annat att påverka de ungas val av bostad?
  • Var vill Greta bo när hon blir stor?
4 gillningar

De verkar ju ha gått in med 22 års besparingar. Så misstänker de lånat 3-4 miljoner. Men känns som bankerna nog varit för generösa med sin utlåning, i synnerhet i detta exempel. Skulle inte vara förvånad om SBAB är banken bakom detta exempel.

Hur som helst, väldigt tragiskt. Och misstänker de inte är ensamma.

1 gillning

Nu är det ju inte sambeskattning, så 1Mkr/år brutto på en person eller utslaget jämnt på två ger ganska olika netto.

Hursomhelst, vi hade i snittutgifter på ca 75 000kr/mån förra året, med en familj på 5 i en villa är det ingen konst att komma upp i de summorna utan att leva nåt “lyxliv”.
Ränta betalade vi i snitt 250kr/månaden och amortering (inte inkluderad i ovanstående) 3000kr/månaden.

2 gillningar

Ett recept som innebär att den som äger sitt boende har en granne som lever på socialbidrag och får skattefinansierat stöd.
Detta är en anledning till jag aldrig skulle köpa något boende i ett sånt område.

3 gillningar

Vad exakt är problemet med det?

2 gillningar

Hur lyckas ni? Är det dyrt kött varje kväll? Mopedköp till ungarna? Båtköp? Renoveringar? Känns som extremt höga utgifter även med en familj på 5.

Man kan förstås ha olika åsikter om detta.
Får du allting serverat på ett silverfat behöver du inte arbeta. Man ska betala sin hyra själv och försörjningsstöd är ingen inkomst.
Varför ska det normaliseras?
Varför ska jag betala skatt och försörja min granne som inte vill jobba?

2 gillningar

Som sagt, utan någon större ansträngning… :joy:

Är det dyrt kött varje kväll? Mopedköp till ungarna? Båtköp?

Nope

Renoveringar?

Mjo, och en hel del resor som drar upp månadsnittet.

3 gillningar

Men dessa människor finns ju även om de inte råkar bo granne med dig, om de nu bor granne med någon som inte lever så borde väl lättare få dem att inse att detta inte är normen.

3 gillningar

Eller så väljer man att inte bo där för att värdet på din bostad riskeras att sjunka.

1 gillning

Om vi nu ponerar att det inte fanns några enorma socioekonomiska skillnader mellan olika områden, var ska du bo då?

Min poäng, är uppblandningen ett problem i sig, eller att det inte är uppblandat som det ser ut nu problemet?

Sen förstår jag dina argument ur ett personligt perspektiv, skulle jag bo i Sverige skulle jag utan tvekan välja ett av de “finare” områdena, för att jag har möjlighet till det.
Men, jag föredrar ändå situationen här i Finland, där det förvisso finns skillnader mellan olika områden, men de är ytterst marginella i jämförelse.

2 gillningar

Jag bor i ett finare område. Skulle gärna bo i ett mer blandat (skulle då ha råd me större bostad) men i Stockholm är dessa områden så osäkra och skolorna så dåliga (vet jag av egen erfarenhet) att det inte längre är ett alternativ. Så vi bor kvar i spargrisen och har flyttat barnen till en kommunal skola i ett ännu rikare område. Det är stooor skillnad i kvalitet på undervisningen.

Detta är inte en samhällsutveckling jag gillar. Den drabbar de som har det svårast och inget parti har ens kunnat byta riktning trots åtta år med alliansen och åtta år med Socialdemokrati…

7 gillningar

Exakt, hela argumentet om att i “Sverige är alla sin egen lyckas smed” fallererar direkt med det här.
Jag är uppvuxen i ett av de “finare områdena” i Stockholm med, och min egna anekdotiska observation är att det fåtal som kom från andra socioekonomiska förhållanden än normen (oss själva någorlunda medräknat, vi var “enkel medelklass”) hade helt klart bättre förutsättningar än vad de hade haft i andra områden.

2 gillningar

Alla får låna av SBAB men inte jag.

/Jaeintbitter