Så mycket dyrare kostnader får svenska hushåll 2023 | Stockholms handelskammare
Stämde inte riktigt @A_nonym säger. 3,29M för nya sammanboende låntagare 2021.
Not great, not terrible!
Staten får in mindre skatt från de med avdrag eftersom de drar av större summor ju högre räntorna är.
Statens inkomster är i första hand våra skatter och om dessa inte räcker så ger de ut statsobligationer som vi skattebetalare måste betala ränta på innan vi återbetalar hela lånebeloppet till långivaren.
Inte för jag köpt bostad ännu utan haft tur med bra hyreslägenhet (efter harvat 5 år i andrahandshyra) Men i det området jag bor idag är snittväntetiden 12 år och 8 månader för ett förstahandskonrakt, och det är inte ens i centrum… Så jo för att bo här är man nästan tvingad till att köpa. Och när krediter varit billiga har det eldat på budgivningarna.
Tack, helt rätt - miss från mitt håll. Det bör rimligtvis vara 3.29 som är den korrekt siffran.
Mvh
Samma här i Finland
Observera att ränteavdraget för bostadslån har minskat stegvis från och med år 2012. I beskattningen för 2022 är ränteavdraget för bostadslån 5 procent. Från och med 2023 kan räntorna på bostadslån inte längre dras av i beskattningen.
Att räntan skulle vara boven till boprisfallet är inte hela eller halva saningen… Att räntan varit extremt låg i flera år vet dom flesta om ju… De som har ändrats mycke är elpriset som är nog dom flesta inte kunnat förutse… Att räntan skulle gå upp i en mer normal nivå är inge nytt, men att elpriset stigit extremt mycke samt samtidigt drivmedelspriser samt matpriser stigit gör ju att de blir klart dyrare å leva.
Att gamla, redan utställda obligationer har en löptid. När dessa gamla ska rullas vidare samtidigt som efterfrågan minskat och risken anses högre blir det dyrare.
Tänker på som köpte villa för 6msek kontantinsats 15%, lån på 5.1 således ränta brutto runt 20k/mån idagsläget. Kan bli tufft.
Plus amortering blir de 30.000 i månanden… Mer tufft läge då… Sen är frågan hur många kwh el de går åt?? Ännu tuffare läge…
Om du har fått låna 5 100 000 så har du sannolikt också en årsinkomst på runt en mille som minimum, lite beroende på vilken bank du har lånat från. Klarar man inte en månatlig räntebetalning på 20k med det kapitalet så har man bara sig själv att skylla.
Kan mycket väl vara lika mycket i amorteringskrav också. Sen låter förvisso 1MSEK mycket men sen har vi ett enormt skattetryck också som inte ska glömmas bort.
Tagit bort personlig information.
Räntehöjningen gör en skillnad på ca 100000kr -30000 i ränteavdrag för en familj med medelbelåning.
Elen gör ca 20000kr och drivmedel 11000kr per bil med 0.7l/mil och 2000 mil körsträcka.
Milpengen höjs dessutom på pendling till 25:- och man får bidrag för att inte ha haft kontroll på sitt elavtal.
Jag håller inte med dig i din analys att det inte är räntorna som påverkar.
Årsinkomst på 1mille = netto 52 000:-
30 000:- till ränta och lån
15 000:- till elräkning
15 000:- till mat och nöje
5000:- till bilrelaterade kostnader
Snabbt ser man inte att det går ihop för den snobbiga IT chefen utan börja med privatlån för upprätthålla livsstilen…
15000 till elräkning? Vilket hus har 180000kr/år i elräkning?
Om man ska döma någon så tror jag att man bör göra det realistiskt. Medelpriset var väl strax under 2:-/kwh förra året så om du sagt 3000:- eller 4000:- kanske det varit mer sanningsenligt?
Syftade på vintertid, tex nu i december 410öre plus elnät. Elbil och uppvärmed utomhusbad, elelement, kommer du upp i 2500-3000kwh. Snitt över året lägre dock.
En ögonblicksbild är ofta en stor orsak till felbeslut. Trender och vanor är bevis på bra eller dåliga saker.
Men jag håller med i sak, fåfängan och självbilden hos många behöver förändras. Det gäller överallt, inte bara inom hushållsekonomi.
Vi har 33.000 och 53.000kr i månaden brutto. Blir Ca 62.000 netto. 1.032.000kr brutto/år ish
"I maj 2022 skrev familjen på köpekontraktet till ett hus som kostade nästan sex miljoner kronor. Då var räntan fortfarande relativt låg och villapriserna hade ännu inte tappat nämnvärt från toppen. Men signalerna om att sämre tider väntade runt hörnet fanns där.
– Om jag hade vetat hur mycket räntan skulle stiga hade jag aldrig i livet köpt det här huset och riskerat hela min familjs ekonomi, säger Sarfraz Malik.
Decembers elräkning landade på 15 000 kronor och familjen gör nu allt för att försöka minska förbrukningen.
Utöver elen ska de betala drygt 22 000 till banken för ränta och amortering. Mer kommer det att bli framöver, eftersom paret har rörlig ränta på sitt bolån. Riksbanken höjde styrräntan med 0,5 procentenheter på torsdagen till 3 procent.
– Det är jättestressigt. För sex månader sedan hade jag inga gråa hår på huvudet. Nu har de dykt upp överallt, suckar Sarfraz Malik.
Han uppger att januari månads utgifter landade på närmare 50 000 kronor. Det är mer än vad han och hans fru tjänar tillsammans efter skatt."