4% är märket 2023
Och det är nästan 50% över medel sen Industriavtalet tecknades 1997. Hade avtalet löpt på 36 i stället för 24 månader hade det kunnat varit det högsta någonsin!
Källa: Märket och Industriavtalet - Ekonomifakta
Nu är jag född mitten av 80-talet och har begränsad egen erfarenhet men vad jag har förstått av bland annat den här tråden har kostnadsökningarna alltid kommit före löneökningarna. Där och då är det svettigt men bara man klarar av situationen gör inflationen sitt. Om historien upprepar sig. Men den här gången är det kanske annorlunda? ![]()
Hur lätt är det att få en hyres trea i centrum då?
I förorten i Stockholm, där det knappt finns ett centrum så får man ingen hyresrätt med 5-10 års kötid.
Då har man inget val än att köpa om man ska bo någonstans.
Det kanske är någon naturlag reallöner alltid stiger. Kanske inte. Åtminstone en gång har det tagit 16 år för nytt ATH.
Finns folk till allt som man brukar säga. Men är man så pass övertygad om detta vore man rent ut sagt korkad om man band upp sitt kapital i en privatbostad. Man hade gjort allt man kunde för att få skrapa och låna ihop så mycket som möjligt till investeringar som tryckts ner av räntan och skulle mångdubblas vid en återgång.
Absolut, konstigare saker har hänt. Men att folk handlar totalt irrationellt är inget man bör räkna med eller hålla för sannolikt.
Sluta vara logisk och dra slutsatser utifrån inflationsmålet. Negativa realräntor för evigt är det nya normala, det vet ju alla ![]()
Jag gör två iakttagelser:
- Priserna ”hos mig” är ner ca 15% sedan toppen.
- Det är fler än jag trodde som redan bor i köpt bostad som verkar tycka det är ett problem.
Slutsats: Nollräntan fortsätter att ställa till det långt efter att den lämnat scenen.
Räntor på två-tre procent är historiskt sett oerhört lågt.
Det är något djupt osunt, när låneräntan understiger inflationen. Är inflationen runt två procent är en rimlig ränta tre-fyra procent. Långivarna vill ha betalt för sina hanteringskostnader och dessutom tjäna en slant.
Allt kan givetvis hända, men två-tre procent låter extremt lågt i ett långsiktigt perspektiv.
Med det sagt, förklara för mig som om jag vore 5 om jag borde dra ner på mitt månadsparande i värdepapper till att amortera mer. Min bolånekostnad har dubblerats på ett år och är nu lika hög som mitt månadsparande. har rätt högt månadsparande och har utrymmet för ytterlgiare räntehöjningar, men svårt veta vad som är mest värt på sikt - inflationen äter ju inte bara upp lånet utan även avkastning på långsiktigt sparande eller? Magkänslan säger att de är värt räntekostnaden att forstätta trycka in pengar på sparkonto, utifrån att ha missat tillväxt under 2010-2016 har man fått nog av fomo och de sägs ju att tid på börsen slår allt annat, iaf ur ett historiskt perspektiv.
Det är rimligt att förvänta sig en högre avkastning från börsen än din räntekostnad från ett bolån. Lägg på det till ränteavdraget. Behöver inte göra någon djupare analys än så egentligen.
Detta diagrammet från bloggaren Flutetankar tycker jag är intressant att titta på:

Bostadsrättspriserna bör med hänsyn till historien gå ner 75% (realt) från toppen 2021.
Börsen bör långsiktigt slå låneräntan. Jag själv sparade även då villan var överbelånad, vilket var helt rätt.
Risken för mig att bli arbetslös var i princip noll. Är risken för detta relativt hög, så kanske man skall vara mer försiktig.
En invändning till den förenklade grafen från min sida är väl att kvoten för avgiften på bostadsrätter har blivit lägre kontra hyresrätter med åren?
Jag var inte med på 80/90-talen men avgifterna var väl nominellt inte mycket lägre än idag? Särskilt inte med hänsyn till inflationen. Det betingar ju i så fall ett högre värde i sig.
Sen har vi ju det här med att priserna på bostäderna inte är intressanta per se, utan finansieringskostnaden. Under de föregående decennierna fick man ju dras med tvåsiffriga boräntor till och från!
Tycker denna bild visar mycket kring kostnadsutvecklingen även efter 2022 års kostnadsökningar så ligger egen bostad lång under utvecklingen för hyresrätter,
Snyggt. Precis vad jag tänkte ![]()
Även om det givetvis skiljer sig en del mellan en bostadsrätt i Filipstad och Södermalm ![]()
Ska bli spännande att se hur kurvan ser ut när 2023 och 2024 är med. Kurvan för särskilt egnahem pekar ju SPIKRAKT uppåt, och det ser ut som att den kommer ikapp till dess. Även om det gissningsvis på tio års sikt ändå är ett billigare boende än hyresrätt.
Ja, det finns nog t o m fler hyresrätter i Filipstad än på Södermalm. ![]()
Krävs typ 40% prisökning ytterligare 1991 års nivå eller ca 20 % ytterligare i 2022 års nivå. Svårt att se vi kommer ha så hög inflation framöver också.
Inte sällan jämförs räntorna idag med räntorna under 90-talet med slutsatsen att det var mycket värre då med tvåsiffriga räntor.
Men om huspriserna ökat tre gånger mot reala inkomster är ju en 5% ränta idag att jämföra med 15% ränta på 90 talet?
Korrekt! Detta folk missar ![]()
Det är sant, 2023 och särskilt 2024 kommer ju säkert inte inte inflationen vara som 2022. Men i och med att vissa har bundna räntor som löper ut och orsakar viss eftersläpning kommer det nog fortsätta uppåt för särskilt villor.