Det beror väl på vad räntan är.
Jag är helt med på olika kvaliteer i hyra, brf, hus etc.
Jag bara invänder mot belåna sig så man spricker och räkna med bli förmögen på det.
Det beror väl på vad räntan är.
Jag är helt med på olika kvaliteer i hyra, brf, hus etc.
Jag bara invänder mot belåna sig så man spricker och räkna med bli förmögen på det.
Nu trampar du på många fötter här.
Höj istället nivån genom att pedagogiskt förklara/motivera varför du tror bostadsmarknaden kommer att sjunka framöver.
Snicksnack, min bror, dotter och svåger jobbar på Volvo Cars, i produktion, de har hur mycket som helst att göra de blir princip beordrade att jobba helger
Jag står på mörka sidan!
Men jag är ganska soft core, tycker priserna borde ner, men min enda fasta åsikt är att bostadspriser kan inte totalt lämna annan fundamenta (löner+tillväxt ffa) bakom sig
Jo, det kan de. Under en begränsad tid. Dvs en bubbla. Som vi haft nu
Du svarade mig förmodar jag, och jag menade förstås “på sikt”.
Vi har under en period haft ungefär dubblade löner och tiodubblade bostadspriser.
Jag kan inte säga om då, nu eller mittemellan var fair. Men vi torde inte se tiodubblade bostadspriser på väg till nästa lönedubbling.
Ja självklart beror det på en mängd faktorer om bostadsköpet är en bra investering eller ej. Och varje faktor har argument och motargument.
Min poäng är den att när du står i begrepp att köpa en bostad behöver du inte göra överdrivet optimistiska skattningar för värdeutvecklingen för att det ska vara en god investering.
Men det är inte i produktionen/kollektivet man ser arbetsbrist.
Det är bland alla administrativa arbetsuppgifter som man gör sk kostnadsoptimering.
Men det är ju inte så mycket relaterat till bostad utan till hävarmen.
Liten vinst blir stor, liten förlust blir stor förlust.
Det som skiljer med bostad är att man dels får en stor billig hävarm och ingen kommer göra ett margin call för bostadsmarknaden har två dåliga dar.
Så om produktionen går bra och försäljningen är bra. Varför tror du att denna effektivisering är ett tecken på annalkande kris?
Om priserna i närtid kommer att stiga, varför går då så gott som alla bankekonomer ut och menar att bostadsmarknaden kommer fortsätta falla ungefär lika mycket till? Jag kan förstå incitamentet att låtsas som att det regnar och att säga att “nu vänder det” även när marknaden är på väg ner. Men det omvända?
Eftersläpning på upp till ett år av de räntehöjningar som genomförs.
Källorna anger minska antalet konsulter och köpta tjänster. Anställda vid Volvo Cars montering i fabrikerna påverkas inte.
Omställning mot elbilar, dyrare råvaror, ekonomiska ökade risker kostar och dom behöver säkert ny slags kompetens.
Det tror jag också. Men frågan ställs till de som tror att priserna kommer att stiga eller undrar vad köparna väntar på?
Vilka är det som fortfarande tror att priserna kommer att stiga, finns det verkligen några kvar?
Läs tråden ovanför, det verkar finnas ett gäng. Samt:
Det beror på tidhorisont.
Jag tror att priserna kommer att falla på kort sikt (de närmaste 6 månaderna), men att priserna på lång sikt (10 år) kommer vara högre än nuläget.
Detta tror jag också. Nominellt, tveklöst.
Köpkraften rekordlåg,
bopiserna har inte satt sig ännu, realt nere på 2019 men sannolikt ännu lägre.
Finns många riskfaktorer som inte är under kontroll.
Bankerna räknar pengar och risker.