Kan ju lika gärna sluta i att vi tar bort amorteringskraven och låter bostadsmarknaden vara självreglerande.
Denna kris har ju visat att de flesta klarar räntechocker .
Kan ju lika gärna sluta i att vi tar bort amorteringskraven och låter bostadsmarknaden vara självreglerande.
Denna kris har ju visat att de flesta klarar räntechocker .
Bara för att majoriteten skulle klara sig bra betyder det inte att det inte finns skäl att mildra amorteringskraven för en minoritet hushålls skull. Om inte annat så för nationalekonomins skull.
Det är så jag tolkar rösterna kring amorteringskravet i alla fall.
Byter du upp dig ökar belåningen.
Även om du byter nedåt något så minskar inte belåningen, mäklararvode+lagfart+reavinstskatt.
Att belåningen är så låg som den är är för att priserna ökat x5-10. Vi har inte nettoamorterat en spänn.
Eller så kan man se det som att det är svårt att nettoamortera som samhälle när bostadspriserna mångdubblats på kort tid
Det handlar ju inte om att de äldre inte nödvändigtvis amorterat. Utan att nyupplåningen av unga har övertstigit amorteringarna hos de äldre. Nya generationer kommer och går…
Ett tillsättande av en utredning är inte liktydigt med att de åtgärder du hoppas och vill ska införas kommer att införas.
Än så länge har inte den nuvarande skuldsättningen visat sig vara ett brett problem. Och även om utredningen kommer fram till någon form av starkare amorteringskrav krävs det också politisk vilja att driva igenom det.
Vilket mycket möjligt saknas om krisen inte har förvärrats.
(och det var ju intressant det @Thomas86 skrev att utredningen kanske till och med kommer fram till motsatsen.)
Ett ypperligt råd om alternativet är att sälja med förlust.
I det korta perspektivet tror jag att ja, folk är beredda (tvingade) att lägga en större andel av sin inkomst på boende.
I det lite längre perspektivet talar mycket för en stabilisering, och viss sänkning, av räntan. Löneökningar kommer att hjälpa till. Om ingen bred arbetslöshet slår till fortsätter medelklassen att tjäna pengar de vill lägga på boende.
Jag har svårt att få ihop en sån utveckling med att bostadspriserna ska fortsätta ner till 60% från toppen och sen stabilisera sig där som du själv framför.
Men allt kan väl hända.
Niklas Wykman intervjuades i SVT gällande (bland annat) den då precis tillsatta utredningen. I den uttrycktes både en oro över skuldsättningen och en politisk vilja att göra något åt den.
Nuvarande regeringen har i min mening visat en stor vilja att genomföra kortsiktigt impopulära beslut som kan vara gynnsamma på lång sikt, särskilt på de områden moderaterna har huvudansvaret. Om det beror på att nästa val är långt borta eller inte visar sig.
Är alternativet att sälja så man sitter med en restskuld, absolut. Men enbart för att vänta ut en ev. vändning är vansinne. Då kan man istället hamna i den situationen.
Här har vi helt enkelt olika syn. Generationen som idag är ungdomar (<30 år) är inte intresserade av att dra ner på sin övriga konsumtion. När de dessutom inte kan använda hävstångseffekten på kontantinsatsen från tidigare bostadsaffärer blir de ännu mindre intresserade. FOMO:n är bortblåst. Detta kommer påverka marknaden i alla led.
Tror inte en regering vågar ta väldigt impopulära beslut typ 12 månader innan nästa val.
(Utredning klar oktober 2024 sen ska förslagen beredas samt ut på remis som lär ta typ ett år).
Däremot att ta bort amorteringskraven kan ju bli en valvinnare .
Det lär bli en ”bred överenskommelse” gällande detta, ungefär som det borde ha blivit gällande ränteavdragen för många, många år sedan. Moderaterna kommer vilja visa att ekonomin fortfarande är deras paradgren.
Vi är inte riktigt på den bottennivån ännu i svensk politik som tur är.
Var ju ett av regeringen stora vallöften att ta bort amorteringskraven, varför skulle det vara bottennivå att införa ett vallöfte?
Vad skulle S och V vinna på att hjälpa Moderaterna inför nästa val?
Nja, det var väl att pausa kraven tillfälligt? Sedan när man insåg att det var tokerier backade man.
Hur kommer V in i bilden? Poängen med breda överenskommelser är ju att kunna införa saker som de båda mer samhällsbärande partierna inser att de är nödgade att genomföra, men inte vill få skit från grupper som ogillar förändringen, samtidigt som man får långsiktiga spelregler.
Det tror jag inte. Inte än.
Jag har känslan en förkrossande majoritet ff tror bostäder är något som kommer stiga i pris betydligt snabbare än inflation och löner, och därmed utgör ett säkert sätt bli rik utan varken arbete eller kapital.
Håller med. Närmsta året blir avgörande för hur den synen behålls eller inte. Men det kan nog räcka med att nedgångarna tilltar igen närmsta månaderna för att synen ska ändras.
Jepp, men man är nog rejält brända på vänstersidan efter den senaste stora överenskommelsen som sen användes mot dom under valrörelsen. Ser tyvärr inte någon anledning till varför man skulle vilja gå in i någon ny överenskommelse under denna mandatperiod.
Då är det bättre att peka på löftesbrotten kring amorteringskraven.
Nu har fallet bromsat, nyheter rapporterar om prisökningar (som egentligen inte finns), alla får vi boolimail varje månad om stigande värderingar.
Inflationen på väg ner, så räntan är snart under 1.5% igen. Elkrisen under kontroll och matpriserna snart ner 20%.
Om bara nåt år är bostäderna klart förbi senaste toppen, där kan man värdera om och bli av mer amoteringen. Snart dags byta upp sig, eller skaffa fritidshus, kanske i Spanien.
Även om priserna bara skulle stiga i takt med inflationen, eller snarare modesta löneökningar, på ca 2% om året innebär det med belåningsgrad på 85% en avkastning på investerat kapital på 12-13%.
Krävs alltså inte orealistiska värdestegringar för att få en helt okej avkastning. Ytterligare faktorer, som brist på hyresrätter, och insikten att du i hyresrätt betalar åt någon annan, tillkommer. Åtminstone på ett psykologiskt plan.
Jag börjar rent naturligt undra om Guldfeber har något att vinna på att bostadspriserna ska krasha
Läser väldigt bra inlägg som möts med en närmast arrogant inställning från Guldfeber.
Kan det inte vara värt för diskussionen att man faktiskt kan hålla med om att man inte alltid har rätt?
Förövrigt en väldigt bra tråd och diskussion.
Alltså det är uppenbart att priserna kommer att krascha realt. Frågan är hur de går nominellt. Realt är vi redan ner närmare 30%
Jag utgår ifrån att du är ironisk här?
Minns inte vilken sida du står på i denna numera infekterade debatt (som rimligtvis har obetydlig påverkan på marknaden i skuggan av kommande räntehöjningar, åtstramningar av bolån, fördubblade kostnadsökningar, rekordlåg försäljning etc).
Bland ungdomarna. Kanske var otydlig.
Inte för att det har någon som helst bäring på ämnet som diskuteras, men jag är emot hela konceptet med synen på privata bostäder som en investering. Skapade en tråd om detta för några år sedan:
https://rikatillsammans.se/forum/t/vem-tjanar-egentligen-pa-stigande-bostadspriser/
Jag hade mycket hellre sett en politik som uppmuntrar investeringar i produktiva tillgångar, likt Schweiz. Nu åter till topic.
Du får jättegärna peka ut några av dessa ”väldigt bra inlägg”. Ganska låg nivå på diskussionen tyvärr.