Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Det är väldigt få som tror på kataklysmiska förändringar på 80+% nedgång, utan är väl mer ~35-40% och sedan en avmattning i nominella termer som innebär en sakta nedgång i reala termer som ligger i korten.

Då behöver man ta höjd för det samt se sitt bostadsköp som konsumtion snarare än en investering. Dit rör vi oss sakta men säkert, särskilt bland yngre.

Marknadshyror är stendött i Sverige sedan vänsterpartiet satte ned foten i frågan. Det behöver inte bli annuitetslån (även om det vore bäst för Sverige), men åtgärder som leder till att vi får en ”sund amorteringskultur” kommer.

Standardrådet att man ska hyra ut i avvaktan på återhämtning är så korkat att man nästan baxnar. Det kanske kan vara en idé när det handlar om en enskild individ, men när varenda kotte försöker sig på det samtidigt blir det bara pannkaka.

1 gillning

Ett tapp på 40% på bomarknaden är också väldigt väldigt väldigt väldigt rejält.

Det skulle alltså innebära att en trea i närområdet (inte exakt centrum) av Sveriges största städer skulle kosta 1.8 miljoner istället för 3 miljoner.

270k kontantinsats ger 1.53 miljoner lån.
En trea köper troligen ett par. Det blir då 750k i lån per skalle. Säg att bägge tjänar ganska modesta 30 000 sek.
Det ger ca 47k netto.

Säg att avgiften till föreningen ligger på väl tilltagna 5000. Räntan skenar iväg till 7%!!!(osannolikt). Det ger 8900 i ränta per månad före avdrag. Ca 6300 efter avdrag. 2% amortering ca 2500.

Det skulle alltså ge en total månadskostnad för denna lägenhet på 11300 ex amortering. 13800 inkl amortering.

Paret som inte på något sätt har fantasilöner utan snarare söndagspasset på Ica har alltså 33 000 att röra sig med efter skatt.

Lägg därtill löneökningar på totalt 7% kommande två år.

En krasch på 40% blir helt absurd. Det händer inte. Det blir långt billigare än vad byggkostnaden är dessutom. Skulle aldrig någonsin sälja min lägenhet med förlust på 40% och jag är knappast ensam att tänka så.

5 gillningar

Tyckte att det var mest intressant att de verkade ha drivit ärendet till hovrätten utan faktiska belägg för att den var svårsåld.:face_with_spiral_eyes:

Ett resonemang som förs här är att folk inte har pengar utan lever på marginalerna. Min erfarenhet från snart 25 år med Stockholms bostadsmarknad är tvärtom att det alltid finns många med mycket pengar och starka resurser. Se vad som hände under Covid när folk trots pandemi och medföljande osäkerhet passade på att skala upp sitt boende (!). Det ska till en rejäl arbetslöshetskris för medelklassen för att bostadsmarknaden ska haverera. De som drivit upp priserna är inte i någon kris alls just nu vad jag kan se.

Däremot mindre orter med lägre konkurrens och udda objekt kan ta en del stryk.

5 gillningar

Om man tror att det är rationella beslut på marknaden så är det rimligt det du säger. Vi vet ju dock att människor inte är rationella. Därför en fastighet i Japan kunde vara värd mer än hela California fastighetsbestånd en gång i tiden och därför folk köpte flera fastigheter själva fast de egentligen inte hade råd 08 i usa.

Jag vet om många som sitter på helt absurda lån sett till sin inkomst.

1 gillning

Från toppen alltså, inte från idag. Det skulle också vara över 5-6 års tid, inte på ett halvår. Det är inte som när vissa här i tråden blåser faran över för att det var brus på 1,4% upp eller ner, det tar tid.

Nu har jag inte nagelfarit din uträkning, men om vi utgår ifrån din uträkning så skulle detta par behöva lägga 24% av sin nettoinkomst på boendet. En ensamstående nästan halva nettoinkomsten. Det är i högsta laget. Då har vi inte ens räknat med räntans påverkan på avgiften. Så 1,8 miljoner är absolut inte otänkbart.

1 gillning

Man måste vilja lägga pengarna på boendet också. Den viljan sjunker ordentligt om man inte ser höga värdestegringar i framtiden.

1 gillning

Jag säger inte att du har fel på lite sikt, det är mycket småstad i botten, men Stockholm(s län) är där villapriserna sjunkit som mest i snitt senaste året (15,2 %).

Och normalt är de nominella löneökningarna över två år på i snitt på 6,4 % de senaste 25-ish åren. Men reallönen (köpkraften) har TOKSJUNKIT det senaste året, och kommer fortsätta så länge inflationen inte går ner REJÄLT. Eller får facken börja kräva 10 % om året istället för 7 % över två år.

Nä, det förstår jag. Och det önskar jag att ingen behöver. Men det behöver inte heller någon göra för att priserna ska falla så mycket. Det räcker med att de villaägare som prisat in många miljoner från villan som ska säljas för att sätta guldkant på pensionen får sälja till några eller någon miljon mindre. De kommer ändå gå med vinst, om än något mindre än de räknat med.

Många av de som kickats är gamla ingenjörer och kontorspersonal som jobbar med bensin och dieselmotorer. Nu behövs personer med kunskaper om elmotorer eftersom Volvo endast ska sälja elbilar från 2030. Detta är ett sätt att ställa om personalen och bli av med gamlingar. Sen är det enklare göra detta när de är ”lågkonjunktur” i världen.

1 gillning

Med tanke på samhällsutvecklingen så vill nog gemene person satsa mer pengar på sin bostad i ”bättre” område för att komma bort från stöket och att barnen går på en bra skola.

Den här videon var festlig. ”En sak du inte ska göra är att vänta med bostadsköpet.” Bra tips av denna expert! Vad är väl en miljon hit eller dit? Stackars de som följde detta geniala råd juni 2022.

1 gillning

Jag har svårt att dra en linje mellan vad du tror ska hända och vad du vill ska hända. :thinking:

Nuvarande amorteringskrav innebär 50 års rak amortering för de med högst belåning. I vissa fall till och med 33 år. Detta är inte en sund amorteringskultur?

Det är fullt möjligt att vi nu har en årskull ungdomar som i normala fall skulle ha köpt sin första bostad men som på grund av rådande läge varken vill eller har möjlighet.

Lägligt då om de med mindre lägenheter, som är de som är mest svårtsålda, väljer att hyra ut de i stället i större omfattning.

I ett steady state scenario bör man åtminstone kunna förvänta sig en värdeökning i linje med inflationen, eller snarare folks löneökningar. Jag tror det räcker för att bostadsköp ska fortsätta vara ett ekonomiskt alternativ i folks ögon. Särskilt så jämfört med alternativet att hyra.

Annars håller jag med @meko och @simino i de senaste inläggen.

På samma sätt som att det säkert går att ställa upp en geocentrisk världsbild (men med mer komplicerade ekvationer för att beskriva planetbanorna än den heliocentriska) blir förklaringsmodellen som talar för en återhämtning på bostadsmarknaden starkare än den som talar för motsatsen.

Antagandena, gissningarna (och förhoppningarna?) är svagare för den som tror på kraftiga ras och så vidare.

Och utan en förvärrad kris, en bred arbetslöshet hos medelklassen, har jag också svårt att se några större förändringar kring låneregler och liknande.

1 gillning

Nä, för man slutar så fort man kan. Utökar lånet. Byter upp sig och ökar belåningen.

Max 2% belåning per år under 65 skulle vara nåt.

1 gillning

Det har ju tillsats en utredning för att undersöka hur man ska få ner hushållens skuldsättning då man inte är nöjd med dagens läge. Vad jag vill ska hända på den punkten är ganska ointressant för hur det blir eller inte blir.

Fortfarande totalt hål i huvudet att ha det som något slags allmängiltigt råd för så pass stor grupp.

Det förutsätter ju precis som för alla andra tillgångsslag att priset var korrekt i utgångsläget, vilket det absolut inte behöver vara för bostäder. Särskilt inte efter räntehöjningarna.

Om man är av uppfattningen att människor är beredda att lägga en betydligt större del av inkomsten på bostäder alt. att räntorna kommer sjunka tillbaka ordentligt. Annars talar i princip allt för fortsatt nedgång.

1 gillning

Det är väl ändå en av våra mest seglivade myter som eventuellt gäller för enskilda skrån av bolånekollektivet?

Jag varken hör eller läser om den sortens beteende i någon större omfattning. Datan talar emot det. Bostaden används inte som bankomat i Sverige - SBAB

Visst att folk naturligt peakar i skuld runt 30-35 pga att man antingen byter upp sig från sitt förstagångsköp eller flyttar ihop, men sedan sjunker den för snittet ju äldre man blir.

1 gillning

Produktionen skulle ju inte påverkas av varslet…

Min tolkning är att man kommer göra sig av med ett stort gäng tjänstemän typ logistiker och forskare. Kommer självklart påverka konsultmarknaden i Göteborg men kommer inte spridda sig ner till underleverantörer iaf…

Förresten la Volvo ett varsel på 1300 personer under Covid utan att det påverkade bostadsmarknaden något radikalt.

Har man redan utlöst eller köpte efter amorteringskravet infördes har man ju varit ekonomisk analfabet om man inte lånat upp efter hand. Ett helt rationellt beteende.

Det kan man tycka. Men som Nicklas på Avanza brukar säga så är vi ju inte " strängt kalkylerande nyttomaximerande miniräknare" alla gånger. Det finns många psykologiska faktorer bakom lån som gör att folk amorterar oavsett ränteläge och krav, uppenbarligen.

1 gillning

Ändå har det tillsats en utredning gällande detta. Amorteringskravet har funnits ganska länge, och vore allt frid och fröjd fanns det inget att utreda. Så uppenbarligen är det inte bara enhörningar och regnbågar gällande detta.