Intressant hur skedde urvalet?
Varför är ni intresserade av just mig?
Att vi frågar just dig beror på att du genom en statistisk metod valts ut för att representera flera hundra andra svenskar. Om du inte deltar blir de inte heller de representerade i undersökningen. Man kan nämligen inte ersätta den utvalda personen med någon annan, utan att resultaten riskerar att bli missvisande.
Det var en kul undersökning kring hur insatt man var i frågor kring klimatet och ekonomin. Bäst var att man skulle svara på sakfrågor i dessa fält, för att sedan fördela 100% över hur många rätt man trodde man fick. Det vill säga de mätte om man hade rätt eller fel, kombinerat med en tro om hur många rätt man svarat.
Där var också en del prognosticerande frågor om min tro på hur ekonomin kommer utvecklas i närtid och inom något år från nu. Kul frågor överlag.
Psst. De som tror på en närstående domedag skulle bli ledsna om de blev utvalda, då en sådan negativ syn inte fanns bland svarsalternativen.
Utan att gå in djupare på det behöver den position du intar inte vara den ”positiva”. Man skulle ju också kunna se det som att en utveckling i samhället där livslång personlig skuldsättning inte nödvändigtvis behöver vara en förutsättning för ungdomar för att få tag på en bostad i tillväxtområden är en positiv sak. Men på det personliga planet kanske det kan svida på sina ställen om man främst ser sin bostad/bostäder som investeringsobjekt.
Hur som helst, vilka nivåer/ spann fanns att välja på när det gällde bostadsmarknadens nedgång?
Relativt billiga bostäder finns ju redan idag men de flesta är för kräsna för att ta dessa bostäder. Istället skuldsätter man sig för livet för att kunna bo mer centralt, tror inte den trenden försvinner med denna kris.
Jag minns de år när bostadsbolag rev bostadshus en masse för att det saknades befolkning som kunde bo i husen. Det hade ju varit nice att ha fler bostadshus, framförallt i glesbygd, nu när det dessutom finns en större lust att bo i glesbygd.
Sjunkande sysselsättning är den sista ingrediensen i nuläget för att skapa en krasch av magnitud, som vi inte sett på decennier.
Med skuldbörda kommer den dessutom bli varaktig.
Realpessimisten
Vilken obegriplig artikel, liksom flera andra av samma skribent. Försöker han säga att det inte är en kris men att den kommer? Eller bara att företaget är girigt och på pin kiv kastar de anställda under bussen trots goda tider och rekryteringsproblem?
Konstigt, jag tyckte den var ganska lättläst.
Jag uteslutar förstås inte att jag är slötänkt eller läser slarvigt, men vad vill han ha sagt?
Det här helt färska rättsfallet kanske kan vara av intresse för vissa i tråden:
Att uppsägningen inte är ett tecken på att svensk industri befinner sig i lågkonjunktur. Det beror snarar på att företaget vill effektivisera sin verksamhet.
Sen kan man ju ha en annan åsikt, är det där skon klämmer?
1%-enhets spread på nedsidan mellan rörlig och 1-årig boränta. SEB första storbank att agera – höjer tremånadersräntan
Tremånadersräntan på SEB:s bolån är nu 5,49 procent efter en ny höjning med 0,5 procentenheter. Det framgår av ändringar på storbankens hemsida efter Riksbankens senaste räntehöjning, enligt Direkt.
Listpriset för den ettåriga bundna listräntan sänks samtidigt med 0,45 procentenheter till 4,54 procent
Ska bli intressant att se om vi får ett ökat antal bindningar på kort tid framöver eller om folk kör vidare och hoppas på ännu lägre rörliga räntor.
Hade jag inte redan haft bundet skulle jag nog försökt pruta på 1-åringen.
Nej, jag är ödmjuk inför att skribenten har bättre koll på Volvo och exportindustrin än jag. Däremot har jag lite svårt att förstå vad hans åsikt är? Så exportföretagen går bra. “Tendensen är fortfarande arbetskraftsbrist, inte varsel.” Men de kommer gå sämre framöver. Nu har de varslat. Men det betyder ingenting. För exportföretagen går bra. Det är bara en smula motsägelsefullt, i min mening. Men jag gissar att hans poäng då är att Volvo bara är girigt? Verkar dock som en dålig företagsstrategi om det fortfarande råder arbetskraftsbrist. Men det kanske är det han menar? Och det här blev för övrigt rejält off topic om du inte knyter ihop säcken genom att mena att arbetslösheten förmodligen inte kommer falla som förväntat framöver, trots att 1300 just varslades från ett företag som uppenbarligen går fint men också har många underleverantörer som påverkas av uppsägningarna.
Framför allt ska det bli intressant att se hur mycket bostadspriserna kommer att stiga när nya lån upptas med räntekostnader på det dubbla, tredubbla eller fyrdubbla jämfört med 1-1,5 år sedan och bostadsrättsföreningarnas avgifter gått upp avsevärt…
Ptja. Den bundna räntenivån på 4%+ på bindningstider över 2 år har vi ju haft i typ 12 månader nu?
Spekulanter har nog innerst inne förstått att det var hit den rörliga skulle barka sedan dess. Utgående BRF-lån är en annan femma där fler och fler lån behöver läggas om ju längre tiden går.
Volvos kommunikatör går ut och säger att varslen är relaterade till kostnadsoptimering och resurseffektivitet.
Ett annat ord för arbetsbrist.
Sitter mitt i säljprocessen nu och vårt hus är nu upplagt på Hemnet. Bor på liten ort och här har det inte fallit speciellt mycket utan det mesta säljs till utgångspris med plus/minus ett par hundratusen.
Bara udda objekt/dåliga lägen som ligger ute länge.
Eftersom vi ska flytta till större stad funderar jag på om man kanske skulle vänta på att köpa nytt boende tills hösten/vintern istället med tanke på hur kurvorna rör sig… Känns som att tappet i storstäderna snart är nere på 15-20%… Hur långt kan detta gå tro…är vi nära 90-talskris?! (Till er som upplevt den eran?)
Jasså gör det? Något mer du kan ta fram ur din aktiegubbespåkula?
Angående Volvo. Senaste varslet i den storleksordningen kom för ett par år sedan. Det slutade med hälften som slutade och 90% frivilligt.
Alltså fick inte särskilt många gå motvilligt. Hur många av dessa få blev sedan arbetslösa? Skulle dessa få på något sätt justera hela bomarknaden menar du?
Ja vem vet… Ska bli högst intressant att se var det är man går in och ändrar om. Hört från bekant att det anställs rätt rejält på vissa avdelningar egentligen ända fram tills igår. Vore märkligt om man helt plötsligt skickar hem folk som jobbar dagarna i ända för att få klart elbilsplattformen istället…