Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Det var du som ifrågasatte när jag räknade med ca 200% och sen när jag tog fram rätt värde så är det cherry picking?

Men även på 90-talet fanns det dom som max belånade sig och fick problem när räntorna gick upp.

Min syn är att det som sker just nu är att många som tagit för stora bolån måste vänja sig med den nya kostnadsbilden kring lån och sitt boende. Kommer vara ett flertal som kommer misslyckas med detta som i värsta fall leder till skuldsättning under resten av livet. Men ser inte varför majoriteten inte kommer klara av att anpassa sitt liv utifrån den nya kostnadsbilden. Sen när vi väl inom något år har anpassat oss till den nya situationen så kommer bopriserna börja öka igen då vi fortfarande har bostadsbrist ihop med en befolkningsökning.

1 gillning

Jag tror att de flesta håller ut och priserna kommer gå nedåt de närmsta åren. Ingen vill väl göra en dålig affär, vare sig köpare eller säljare? Särskilt på forum som detta där jag förväntar mig att användarna är ganska måna om sina pengar. Så jag gissar att de köpare som står i begrepp att växla upp eller särskilt de som ska in på marknaden väntar tills räntehöjningarna fått full effekt och att de närmast osäljbara objekten säljs och får sätta avtryck på bostadspriserna.

Jaså? Nu vet jag inte riktigt hur du definierar fundamenta men några fundamentala faktorer när det gäller priser på bostadsmarknaden som jag ser det är bolåneräntor och tillgång till krediter. Lägg till det höjda brf-avgifter och allmänt ökade omkostnader, sänkta reallöner, högre arbetslöshet, sänkta bostadspriser som ger lägre kontantinsats till nästa boende, större utbud på hyresmarknaden…har jag missat något? Men absolut, i den andra vågskålen ligger ju ett avstannat byggande vilket kommer få effekt på några års sikt. Så marknaden kommer säkert ta fart igen om några år igen, förutsatt att räntan går ner till dess. Så länge räntan blir kvar på dessa nivåer eller högre kommer priserna knappast stiga generellt. Många skriker ju i högan sky redan, villaägare skriver insändare om att räntehöjningarna måste stoppas för att de inte klarar mer fastän vi fortfarande är en bra bit från det KALP-kalkylen tar höjd för. Priserna vi såg 2021 sattes under förutsättningen att banklån var närmast gratis. De som är opåverkade av bolåneräntor är i stark minoritet och sätter inte de generella priserna på bostadsmarknaden.

4 gillningar

Jag cherry pickar jämt :wink: tycker om när någon kommer med motargument som du gör. Blir liksom en diskussion då! Så det var inget illa menat, tycker du är väldigt trevligt att diskutera med.

2 gillningar

Hoppfull på vilket vis?

Fast att räkna med att olika typer av obalanser ska kvarstå är milt uttryckt en ganska vansklig strategi, oavsett område.

Jag upplever i min omgivning (som absolut är anekdotisk men bred) ett stort osug bland yngre att köpa bostad överhuvudtaget, både för att man inte anser sig ha råd och för att FOMO:n är bortblåst. Man kan utan bekymmer vänta.

Samtliga jag stött på som (oavsett ålder) går in på marknaden eller köper upp sig i dagsläget är övertygade om kraftigt sjunkande räntor inom överskådlig tid.

Detta i kombination med hävstångseffekfen på kontantinsatsen från tidigare bostadsaffärer är helt avgörande. Var någon som postade en artikel om att mindre lägenheter var extra svårsålda (en effekt av yngre utanför marknaden som nu anser sig kunna vänta), vilket är kryptonit för denna effekt upp i kedjan.

Sen är också frågan vad man lägger i kostnad. Nu när räntenettot är kanske 7% och en del av “kostnaden” för sin bostad räknar många dessutom in amorteringen. Med ett sådant räntenetto vi har idag betalar jag gladeligen hellre 20’ i “kostnader” för en attraktiv bostad än att betala 10’ för någons annans lån utan en möjlig uppsida längre fram.
Det bygger naturligtvis på att man tror på att lönerna någorlunda följer inflationen.

Som jag ser det är krisen, i den omfattning vi kan kalla det för en kris, orsakad av transienta effekter skapade av pandemin och Rysslands invasion av Ukraina.

Terminspriset för el kommande vinter ser bra ut. Kurvor för insatsvaror pekar neråt (kolla t.ex. Arlas mjölkpris eller brödveteindex TILLÄGG: även diselpriset är nere på “förkrigsnivå” nu.). Inflationen kommer att vända neråt.

Arbetsmarknaden är fortsatt god. Varsel till trots har vi inte sett någon bred arbetslöshet. Men det är den stora jokern det håller jag med om.

Bostadsbristen i våra större städer är oförändrad och lär inte förbättras när byggandet nu har tvärnitat.

Jag tror inte att räntan behöver sänkas för att bostadsmarknaden ska “ta fart” men den behöver stabiliseras för att få bort osäkerheten som i dagsläget är väldigt hög. Och löneökningar och inflationen får göra sitt för skulderna.

Hoppfull att den pressade situationen för hushållen snart förbättras.

Det är en bättre strategi än att sitta och hoppas på kataklysmiska förändringar.

Jag ser inga stora förändringar framför mig på bostadsmarknaden. Jag tror inte att annuitetslån införs. Jag tror inte att marknadshyror införs.

Om krisen förvärras, kanske, men där är vi inte nu.

7 gillningar

I höst kommer ännu ett överraskande prisfall på bostäder och en ännu större osäkerhet.

5 gillningar

Den som tror att denna typ av nyheter inte kommer att påverka priserna på bostäder bör tänka om.

1 300 anställda bort från Volvo Cars

Volvo Cars kommer att minska antalet anställda i Sverige med 1 300 tjänster, uppger biltillverkaren i ett pressmeddelande.

1 gillning

Du kanske har skrivit det någonstans här på RT, men eftersom du ju känner dig säker på din sak. Kan du dela med dig av din bästa prognos för priserna i säg september och februari '24? Dvs försöka kvantifiera den prispåverkan som dylika nyheter har på priserna i stort.

Det skulle inte förvåna mig om priserna faller minst 10% under kommande höst/vinter.

1 gillning

Håller med om att det inte skulle vara så förvånande. Men menar du att det är det du tror kommer hända? Eller kan det lika gärna vara ±0 ?

Förutsätter ju att det finns tillförlitlig statistik för att få fram ett utfall, vilket det inte gör. Så vad ”sanningen” och utvecklingen är kan bli svårt att avgöra framåt. Men som jag sa lite tidigare här, det är fullständigt dött vad gäller bud. Säljare och köpare står långt ifrån varandra. Någon kommer behöva ge med sig.

Borde gå att visa hur stort fusket med statistiken är på villor om man jämför med lagfarterna, om inte staten med på fusket de med. Har du några siffror?

Personligen tror jag på minst -10% men jag kan ju ha fel. Jag lägger mitt pussel och andra lägger sitt.
Det finns experter som bedömer att det kommer att ta flera år innan inflationen är besegrad medan andra tror att vi snart är på väg in i en deflationscykel. Två motpoler.

Tror inte det går heller då det inte säger mycket om skick osv. Därför HOX skapades mer eller mindre.

Tror du ligger ganska rimligt i prognosen där. Min personliga har varit att vi nog skall ner i trakterna 50% tapp i realvärde, 20-30% akumulerad inflation och 20-30% prisfall. I sådana fall är vi väl halvvägs just nu och det räcker med 10% tapp till detta år och att inflationen fortsätter som den gör så är vi där.

2 gillningar

Jag tycker det låter högt med mer än 20% vilket var så mycket hox-index föll under finanskrisen (topp till botten). Betyder förstås inte att det inte kommer att hända förstås.

Skuldsättningen definierat totalt hur mycket belåning tillsammans räntor (kostnad för att låna pengar)?
Det är inte gratis att leva på lånade pengar.

Det har varit nästan gratis att låna men nu kommer baksmällan som ingen vill veta av. :grimacing:

7 gillningar

Jag blev utvald till att svara på en enkät från SCB och en ekonomihögskola. Där valde jag alternativet att bostadsmarknaden kommer falla mellan 2-5% från idag till om ett år.

Hälsningar, positivisten.

1 gillning