Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Taket kan dock höjas rätt rejält med politiska beslut om skyskrapor osv. Så det kan ändras rätt lätt om viljan finns.

1 gillning

Jo absolut men då pratar vi om 100-150 år. Knappast relevant.

Titta på SCB de har beräkningar. Det är väl den prognos man mest kan lita på än att sitta hemma och kalkylera.

Sedan om befolkningen minskar så kan man sätta in åtgärder för detta. Tex kraftigt öka barnbidrag etc om man skaffar ett tredje barn.

Även om det är populärt med att inte ha invandring just nu så kan vindarna blåsa motsatt riktning. Är övertygad om att nästa flyktingkris kommer Sverige stå redo igen.

SD har endast problem med invandrare från muslimska länder, är dom från Ukraina eller något annat område i Europa så stor dom med öppna armar.

Absolut, pappa staten kan alltid ändra spelreglerna oavsett vad för sorts investeringar vi pratar om. Nu var dock poängen mer att betona att vissa bostäder i praktiken är begränsade resurser medan andra är massproducerade dussinvaror, och att det inte är särskilt svårt att se varför den begränsade bostadstypen skulle kunna öka i reellt värde över tid. Det räcker cirka med att det går bra för Sveriges ekonomi och att folk även fortsättningsvis kommer vilja bo centralt beläget.

Jag tror vi ska vara realistiska med Sverige och dess ekonomi och attraktivitet. Vi lever mycket på gamla meriter och vi lägger enormt mycket pengar på saker som inte alltid är så konstruktiva. Vi behöver gå tillbaka till att vara ett uppfinnelserikt land med en industri som prioriteras av politiker. Det krävs för att vi fortsatt ska vara ett attraktivt land. Regelverk och annat i all ära, men utan en reell ekonomisk tillväxt är vi rökta på sikt. Vi kan tycka att våra värderingar är så fina och att folk borde vilja bo här, men utan tillväxt är vi körda.

En del i detta borde vara att bygga ut våra stora städer och låta dem växa på höjden. Då kan vi locka internationell kompetens att flytta hit och få hjulen att snurra igen. Vem vill flytta hit för en lön på 80k i månaden när de ska försörja fru och bostaden kostar 15 mille för att ha hyfsat nära till jobbet?

Nej, billigare bostäder centralt, locka fler folk hit. Stätta industrin och stötta entreprenörerna. Då skulle det här gå hur fint som helst. Då spelar inte heller bostadspriserna sådan stor roll, för då kan vi alla bli rika på riktigt. Istället för att bli ”rika” på att leka vem kan låna mest.

3 gillningar

Jag tror inte vanliga svenskar tänker på hur mycket inflationen påverkar deras vardagliga liv. Om du inte har reallöneökningar så betyder det att svenskar kommer bli fattigare. Det innebär mindre pengar till bostäder för de allra flesta. Toppvåningen på Östermalm kanske köps av någon som inte påverkas av inflationen, men det gör majoriteten av beståndet ute på marknaden.

Jag tycker personligen att det är fel väg att gå med att ha “investerings” bostäder. Det låter snarare något man skulle vilja sätta i system om man redan äger många bostäder för att öka priserna.

Det scenariot kommer leda till många små hyresvärdar som kan väldigt lite om fastigheter. Har du någonsin bott i dessa lägenheter utomlands? Investerare tänker inte på att underhålla byggnaderna. Det är därför du har standard från 80talet i välutvecklade europeiska städer.

Hur tror ni bostäder kommer påverkas när byggherrarna börjar rea ut nyproduktionen ingen köper? Jag ser en och annan nybyggnadsprojekt där knappt hälften av bostäderna är sålda.

Byggherrarna har gjort smygreor, t ex avgiftsfritt, extra försäkringar mot högre räntor, gratis tillval osv. Det ser ut som att det är väldigt få som nappar på erbjudandet.

Hur kommer det se ut när objekten behöver säljas av till marknadsvärdet i området?

Precis, blir ointressant egentligen att diskutera om våningar på Östermalm ökar i värde realt eller inte när det är ”dussinbostäderna” som de flesta bor i. Eller ska det bli huggsexa om östermalmsvåningar som investeringsobjekt? Låter ju så dumt att det nästan skulle kunna ske.

Rent krasst är det ingen som vet om löneinflationen kommer att komma ikapp kostnadsinflationen. Grunden för antagandet är att det helt enkelt är vad som har hänt tidigare.

Först ökar kostnaderna och det är tufft. Sen kommer lönerna i kapp. Det är vad som har skett historiskt.

1 gillning

Jag bor också i hus och håller med om att det ofta är billigare än HR/BR. Men jag är lite nyfiken på hur du kan ha kostnader på 1000 kr/mån. Du får gärna tipsa oss. Vatten o avfall, fullvärdesförsäkring på fastigheten, fiber (brukar vara billigare om man delar det), el, ev. fjärrvärme eller annan uppvärmning, ev larmkostnad mm mm. Sen skulle man behöva avsätta för underhåll (nu plockar jag hantverkarkostnader från en buffert) men de pengarna borde också räknas in i månadskostnaden.

1 gillning

Och även om lönerna skulle komma ikapp, hur lång tid pratar vi om, 3år, 5år eller 10 år?

Jag tror att priserna kommer pysa sålänge vi har negativ reallöneutveckling i Sverige. Och det säger oss bara att vi har en sund marknad.

2 gillningar

Jag tror det du menar är att det är billigare att bo i ett avbetalt hus. Vanliga svenskar i större städer som behöver ta lån på några miljoner har ofta räntekostnader på 10-20tusen i månaden. Det är en ganska saftig kostnad för en barnfamilj. Utöver det har man ytterligare kostnader för uppvärmning, el, vatten etc.

Men vad har man för alternativ?

Ojdå

I den 1000 kr ingick inte internet å tv kostnader för de får man betala separat när man hyr lägenhet eller väljer att inte ha…

Vi har egen brunn å delar avloppsanlägning med grannen… Hus å hemförsäkring går via sambons fackföränings rabatt. Elen är väldigt låg kostnad på tack vare solcells paneler. (Förra året va plus några tusen) Huset har vedpanna som uppvärmning så kostnden är noll… Inge larm kostnader… Ingen avsättning för underhåll för huset är från 2013…

Lite efter med uppdateringen jag brukar posta:

Ny statistik för Skåne län

Antal dagar till salu 42 dagar
Upp från 21 dagar juni 2022

Antal budgivare per försäljning 2,6 st
Ner från 2,7 st juni 2022

Andel prissänkta bostäder 20,4 %
Upp från 12,1 % juni 2022

3 gillningar

Länk för dom som vill läsa.

5 Rum, 158 m², pris 10 495 000 kr

Ptja, det må vara prissänkt men eh…

Ältadalen och generellt husen i älta var däremot otroligt dyra tyckte jag utan att kolla upp pris per kvm. 10-11 miljoner för en villa eller radhus i typ 120-150kvm. Så inte så konstigt att de gör en sån stor prissänkning.

Exakt, priserna var från början sjukt dyra. Åker man 15-20 min längre ut i värmdö så var liknande bostäder mer än halva priset. Nacka generellt ör sjukt dyrt.

Det kan säkert variera en hel del i hur väl det fungerar mellan olika länder och städer, men min erfarenhet från t.ex. Oslo är att det kan fungera alldeles utmärkt. Extremt likvid bostadsmarknad och med ett utbud som går från dassiga ettor till nyrenoverade våningar, och självklart med priser som sätts därefter. Spelar ingen roll om man är fattig student eller nyrik pudel; det finns något att fynda för alla.

Personligen så har jag väldigt svårt att se några särskilda fördelar med det svenska systemet i jämförelse. Bostadsmarknaden i Stockholm är ju t.ex. i praktiken helt stängd för större delen av landets befolkning, och jag har svårt att se att snittkvaliteten på objekten skulle vara så särskilt mycket högre där än i Oslo (om alls).

2 gillningar

content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/1689596137186701206625.jpg

Ältadalen är i närheten av Älta å även Bollmora… Prospektet förskönar området lite…
Att man skulle spara en miljon är inte ett dugg sant… Man miskar utgifterna bara genom en prissäkning…