Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Extremt informativt inlägg! Tack!

3 gillningar

Det är de siffrorna jag också sett från Finansinspektionen dvs om husköpare ska lägga lika mycket av sin disponibla inkomst på boendet som tidigare så behöver priserna justeras ner ungefär så mycket (för hus).

6 gillningar

Undrar om ngn som jobbar som fastighetsmäklare, här på forumet kan förklara för mig vad ett mäklarföretag gör, som att de gör rätt för mäklararvodets storlek? I min amatörvärld torde mäklarfirmor ha bruttovinstmarginaler på lätt över 50% men jag kanske har fel. Känslan man får som kund är att mäklaren kollar på BRF-lgh max 2h, har ev med sig en usel fotograf eller fotograferar själva. Lägger ut objektet på Hemnet, 0,5h. Visar lgh i 2h vid 2 olika tillfällen. Ev kontakt m BRF-ordförande 30min. Sköter avslut 1h. Totalt 2+0,5+4+0,5+1=8h, för minst 20kkr el oftast bättre. Timintäkt 20.000/8= ca 2500kr/h. Då utförs dessutom ngn av dessa timmar av lågavlönade assistenter på mäklarfirman.

Jag fick enorm hjälp av mäklaren senast jag sålde en lägenhet (drygt 6 månader sedan). Hjälpte mig navigera säljarlandskapet, lugna nerver och hantera veliga köpare. Hade aldrig klarat det själv.

Men sen finns det väl såklart rötägg i mäklarbranchen också

1 gillning

Hur mkt har omsättningen minskat nu? 25 till 50% kan jag tänka mig.

Ändå visar statistiken nu
där man köpt och sålt på samma marknad. Där transaktionerna avser relativt sett mer attraktiva objekt som inte är representativa vid en mer normal omsättning,

1 gillning

Det håller jag inte med. Här i Mölndal säljes många riktiga dåliga/slitna/gamla radhus för 4-4,5 mkr. Det är alltså inte bara ”bra objekt” som säljes, vad det nu innebär. Visst det är än en viss prisnedgång men mycket säljes fortfarande, bra eller dålig.

De objekt som bli liggandes kan mycket väl bero på att köparen inte har bråttom att sälja och därför inte accepterar skambud. Jag tror att det är det primära anledningen för de flesta som säljer och inte att de inte hittar någon köpare.

2 gillningar

Min rent spontana reaktion är att om det går ner 30% från nu skulle omsättningen fortsätt minska, den som inte måste sälja skulle sannolikt inte sälja. Men spaningen som sådan, att det är omsättningen som gör att det rullar för mäklaren, känns ju rimlig.

Edit:
Tillägg, jag tänker alltså att en nedgång på 30% inte alls gynnar mäklare, snarare tvärtom .

1 gillning

Folk kommer inte börja sälja förr ens priserna är nära ATH igen, inte en chans.

Kanske någon som måste p g a skilsmässa eller liknande men många håller nu.

2 gillningar

Precis så sa alla som höll sbb också. Sen paniksäljer de till slut :joy:

6 gillningar

Då får man hoppas att de trivs. BoE höjde precis till 5,25%, vi ligger inte ens på 4% än.

4 gillningar

Lite osäker faktiskt, har för mig det var 25% i någon artikel jag läste för någon månad sedan. Och det var ju då 12 mån bakåt, då en inbromsning redan skett. Så kan säkert vara mer om man jämför mot ”normala” mönster, men har ingen koll här. Bara gissar.

1 gillning

Det handlade alltså om att få tillbaka köpsidan om jag förstod han rätt. Folk kan inte köpa för de summorna som begärs. Och för att köpare/säljare ska mötas igen och omsättningen återgå till ”normalitet”, med beaktning till nuvarande kreditgivning (kan ju bli bättre eller sämre här), så krävs en nedgång om 30% från nu.

1 gillning

Ja det bör ju vara rimligt, men ytterligare nedgång i priser tänker jag inte leder till ökad försäljning i närtid givet att du inte måste sälja, folk kan inte köpa och säljare vill inte sälja. Sen lär det såklart vända någonstans och de flesta har ju inte en belåningsgrad som innebär förlust vid ytterligare nedgång, men det kan nog var segt ett tag.

Kommer vara väldigt segt ett tag. Vart det tar vägen beror helt på konjunkturen. Viker den så finns det risk att det inte blir så kul.

2 gillningar

Jag tänker att en ganska stor del av den stillastående marknaden just nu handlar om osäkerheten. Inte så säker på att folk nödvändigtvis väntar på ATH, utan snarare att många väntar in att marknaden blir mer stabil och förutsebar än vad den är just nu. En bostadsaffär är krävande nog som den är även utan en marknad som är opålitlig.

Kan faktiskt tycka att politikerna borde göra något för att ingjuta mer stabilitet. Det är inte bra att folk är inlåsta på bostadsmarknaden.

4 gillningar

USA uppger att det kommer stora räntesänkningar så fort man kommit till inflationsmålet, hur lång tid det tar vet vi inte. När de stora räntesänkningarna kommer så kommer Sverige sannolikt följa med några månader eftersläpning.

ATH på både börsen och bostadsmarknaden lär komma ganska snabbt efter de stora förväntade räntesänkningarna som är på ingång, tror många väntar på det här och håller i sina tillgångar.

Det är ju precis detta som inte kommer ske, särskilt inte när man skickar signaler om räntesänkningar innan man nått målen - även om din ”tolkning” med stora räntesänkningar är överdriven.

2 gillningar

Läs artikeln. Det håller redan på att ske, inflationen är på väg ner och är snart vid målet i USA, och då kommer det stora räntesänkningar, precis som det står i artikeln.

Eller menar du att inflationen vänder i USA och går upp igen? Finns inte mycket som tyder på det väl?

Vare sig Powell eller någon i hans närhet har överhuvudtaget nämnt något om stora sänkningar, men just att de nämner sänkningar överhuvudtaget är som sagt kontraproduktivt. Vad någon random navelskådare/kaffesumpstydare på Morningstar anser i frågan ger jag inget för.

4 gillningar

Eller så behöver man hålla räntan kring nivån man är på när den når 2% för att den inte ska blossa upp igen.

Absolut inget vet hur inflationen kommer se ut framöver, men om de sänker räntan igen finns det stor risk för att den blossar upp igen. Men det vet vi ju inte innan de provar.

4 gillningar