Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Självklart påverkar det bostadspriserna negativt, priserna faller.

2 gillningar

RB är fortsatt feg med räntehöjningar och lyckas endast sänka kronans värde, vilket resulterar i fortsatt höga inflationssiffror. Kanske de är oroliga för en totalkrasch på fastighetsmarknaden.

Amorteringsfrihet är ingen bra lösning för låntagaren då lånet blir permanent och aldrig kommer att betalas tillbaka. Banken kan däremot åtnjuta ränteinkomster i evighet.

6 gillningar

Det tolkas som att man nu hellre hyr än köper, vilket verkar rimligt även här.
Marknaden där har en helt annan dynamik än här…

Kostnaden Andrahandshyra och räntekostnad för ägande kommer närma sig varandra.

Skatteavdraget för dubbelt boende med hemresor borde kompensera en hel del.
Så tänker jag numera som har HR istället för BR som dubbelboende.

En spaning: Jag går på visningar, och det har hänt flera gånger nu att ingen vill buda. Sen blir mäklarna förlämpade när man frågar om säljaren är intresserad av bud under utgångspris, även om jag kan buda utgångspris så är man är ju inte intresserad av att betala överpris i förhållande till marknaden :man_shrugging:.

Ett fall som jag dock har en fundering kring gäller en lägenhet som först hade ett pris X, fick inga bud och sedan sänkte man priset (ca 8%). När jag såg lägenheten sade mäklaren att priset säljaren ville ha var minst X (det tidigare priset innan sänkningen). Klassas detta som lockpriser?

4 gillningar

Vi erbjöd oss precis att köpa ett hus innan visning och jag pratade med säljaren och frågade om hen visste vad hen skulle vara nöjd med för pris. Hen visste inte, så jag bad hen kolla med mäklaren och se vad ett bra pris var. Mäklaren sade dock att de skulle gå vidare med visningen och gav inte ens något pris för oss att ta ställning till :slight_smile: Vi hade tänkt buda ungefär 10 % över utgång, men vi får se om de gjorde rätt eller fel efter visningen på söndag.

Intressant gamble av mäklaren kan jag dock tycka.

3 gillningar

Knappast mäklaren som gamblar, det är ju säljaren som vill ha visning. Mäklaren hade nog velat sälja innan visning för att slippa göra hela den processen.

Hade jag varit du hade jag bara budat ändå och testat vad säljaren säger men så klart att budet endast gäller om det inte går till visning.

3 gillningar

Hej och välkommen tillbaks till tråden! Varför ska du köpa ett hus nu om du är så övertygad om ett prisfall på 30-40 % i närtid?

2 gillningar

Det är mäklaren som rekommenderade visning. Jag känner säljaren lite halvt, så jag har haft god kontakt med hen. Säljaren är osäker, så hen litar på mäklaren. Vi har funderat på att säga vilken summa vi vill ge, men tippar på att vi får det under den summan efter visning. Så om säljaren vill gambla kan vi gambla också :wink:

3 gillningar

För jag bryr mig inte i om huset går ner med 50 % i värde. Köper för att bo och det kan vara värt noll kronor när jag går i pension. Det ska vara avbetalt när vi går i pension. Säger som jag sagt till alla andra här, hus är en kostnad - inte en investering. Jag är helt ok med kostnaden och värdeminskningen, då jag inte är ute efter någon värdeökning, jag är ute efter en större bostad.

11 gillningar

Ja men det är säljaren som bestämmer i slutändan och den som gamblar. Mäklaren vill nog bara att det ska säljas i denna ekonomin. Om inte mäklaren redan fått massa intresseförfrågningar på huset från potentiella köpare.

1 gillning

Hm, det här ska bli intressant att följa! Lite knivig sits för er, men eftersom jag håller med dig om marknaden generellt (i dagsläget), ännu värre för säljarna. Om det inte är ett extremt attraktivt område eller unikt objekt. Om ni är beredda att lägga 10 % över utgång och verkligen vill ha huset skulle jag lägga det budet idag, och se till att skriva innan helgen. Men är huset ett av flera i ett område till salu där flera har legat länge finns ju ingen anledning till stress. Vi verkar ju eniga om att marknaden ska ner lite till i höst/vinter. Och i den här marknaden borde de flesta säljare bli glada över ett bud 10 % över utgångspris.

2 gillningar

Önskar er lycka till med affären! :slight_smile:

1 gillning

Vi har ingen stress. Det är inget unikt hus heller. Det kräver en del renoveringar, men det är ett hus som skulle passa oss väldigt bra. Vi har dock ett maxtak på vad vi vill lägga för ett hus och vi får se om någon vill gå över det. Om någon går över det, så är huset deras. Om inte, då blir det vårt :slight_smile:
Vi har ingen stress, utan detta var helt enkelt ett hus som passar oss och då köper vi oavsett marknad om priset är rätt.

Jag tror nog att mäklaren har en känsla av att det är stort intresse för huset. Det är dock klick på hemnet och anmälda till visningar och inget reellt bud. Vi har varit på visningar med 40 par i somras och husen har ändå gått under utgång. Så vi får se om gamblingen är till deras eller vår fördel :slight_smile:

3 gillningar

Vill du dela länk på huset?

1 gillning

Mycket klokt tänkt! Och då kan ni nog vänta till efter visningen också. De lär ha max två visningar innan de är väldigt redo att acceptera ett bud ens på utgångspriset. Även om det självklart finns en del hus ute “på förhand” “snart redo” osv, så vill de nog inte blandas ihop med de som legat som kommande i tre månader… Blir det inte sålt efter första visningen kan ni ju spela lite svårflörtade så länge ni inte har någon stress. Åtminstone om ni vet att det kan dyka upp fler liknande hus i samma område i hyfsad närtid. Lycka till hur som helst!

2 gillningar

Vi kommer lägga strax över 10 % över utgångspriset som mest. Vi börjar på utgång, sedan får vi se om någon annan budar. Är relativt säker att hen säljer för utgångspriset om det är det enda budet. Personen har köpt en lägenhet redan och är pensionär nu och vill mest få det överstökat.

1 gillning

Absolut inte =)
Vill ha lite privatliv kvar :wink:

2 gillningar

Dessutom oklokt om köparen eller dennes vän eller bekanta skulle råka läsa. Men nog tusan blir man nyfiken :grin:

haha, köper det