Jo många förbereder sig nog på det värsta, framtiden ser ju väldigt mörk ut tyvärr och många inväntar en lång och seg lågkonjunktur, med låga löner och höga kostnader varje månad. Många företag har ju ansökt om konkurs också, och fler och fler företag gör detta enligt nyheterna, fler än vanligt.
Hur ska det gå nu när det inte byggs så många bostäder och befolkningen i Sverige ökar med flera hundratusen människor varje år?
Man får väl vara glad att den globala pandemin är över och att kriget i Europa inte nått Sverige än, viktigt att vara positiv. Vi hade sol i vår del av Sverige några dagar under sommaren där det inte spöregnade, så lite kul ändå!
ju dyrare det blir desto mindre lägenheter köper par
ju dyrare det blir desto mer flyttar köparna något snäpp utåt
föräldrarna verkar göra rejäla uppoffringar för att deras barn ska komma in på marknaden
Men det är intressant att ettor är på G igen och att just dessa områden kan vara intressanta för yngre (?). Det hade jag personligen inte trott. Att priserna nu ligger på dessa nivåer beror förmodligen också på att marknaden inte tycker att en ytterligare nedgång är så trolig.
Under den tid jag bott i Sthlm har det funnits flera heta områden. Tex runt Nytorget och runt Rörstrandsgatan. Bagis hade också en liten hype ett tag. Just nu känns det dock inte som om något område är särskilt hypat och coolt?? Det är också lite intressant. Har vi gått varvet runt?
Ingen har någon aning om hur konjunkturen kommer nli framöver. Lutar åt en lågkonjunktur men hur omfattande blir bara en gissningslek.
Intressant att fortfarande finns folk som tror sig ha koll, inkl de flesta ekonomer. Egentligen borde de bara erkänna att de ihar någon aning. Men då skulle de ju inte ha något jobb kvar…
Hoppet är det sista som överger en. Att intala sig själv att det inom 4-6månader kommer bli “normalt” igen är förmodligen det enda vissa kan göra i deras situation.
Sweden’s economy is facing two years of recession — more than previously thought — as rising costs force consumers to continue paring back spending into next year, according to economists at one of the country’s biggest lenders.
Det innebär att priserna på bostäder kommer gå ner 2 år till, minst.
Vid inflation så höjer Riksbanken räntan för att kyla ner ekonomin vilket leder till dyrare bolån och lägre efterfrågan. Detta gör på sikt att bostadspriserna sjunker. Vid låg inflation eller deflation så sänks istället styrräntan för att få fart på ekonomin, vilket leder till billigare bolån och högre efterfrågan. Då höjs istället bostadspriserna.