Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Samtidigt är ju vinstbeskattning på bostad 22% till skillnad mot 30% på kapital. Så för att matcha upp och nedsida på motsvarande sätt som för aktier så kanske ränteavdraget på bostadslån borde vara 22%?

1 gillning

Ja om man ska ge perspektiv från den offentliga sektorn så anser de flesta ekonomichefer i landet om att vi redan är i en lågkonjunktur.

1 gillning

Jag kommer klara mig. Jag har en lön på 40k och är gymnasielärare. Det kommer krävas något helt sinnessjukt för att jag ska få sparken och jag kommer antagligen sitta i fängelse då.

Men faktum att vi på det här forumet har ett tillräckligt starkt intresse av vår ekonomi för att söka upp information och så vidare innebär redan att vi inte är normen.

3 gillningar

Du kommer med stor sannolikt att få behålla jobbet och även om 40k inte är någon jättelön så kommer du förmodligen att klara dig om din skuldbörda är låg.

Marianne B and her partner had owned their Paris flat for seven years when they decided to buy a bigger one after their second child was born. They discovered the perfect apartment for a price that fell within their budget.

But then they spoke to lenders — and decided to plunge back into the rental market instead. Their reason: the cost of credit.

“Borrowing €800,000 would cost us €500,000 [in interest] compared with €50,000 for €500,000 in 2019,” said Marianne, who asked that her full name not be used. “It just doesn’t make sense. We’re going to have to turn to a rental again.”

Like Marianne’s family, many Europeans are being pushed into rentals as high borrowing costs, income requirements and the need for large deposits make buying homes unfeasible. But they are joining an already heated market.

Rents in European cities such as London, Paris and Berlin are at their highest level on record; renters are feeling the squeeze from the Greek islands to Tallinn. As more middle-class buyers are forced to stay in rented homes, that extra pressure on the market has added to costs for tenants on lower incomes in sought-after locations.

Hur påverkar detta den svenska bostadsmarknaden tänker du?

Historiskt ras för lägenhetsbyggandet och bostadsbyggandet rasar.

Hur kommer detta slå mot bostadsmarknaden långsiktigt?

Den lågkonjunktur vi nu går in i känns som en blandning av kriserna på 70-talet och 90-talet.

Att solsemestrar dubblats-tripplats i pris hjälper förstås bomarknaden.

Men ingen (?) har väl hävdat folk kommer drivas från hus och hem enbart av räntan. Frågan har väl rört viljan byta upp sig / gå in till de gamla priserna för nya räntan.

Fullt möjligt de “stabiliserade” elpriserna beror just av flytten. Europas elkonsumtion ner 3.5% från 2021 till 2022, och det var nog först hösten 2022 som släggan träffade.

Den kommer bli ännu sämre, dvs mer trångboddhet och högre hyror för de som inte har råd att köpa och högre priser för de som vill/måste köpa, på lång sikt.

Hej och tack för fantastiskt forum!

Har följt forumet i många år nu och tack vare ihärdigt gnetande och sparande äntligen kunnat köpa(liten) bostadsrätt i Stockholm. Precis på toppen givetvis innan krig och elände. Därför har jag med viss ängslan sneglat lite på marknaden och dessa trådar.

Blev helt förbluffad nyligen. Trodde det var kris. Men här två högst mediokra lägenheter I helt ok läge dock inte i stan som budats upp över pre-krigs nivåer. Vad har forumet för tankar om detta? Galna 08or som tror på evig uppgång?

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-sodermalm-hogalid-reimersholme-stockholms-kommun-anders-reimers-vag-9,-4-tr-7436459316425821294

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-kungsholmen-lilla-essingen-stockholms-kommun-essinge-brogata-19,-3tr-7929742466633337628

För min egen del har jag, trots nervositet, det väldigt gott ställt med en lagom belönad lägenhet och fas lön.

Tack igen för att kloka inspel.

1 gillning

Köpkraften eller kreditvärdighet är oerhört individuell.
Ännu mer nu än tidigare.

Detta avgör vilka och hur mkt lån, vilket i slutändan avgör priserna.

Tänka mig att marknaden nu är ännu mer segregerad än tidigare.

1 gillning

Så är det säkert! Och det tycks ju finnas oändligt med spekulanter med oändlig kredit i denna stad. Det känns ju tryggt för mig som bostadsrättsägare men frågan är vad det gör med samhället i ett större perspektiv? Vi som har det bra får det bättre och resten…

Jag har gått runt ett tag nu med en känsla av att det är mycket som puttrar i samhället som ingen av oss riktigt förstår just nu. Vi får hoppas kris och krig är slut snart. Men onekligen spännande tider ekonomiskt framöver…

Reimersholme är ju superfint med natur (Långholmen) och vatten runt knuten, badmöjligheter utanför fönstret och Hornstull på kort avstånd. För många är det nog så när man kommer landet nära stan, och gillar man söder ligger det ju bra till. Kollade själv på en lägenhet av samma storlek i grannhuset på samma gata för femton år sedan. Tyckte den kändes alldeles för dyr då på om det var 1,4 eller 1,6 miljoner. Har inte lyckats spara ihop 2,5 miljoner sedan dess på egen hand tyvärr. Tror det tänket kan sitta i hos många, bostadsmarknaden har varit skev otroligt länge. Dvs “Galna 08or som tror på evig uppgång” som märkligt nog aldrig verkar få fel trots allt som talar för motsatsen. Men på kort sikt kan de kanske få räkna med viss nedgång, även om det inte verkar så i detta fall. Och om valet är att hyra motsvarande lgh i andrahand för 15 000 eller låna/äga ditt eget (eller kanske egentligen pappas/mammas) boende så kanske detta känns som en bättre deal?

3 gillningar

Tack! Vad intressant att höra! Hoppas du hittat nåt lika trevligt! :slight_smile:

Ja jag är ju en av dem. I hemlighet. :smile:

Ja historiskt har det ju inte varit en jättedålig investering direkt…

2 gillningar

När kostnaderna ökar relaterat till KPI så ökar vissa sina intäkter, reallönerna hålls intakta.
Som konsekvens drabbas en grupp, som inte kan reglera detta på samma sätt.
Även om man gör affär på samma marknad så uppstår en risk i detta.
Man har råd att bo kvar men kontantinsatsen är raderad i ditt befintliga boende.

Sparande ökar kraftigt

1 gillning

Är primärt lån som minskas. Rimligt