Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

SD dystopi? jag vill inte att några folkvalda har inflytande över mitt och min familjs liv

Spelar nada roll vad elpriset är över året, när priserna är 10 kWh på vintern när vi behöver den som mest för att inte frysa ihjäl,vems ärende springer du egentligen?

Ytterst tveksamt.

Hushållen kommer prioritera tak över huvudet, dra ner på resor och konsumtion så är 10%ig inga problem. Hushållen lägger fortsatt pengar på så mycket skit, räcker med besöka Gekås, en gågata i stan eller ens ICA (kundvagn med sötsaker o annan ohälsosamt).

1 gillning

Jag är 49 år, hur gammal är du? Försöker hitta skarven där folket helt tappade kristänkandet, folket inser inte att räntan kan hamna på 8-9% med ökad inflation och dubbla energi kostnader, sen finns det inget som säger att räntan inte kommer överstiga 10-12 % vad är det för fel på folk??

Jo det är exakt samma sak. Du har en räntekostnad som du får göra 30% avdrag för (upp till 100k, sen 21%). Jag får göra exakt samma avdrag när jag säljer en aktie med förlust. Man kvittar alltså intäkter mot förluster.
Vill du ändra på det systemet var frågan? När du surrade om minskat ränteavdrag.

I övrigt så kan jag inte hjälpa dig att förstå.

Nä det hoppas jag inte, jag vill inte att Sverige går under, men jag tror att många svenskar kommer gå under ekonomiskt tyvärr, hoppas att jag har fel, men utan billig energi så kommer det bli tufft, utan billig aluminium, koppar och andra basvaror som industrin behöver så kommer det bli ännu tuffare, hur ser det ut i din spåkula om jag får fråga?

Men herregud människa… Ålder är bara en siffra trots allt.

Inget hushåll bör förlita sig på enbart el utan borde givetvis ha en analog backup av något slag. Det har inte med priserna att göra. Men rent ekonomiskt behöver ingen stå ut med 10 kr/kWh inom överskådlig framtid då det är upp till en själv att binda på strax över kronan just nu. Det är det jag säger.

Bankerna har haft och fortsätter ha 7% som kalkylränta som ett worst case scenario. Så då är det snarare din generation som tappade kristänket om vi ska vara sådana.

Inte för att vi kommer få 8-9% räntor inom överskådlig framtid…

2 gillningar

Vad är den analoga lösningen då? grannen kör pellets, enligt han så hade det ju lönat sig att köra el när priserna gick bananas enl. honom, vi gav upp pellets när det började brinna i huset och brandlarmet gick 5 på morgonen. Så vad föreslår du ? Flytta till värmen?

Ptja… Värmeljus/fotogenbrännare/gasolvärmare eller pellets som du nämnde och att samla familjen i husets/lägenhetens minsta rum.

Men även om vi skulle få rullande strömavbrott som det talats om i ett worst case-scenario i fredstid så kommer inte elen att kopplas bort mer än i några timmar. Då är det långt ifrån att bli minusgrader i en kåk om den är normalt isolerad. Men nu börjar vi verkligen spåra ur ämnet!

1 gillning

Det är lite försent att spara in på semestern när du redan bränt 50tusen på resan till cypern i sommar.

Om elräkningarna sticker iväg under vintern så kommer mam inte ha dom pengarna att betala räkningarna.

Som dagens ungdom brukar säga, yolo.

Men det är väl bara att värma huset med värmeljus som nån skrev till mig, eller krypa ihop med familjen om du har några att krypa ihop med, bra att du belyser problematken som vi är på väg mot

Vad händer med Göteborgs Karlatorn? Ett minst sagt intressant projekt måste jag tillägga.

I skrivande stund har Serneke sålt 489 lägenheter av totalt 611 i hela tornet, och så har det sett ut sedan i november 2022, något som Fastighetssverige tidigare har rapporterat. I oktober 2021 hade Serneke sålt 450 bostäder, vilket innebär att man sålt 39 lägenheter på två och ett halvt år

Inga lägenheter har sålts i Karlatornet på månader | Göteborgs-Posten.

Det innebär att 20% av beståndet står osålt.

Efter många års väntan är det nu dags för inflyttning i den nedre delen av Karlatornet. ”Smått surrealistiskt”, beskriver initiativtagaren Ola Serneke känslan. Samtidigt är det över 100 lägenheter kvar att sälja, på en minst sagt sval marknad. ”Men vi sänker inga priser”.

Mindre trevligt för paret som hunnit bilda familj under byggnadstiden och kanske vill sälja.

Ska bli intressant att följa projektet.

Verkar vara rekord på Hemnet gällande bostäder till salu alltså ökat utbud. Borde då inte priserna sjunka?

Jag planerar fynda fritidshus så du får gärna ha rätt :slight_smile:

1 gillning

Är 60++ och har varit med om ett antal ekonomiska kriser både i Sverige och utomlands och vet hur brutalt det kan slå mot de som inte är förberedda. Sannolikt glider vi nu in i en ekonomisk kris och det som oroar mest är att den verkar bli global. De som klarar sig bäst i varje ekonomisk kris är de som har ingen eller liten skuldbörda samt de som får behålla jobbet.

1 gillning

Här inne på forumet verkar alla odödliga med 70-80k/mån i lön samtidigt som de har 5-7 mille i lån, inte ens i närheten när de på 90talet hade 3-400k i lån o c.a 23-25k i lön/månad

Jag tror du har missuppfattat vilket forum du är på. Det finns säkerligen en hel del som har 70+ i inkomst och en och annan som har 5 mille i lån, men de flesta har buffertar och indexfonder. Jag tror det är ganska få på detta forum som kommer få gå från hus och hem om det smäller till på riktigt.

Kombination låg omsättning med högt utbud/efterfrågan är ett mkt starkt tecken på att marknaden inte är i balans och priserna måste ner.

2 gillningar

De som är på forumet kommer sannolikt att klara sig hyggligt i en kris jämfört med de som inte är ekonomiskt intresserade men precis som @staffan_molin så har jag också sett att en del med lite högre inkomst ger intrycket av att vara immuna. Ingen är oumbärlig på jobbet och att vem som helst kan få sparken har jag bevittnat ett flertal gånger på de företag jag jobbat för under min karriär. Jag köpte en begagnad bil i förra veckan och enligt ägaren till bilfirman så är vi redan i en lågkonjunktur. Han sa att alla håller stenhårt i plånboken och han oroade sig mest för hur han skulle kunna behålla sina tiotalet anställda.

1 gillning