Tror helt tvärtom: så fort det på riktigt osar katt för Moderaternas väljarbas kommer de införa detta. Det var ju till och med ett vallöfte från deras sida! Det enda som stoppat dem hittills är inflationsbekämpningen. Sen att du har rätt i att amorteringskraven behövs är en annan sak, men politik är politik. “Mer kvar i plånboken” är tyvärr en vinnande slogan som alla förstår sig på.
Det där med vallöfte är överspelat sedan länge. Helt andra förutsättningar redan när de backade, och nu är det som en helt annan värld.
Men så enkelspårigt fungerar det inte (ännu), som tur är. Precis som med gängkriminaliteten är det en burk som inte kan sparkas längre, att reda ut den här situationen långsiktigt oavsett vem eller vilka föregångare som skapat den är priset man får betala för makten här och nu.
Tips till alla som följer försäljningsutbudet. Nu har hemnet publicerat filter för nyproduktion och “andra hands” marknaden:
Det ser ut som att utbudet är högre än det någonsin varit.
Intressant grafik och statistik!
Men det blir en annorlunda bild om man tittar på tex villor ”Till salu” skarpt. Då var det faktiskt fler 2014 intressant nog.
Och utbudet var än mer brutalt för nyproduktionen 2018. I och med att nybyggena hållit igen antar jag och kunde bromsa snabbt den här gången.
Så även sambandet skonummer över 40 och kriminalvårdade.
Två av tre i utredningen är det som är kända kritiker av amorteringskravet.
Och swedbank tror på fall dagen innan. Onekligen olika prognoser…
Nej det gör dom inte
Ja för politiker är ju kända för att hålla fast vid sitt ord
.
”Mitt Europa bygger inte murar”
När man går till val så säger man en sak innan valet, sen genomförs valet, och sen säger man en sak också efter valet. inte nödvändigtvis samma.
Marknadens relativa motståndskraft kan bara vara negativt, då inflationen underhålls med ytterliggare räntehöjningar att vänta.
Utbudet ökar konstant som tecken på att priserna måste ner.
Nu meddelar även Mikael Grahn Danske Banks chefsekonom i likhet med Handelsbankens rapport att bostadspriserna har slutat falla. Han avråder även från att binda räntorna eftersom riksbanken kommer sänka räntan inom kort. Dessutom verkar de finnas en myt om att massa bolån ska läggas om.
Kul och höra från alla domedagsprofeter, hur de ska spinna vidare på detta ![]()
Intressant Twitter-tråd men dåligt nerkokad artikel på MSN… https://twitter.com/MichaelGrahn1/status/1693878430834536946?s=20
Kort och gott: Endast ca 5% av den befintliga bolånestocken ska läggas om på 12 månaders sikt från nu. Och snitträntan på lånen som ska läggas om är redan 4,1%.
Med andra ord har den största merparten lagt om lånen vid det här laget, eller så har man en medellång bindningstid.
~35% av bolånestocken ska bindas om om mellan 1-5 år men den ligger redan på ~2% i snitt. Varav puckeln är om 2-3 år.
trodde att detta var sarkasm men du verkar vara allvarlig.
Varför skulle en bank råda andra att binda eller inte binda räntorna? Det är helt bakvänt, han tjänar pengar på folks räntebetalningar.
Är inte det ungefär som en byggherre skulle säga att nu är det tid att köpa nyproducerade lägenheter?
Om man tar bort amorteringskravet så hade det varit smakfullt att reducera ränteavdraget i motsvarande storlek. Kostnadsneutralt för bostadsägarna men positivt för oss skattebetalare som slipper axla den utgiften.
Det är i allra högsta grad inte kostnadsneutralt att skifta tvångssparande till högre räntekostnader
Bara utgiftsneutralt.
Ska man fasa ut ränteavdraget bör det ske med 1-2 procentenheter per år. Spelreglerna måste vara transparenta och stabila på bostadsmarknaden.
Både de som köpte på en dysfunktionell marknad de senaste åren och bankerna räknade med ränteavdraget i sina kalkyler. Mig inkluderat.
Jag ogillar också nollräntor, ränteavdrag, hyresregleringar, kommunala planmonopol och allt däremellan på svensk bostadsmarknad. Men spelreglerna har varit som de varit en längre tid nu.
Ränteavdraget är ju exakt samma som om man gör en förlust på aktier. Ska man minska den avdragsmöjlgheten också? Då måste ju även vinstskatten sänkas, vilket jag tror blir svårt. Men kan partierna (mot förmodan) enas om något liknade med bred majoritet, så vore det kanske bra. Men jag är lite osäker på hur mycket kapital och hur många bolag, som skulle flytta utomlands om så skulle ske.
Blir det riktigt kallt i Europa i vinter så kommer deras analyser inte gå ihop, det jag vill belysa är svenskarnas obefintliga kristänkande,blir det en kall vinter i Europa så kommer elpriset skjuta i höjden igen, vilket den inte borde göra i ett så fantastiskt land vi lever i
Förstår inte vad du menar. Det är inte alls samma sak?