Du tror inte det krävs massarbetslöshet, men ändå så ska människor panik sälja för de inte kan betala sina räkningar?
Får människor svårt att betala så får man amorteringsfrihet.
Du tror inte det krävs massarbetslöshet, men ändå så ska människor panik sälja för de inte kan betala sina räkningar?
Får människor svårt att betala så får man amorteringsfrihet.
Kolla Tollare i Nacka. Attraktivt område för medel-/övre medelklass. Väldigt svårt att sälja för de som vill och massor ligger ute. Du kan utan problem köpa något där 20% ner från toppen. Släkting som blev erbjuden detta.
Det finns stort utrymme att spara mer, konsumera mindre och renovera mer själv och billigare i Sverige. 70 ksek på en solsemester per år, är det mer värt än att behålla huset?
Bostaden ligger högre i prioritet än mycket annat tror jag, speciellt med den segregationen som finns.
Om jag kollar på hemmet och mäklarstatistik så verkar små lägenheter står sig bäst, de har nästan hämtat upp hela fallet från våren 2022. Men större lägenhet och villor pekar fortfarande neråt. Varför är det så?
I min kommun nådde ettor all time second i kvm/pris i juli (november 2021 kom före). Och jag skulle spå att det blir dyrare i augusti.
Jag tror att i många fall räcker det med att en av personerna förlorar jobbet för att man ska överväga att sälja den överbelånade villan.
Det finns några exempel i tråden. Försök även titta utanför stockholm och/eller områden utanför de större städerna.
Jag tycker mig ha sett att nybyggnadsområden som inte har bra anslutning till storstäderna faller rätt hårt. Skulle vilja påstå att dessa områden fick ett orimligt högt pris under pandemin när alla skulle jobba hemma.
Det kanske beror på att alla inte skulle jobba hemma som man trodde under pandemin och nu försöker man pussla familjelivet tillsammans med 1-2timmar pendling (beroende på om man har råd med en/två bilar eller inte).
Hade du själv betalt ett lika högt pris för en bostad som ligger 1-2timmar pendelavatånd till närmsta storstad istället för att köpa något i närheten av samma storstad? För det är i alla fall vad som efterfrågas i dessa “småstäder” / byar.
Jag tycker se att små lägenheter (1or och 2or) verkar vara svårsålda. Attraktiva addresser och bra lägen verkar sälja till bra priser, men allt annat står stilla.
Jag tror det ligger många lägenheter som inte kan säljas till de priserna som efterfrågas. Då blir statistiken lite fel, för datan representerar bara försäljningspriset för de mest attraktiva lägenheterna i ett område.
Det är min observation i alla fall.
Som jag nämnt tidigare i tråden, jag tror inte man kan titta på dessa två (arbetslöshet & ränta) individuellt. Tror snarare att det finns ett ganska så starkt samband mellan dessa.
Återigen, det som är relativt konstant är ju hushållens disponibla inkomst, ökade kostnader innebär att hushållen måste sätta av mer pengar till de absolut med basala behoven (boende + mat).
Håller med, hushåll klarar säkert av 8-9% ränta (dock har jag svårt att se dessa nivåer som realistiska). Men problemet där är att helt plötsligt så ska en enorm summa läggas på räntekostnader. Pengar som annars kunde ha lagts på konsumtion.
Pengar förflyttas alltså från konsumtion till att betala ränta - företag reviderar ner prognoser p.g.a. utebliven försäljning. Lanserar diverse sparprogram & helt plötsligt ökar arbetslösheten.
Tror ej vi kan titta på dessa 2 saker som isolerade, utan de är nog ganska så bundna till varandra (ränta & arbetslöshet).
Mvh,
Ja alltså… Marknaden prisar ju redan in risker i den kommersiella fastighetssektorn via Stockholmsbörsen och SEK pga den räntebana som redan ligger.
Jag tycker det är överdrivet och tiltar mycket mot Sverige nu. Men visst skulle saker hända vid sådär 6-7% styrränta ![]()
Styrräntan berör så mycket mer än hushållens boräntor.
Handelsbanken deklarerar att botten nåtts. Första banken att göra det? ![]()
https://reonapi.researchonline.se/f/slK71YlhEEe9VGHDW2mXSg2
Bopriserna har slutat falla
Bostadsprisernas nedgång stannade av i början av året och priserna har sedan dess varit stabila. Något vi tror kan fortsätta. Boräntorna förväntas visserligen stiga en bit till men är nu ändå nära nivåer vi betraktar som långsiktigt stabila. Vi räknar alltså inte längre med något ytterligare prisfall för bopriserna.
Men deras kaffesumpläsare vet inte mer om framtiden än någon annan. Har inte orkat läsa igenom länken, men är förmodligen femtioelva hål i deras resonemang och first level thinking i vanlig ordning.
Hehe, förtroendeingivande analys ![]()
Oj, sjukt! Nog för att bankernas prognoser var optimistiska tidigare, men det här tar väl priset? Eller kommer de sjukt nog få rätt? Lovade att typ äta upp min gamla sko (eller om det var hatt) tidigare i tråden om bostadsmarknaden inte går neråt igen i höst…men nu börjar man ju undra.
Det här lär bli åtminstone lite bränsle för bostadsmarknaden på sikt. Hur orimligt man än må tycka att det är bara för att man slutar tvångsspara.
Det är inte Finansinspektionens uppgift att bestämma hur mycket låntagare ska amortera och spara – och kravet borde avskaffas på sikt. Det säger professorn John Hassler i en intervju med Affärsvärlden.
Hassler är en av tre ekonomer i den kommitté som regeringen tillsatt för att utreda amorteringskravet.
Utredningen ska presenteras först nästa höst.
Kommer aldrig gå igenom. Svenskarna behöver amortera mer på sina skulder, inte mindre.
Vad får dig att tro det? Hassler är som sagt tongivande och en del av utsatt kommitté som utreder det.
Den politiska opinionen talar i princip för det: Fem av åtta partier vill förändra amorteringskravet | Nordnet
Det kan man tycka. Men jag tror nog fortfarande att något slags avskaffande för den breda massan lär införas.
Tex det skärpta kravet på 3% eller kravet över 70% belåning.
Hade varit kul att få välja själv när man ska amortera. Amorteringskrav är ju ganska nytt fortfarande och har ju inte funnits innan.
Hoppas det ändras eller att det blir enklare med amorteringsfrihet. Man kanske inte vill amortera just nu för att man vill köpa något annat?
Själv amorterar jag gärna senare i min karriär, när lånet upplevs mindre på grund av högre lön.
Vi har diskuterat det här tidigare, bland annat efter att Niklas Wykman varit med i 30 minuter på SVT och där var mycket tydlig med Moderaternas ståndpunkt. En utredning är inte samma sak som ett lagförslag, att en av tre som håller i utredningen tycker att det borde avskaffas eftersom det inte är ”Finansinspektionens uppgift att bestämma hur mycket låntagare ska amortera och spara” är helt ointressant eftersom han inte kommer kunna presentera något hållbart logiskt resonemang kring detta.
Jag också, vi kommer i slutändan gå över till en modell med annuitetslån på 30 år.
Även det har skjutits ner redan. Bankerna ska inte kunna konkurrera med slappa villkor.
Ja just lånet är problematiskt. En kollega till mig i samma ålder (30) får inte ens lånelöfte nu. Hade troligtvis gått för 1-2 år sedan.
Bor på mindre ort med bra pendlingsmöjligheter. Här har priserna enligt hemnet gått ±0 på 36 månader. Så här är vi på pre covid ungefär.