Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Feltänk. Elhandel är irrelevant. Elproduktion är det viktiga och den är inte konkurrensutsatt.

1 gillning

Hahaha ok nu skiner dina färger igenom lite för hårt. “Sverige kommer att gå under”-snacket är alltid en dead giveaway.

3 gillningar

Vart skulle det vara? Diktaturerna kina eller ryssland? USA med minst lika dålig energisituation som Europa?

Visst finns det förbättringspotential i Europa, men alternativen lyser nog med sin frånvaro.

1 gillning

Många gånger är det väl andra barnfamiljer som trissat upp priset för att de ville köpa sin dröm. Så har det varit för oss. Budade på flera objekt i området och förlorade tills vi vann. Vet nu vilka som budade mot oss. Helt vanliga familjer.

4 gillningar

Hur många av köparna på marknaden är egentligen inte tekniskt sett barnfamiljer? Dvs personer som köper med minst ett barn som bor hemma.

Skulle tro att beroende på prisklass och antal sovrum så är det ofta en majoritet som är det. Så därför borde det inte vara konstigt om de är vad du kan ha mött i budgivningarna.

Har spanat på Hemnet senaste veckorna och märkt att i varje område finns det ett fåtal lägenheter som ligger 15-20% under det som är genomsnittet enligt Hemnet. Har inte kunnat sett att något som avgift etc sticker ut.

Se exempel denna i Högdalen, 35k/kvm mot 47k som Hemnet visar som medel:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-hogdalen-stockholms-kommun-sjosabrinken-9-19914136

Det är dock Högdalen. Lägre priser där gentemot Gubbängen.

1 gillning

Jo, jag skrev fel. Men siffrorna är korrekta.

1 gillning

Lite över 20 tkr i lån per kvm i föreningen, inte så konstigt att lägenheten är värd mindre.

Har inte funderat på matten tidigare, men om lånet är 10 tkr mer per kvm än genomsnitt känns det intuitivt rimligt att priset också är 10 tkr lägre per kvm. Sen finns det såklart annat som väger in (ny byggnad är bättre än äldre, stora renoveringar gjorda är bättre än kommande osv?), men allt annat lika bör det vara så.

3 gillningar

Man undrar lite vad styrelsen höll på med när de hade en snittränta på 5% 2019

1 gillning

jäklar, det har du rätt i. hur har det gått till… och hur fortsätter det? risk för kk?

Är väl inte jätteovanligt med väldigt höga lån i relativt nybildade föreningar. För 85 kvm innebär brf-lånet ett dolt lån på 1.7 miljoner, sålänge lägenhet i sig är värd mer än det bör det inte finnas risk för konkurs, och det känns rätt otroligt att bostadspriserna faller så mycket.

Om lägenhetens nuvarande värde är 3 miljoner innebär det en “total kostnad” på 4.7 miljoner för att köpa den (3 miljoner för lgh, 1.7 miljoner för BRF-lånet), dvs det krävs ett tapp på 65% för att lägenheten ska bli värdelös* och inte ens är värd att köpa för 1 kr.

*) Här resonerar jag att en lägenhet som är värd 10 miljoner i en BRF med 0 i lån är värd 5 miljoner om ens andel i BRFen innebär 5 miljoner i lån. Vetefan om det är sant i praktiken även om jag tycker det borde vara det.

1 gillning

En bostadsrätt i en BRF med 0 i lån är i princip en ägarlägenhet utan lagfart.

1 gillning

Nu sitter många och håller på sina bostäder, det vill säga väntar med att sälja. Detta leder till att färre bostäder kommer ut och i sin tur till att utbudet begränsas vilket i sin tur har en viss drivande effekt uppåt på priserna, i alla fall inom vissa områden.

Många fastigheter ligger idag ute betydligt längre än tidigare eftersom säljare vill ha lika mycket eller mer än för ett år sedan (giriga) och tittar man inom en del segment/områden så dras bostäder tillbaka från hemnet, säljaren/mäklaren väntar några månader och gör ett nytt försök. När säljaren drar tillbaka en bostad räknas det inte in i statistiken och eftersom då lite färre bostäder säljs så ökar statistiken och Hemnet basunerar ut att marknaden ökar, om än mindre än tidigare!

Jag tror att vi än så länge är i början av processen. När väl majoriteten drabbas av räntehöjningar, av avgiftshöjningar och håga driftskostnader så sker en ackumulerande effekt och sims a la bim så ökar tvångsförsäljningar med mera… Och då sker ett mer markant prisfall. Tror jag i alla fall…

2 gillningar

Jo, en annan intressant faktor också! I t ex Storstadsområden så verkar det finnas tendenser att folk flyttar ut från mer centrala delar av storstadsområden till grannkommuner där bostadspriserna är lite lägre, vilket ökar köptrycket och därmed prisnivån på de mer perifera storstadsområden. Jag själv bor i ett sådant område och ett grannhus var ute i försäljning i tre månader, men fick i alla fall vad de ville, vilket var i klass med toppriserna för ett år sedan. Men det gäller alltså inte överallt utan ska ses som mer diversifierad prisbildning, det vill säga fall i många områden och ökningar i vissa (gissa vilka mäklarna lyfter!)

Är väl så här det brukar se ut innan det smäller. När det väl börjar brinna vill alla mot dörren och då går det snabbt. Kan säkert inträffa scenario där inget sker, jag ser det bara inte framför mig.

Vill man se hela sin familj bli ihjälskjutna utanför sitt hem är ju lägenheten du länka perfekt.

Skämt åsido så finns det inte är en chans att du hittar en attraktiv lägenhet i ett attraktivt område där priset gått ner 20%.

Priserna rusar uppåt sedan 8 månader tillbaka i attraktiva områden, och om räntorna går ner nästa år som nästan alla prognoser pekar på lär inte priserna gå ner direkt…

1 gillning

Det krävs väl massarbetslöshet för att priser ska rasa. 8-9% ränta klarar hushållen.

1 gillning

Jag tror inte det krävs massarbetslöshet för att trigga igång en krasch. Oftast räcker det att tillräckligt många säljer i panik för fortsatt nedgång eller att de inte kommer klara av att betala sina räkningar.

Jag känner till några områden där försäljningar går väldigt trögt. De få försäljningar som går igenom säljs för betydligt lägre pris och det sätter nya snittpriset för området. Det leder till att dom mest desperata sänker priserna för att få sålt och det blir en spiral nedåt.

Då spelar det ingen roll att man håller sitt objekt ute länge, grannarna har ändrat prisbilden för området.

Kan du säga något område där priserna sjunkit drastiskt som du beskriver? Skulle vara intressant och ge mer förtroende för det du skriver. Ser inga drastiska prisfall någonstans när jag kollar.

Inget värt att sprida panik över i alla fall.

1 gillning