Helt korrekt, deflation där inflationen tidigare var som störst.
Ingen nappar, potentiella köpare väntar istället på ännu lägre priser.
Ja och på samma sätt väntar många av säljarna på högre priser, riktigt synd om alla som måste sälja för att de inte klarar betalningarna på grund av sjukdom eller så, förlorar kanske hela sin insats och blir skyldiga pengar…
En på mitt jobb var tvungen att sälja nu på grund av ökade kostnader, tycker synd om henne även om det kanske inte var så strategiskt att köpa dyrare än vad man hade råd med vid högre räntor.
Kommer ta flera år innan vi nått botten och det är inte säkert att de kommer gå upp under överskådlig tid, är min analys.
Nja, helst hade jag ju velat att vi var i en uppåtgående marknad som höll i sig för evigt, min dotter köpte i December 2022 mot min avrådan, men jag hoppas att det inte blir som i Japan med det tappet de gjorde för 20 år sedan, och priserna inte rört sig sen dess, men jag ser inte att vi inte skulle hamna där, Europa behöver billig energi, både kärnkraft och billig gas från Ryssland, men ser inga tendenser att vi någonsin kommer få det inom en snar framtid, så det är kört, industrin från Europa är ett minne blott, och kvar är vi med Svarte Petter på hand
Hon kan ha prickat botten för allt vi vet. Bostadspriserna fortsätter upp
Trots stigande boräntor fortsätter den uppåtgående trenden på bostadsmarknaden. Bland bostadsrätter ökar priserna för fjärde månaden i rad.
Terminpriserna på el är väldigt mycket billigare än 2022. Experterna tror på lägre elpriser i vinter - DN.se
Jag tror dessvärre att det kommer bli många svenska barnfamiljer som kommer drabbas hårt av det här. Många har köpt drömmen av att äga ett hus i ett familjevänligt område. Oftast har dessa objekt trissats upp av aktörer i marknaden för att tjäna pengar.
Det har funkat bra för dom som köpt in sig tidigt i området, dom har sett sina bostäder öka i värde. Men dessvärre finns det alltid förlorare i spelet. Förklara det åt en 3 barnsfamilj som nu kämpar för att barnen ska få bo kvar med sina vänner i närområdet.
Otroligt olyckligt för familjerna och rent sagt avskyvärt av personerna som tjänat sig en hacka på dessa familjer. Må deras själar ruttna i helvetet.
Jaja all el är väl billigare än 2022, men vad hjälper det när elräkningen kommer vara 5 gånger så hög som 2019 i vinter ? Industrin i Europa kommer fly kontinenten p.g.a av säkerhetsläget och dyra energi, flytten har redan börjat men medierna rapporterar bara om Linda Skugges o Biancas Ingrosso s onlyfans konton,
Nu överdriver du något djävulskt.
Elpriset var faktiskt 40 öre i snitt 2019. Inflationsjusterat inte så värst långt ifrån årets medelpris såhär långt.
Elpriserna har dessutom varit historiskt låga under 2000-talet för att nu vara historiskt lite högre. Det jämnar ut sig.
Vilka har lurat dessa? för de som säljer köper ju ofta ett annat boende, ofta dyrare dessutom, om de inte väljer att byta till mindre då barnen flyttat ut, vi planerar att byta ner oss när barnen flyttat ut, så om jag säljer då till marknadsmässiga priser så är jag ett svin som lurar folk är det de du menar?
Jag tror elpriset i vinter kommer snitta 2-3 kr/kwh och även de kommande 10-15 åren, sen snitt över hela året är bara propaganda för att vilseleda folket för det är på vintern vi förbrukar som mest,
Men alltså ![]()
Det finns 6 månaders elavtal på 1,5 kr över vintern 2023. Det är vad elbolagen faktiskt erbjuder och de brukar gilla pengar. Så de räknar med vinst på sådana avtal.
Så det är bara att köpa ”propagandan” och binda elen om du tror det.
Vi har redan bundet på 58 öre kw/h sedan 2021 till hösten 2024 detta för att vi är med i matchen, vi har även bunden boränta på 2% sedan 2019 till hösten 2027 också för att vi är med i matchen, detta för att vi vet att DN, Aftonbladet m.m inte är våra vänner.
Ok dude.
Jag menar bara att även för den som inte är lika vaken och upplyst som du så kan man binda på hyggliga priser rätt länge jämfört med 2022.
I och med att elhandel är en väldigt effektiv och konkurrensutsatt marknad betyder det att elen sannolikt blir normaldyr framöver. Not great not terrible.
Håller man inte med om det är det bara att realisera det genom att binda sig på flera år så har man det problemet ur vägen som bostadsägare.
Jo håller med dig där, men Europas industri kommer inte acceptera det, de kommer flytta dit där de garanteras säkerhet och billig energi o det är långt ifrån Europa, när arbetslösheten kickar in så är vi det nya Balkan
Demografiskt är vi mer och mer ett pensionärsland. Och det är majoriteten som styr landet i en demokrati. Jag antar att vi får förvänta oss att vi får se ökade bostadstillägg och höjd garantipension. Allt finansieras av kommuners och regioners ökade belåning.
Oj oj oj, det nalkas inbördeskrig i Sverige eller vad är det för typ av SD-dystopi du bär i tankarna?
Jo, inte bara kanske utan helt klart en partsinlaga. Mäklarsamfundet vill gärna stoppa både amorteringskrav och få igång startlån för unga för att sätta fart på marknaden igen. Och den nya regeringen lär inte vara sena på att genomföra just detta så fort de får en möjlighet, dvs när de ser att konjunkturen och bostadsmarknaden går nedåt.
Nej. Jag pratar om spekulanter som köpt nyproduktioner i familjevänliga områden för att sedan sälja dom till dyrare priser vid inflytt.
Någon som har koll hur bankerna är exponerade mot kommersiella fastighetsbolag?