Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Amerikansk styrränta ligger högt i 10 år. Som vi vet följer Sverige Fed, så samma är att vänta här.

https://archive.ph/ZbAQ1#selection-4539.0-4561.56

Summers Says 10-Year Yields Could Average 4.75% in Coming Decade

• Former Treasury chief says current rate isn’t any kind of peak
  • Summers says data suggest US economy is in different era

Former US Treasury Secretary Lawrence Summers cautioned that the recent run-up in 10-year yields may have further to go, and that pressures are building to keep those benchmark rates much higher than experienced over the past two decades.

“I don’t particularly see the current level of longer-term rates as any kind of peak,” Summers said on Bloomberg Television’s Wall Street Week with David Westin. Summers said that conclusion is based in part on expectations for bigger government budget deficits “to come into focus” for investors over time.

Tackar de nej till ett sådant erbjudande börjar man nästan tänka lockpris.

1 gillning

Det var inget lockpris. Helt rimligt sett till hur marknaden såg ut innan och under sommaren. Sett till det stora intresset förstår jag att man gamblar lite och säljaren gjorde ju helt rätt :slight_smile: Nu har jag dock gjort bort mig som postade objektet, då jag blivit stalkad av en användare på att annat forum på internet som hittat mig här när jag postade det. Utifrån det kommer jag inte posta några mer uppdateringar om framtida husköp här, utan får nöja mig med att diskutera marknaden som helhet. Detta då jag inte vill att den personen ska veta vet var jag bor.

Jag har nu bett admin ta bort mitt konto. Har ingen lust med någon stalker. Så tack för mig!

8 gillningar

Vi måste lära oss att vi inte har en aning om vad styrräntor kommer ligga i framtiden. Känns som vi alltid projecerar våra egna önskningar på räntenivåer och sedan hittar uttalanden som stödjer detta.

För 10 år sedan sa man att nollräntor var omöjliga. För ett par år sedan sa man att räntan inte kan höjas över 2-3% och kommer förbli låg länge. Nu säger man att räntan framöver kommer vara högre än senaste 10 åren. Men helt ärligt, ingen har någon aning.

6 gillningar

Det är allt fler som lägger stora delar av sin förmögenhet utanför banksystemet.

Jo, men just lån per hushåll kan ju ge en hyfsad indikation om hur det ser ut som helhet.

Nya lägenheter sänks med 800 000 på iskall marknad

Flera bostadsutvecklare sänker nu sina priser på nyproducerade lägenheter rejält efter att marknaden tvärnitat, skriver DI. I Stockholm har exempelvis Ikano Bostad sänkt priserna med upp till 800 000 kronor.

Ok, om vi ska zooma ut lite från dina personliga förhållanden så tror jag inte att det är särskilt många som tänker som du. Dvs att planera att flytta till en annan stad om 3-4 år beroende på när (om) priserna där faller minst 30%. Den stora majoriteten väljer bostadsort där de ska studera eller har/får arbete, hittar kärlek, har sina vänner etc.

Den hyresrätt jag hittade i Stockholms stads bostadskö som liknade det objekt du var ute efter var det jag länkade, den kostade 15 250 i månaden eller vad det nu var. Men det är klart, har du stått i kö i 17 år så kan du säkert få den där hyrestrean i Stureby till ett bra pris. Grattis isåfall (inte ironiskt, Stureby är mysigt)! Men de flesta på Stockholms bostadsmarknad vågar jag påstå inte har 17 år i kötid utan hänvisas till att bo långt utanför Stockholm eller ge sig in på den köpta marknaden. Och betalar man ockerhyror på andrahandsmarknaden väntar man nog inte 3-4 år på att marknaden ska sjunka 30% om man får en chans. Förra regeringen utredde startlån för förstagångsköpare och det förs redan diskussioner om att den nuvarande ska sätta igång något liknande. Det lär hända långt innan marknaden tappar så mycket.

1 gillning

Helt korrekt. Man väljer först ort, sedan typ av bostad, därefter område och slutligen objekt. Det går väl knappast att göra i någon annan ordning.

Prutläge när man visar att man måste sälja.

Det går inte att misslyckas med filtret på bostad.stockholm.se. Imponerande att du ändå gör det. Inte imponerande att du tar på dig rollen som nån typ av kvarterspolis och implicit påstår att jag hittar på.

Helt uppenbart att du har ett stort bolån som du svettas över, så otrevlig som du är.

1 gillning

Min som vill flytta hemifrån, jag har sagt att han ska vänta 3-4 år med att köpa, och hyra dyrt istället, vilket han tycker i dagsläget verkar smartare än att köpa.

Sannolikheten för någon åker dit är praktiskt taget noll.

Härligt:

Ikano Bostad är en av dem som dumpat priserna med upp till 800.000 kronor på lägenheter i Stockholm.

”Vi har anpassat priserna för att underlätta försäljningen”, säger Charlott* Kjellb*rg på Ikano Bostad.

För den som är intresserad av en nybyggd lägenhet är det guldläge att pruta ned priset, enligt en mäklarchef.
.
.
.
Bostadsutvecklaren Bonava där antalet sålda bostäder nära halverats under andra kvartalet jämfört med samma period ifjol, har sänkt priset på sina inflyttningsklara ettor i Sätra, söder om Stockholm.

Vidare lockar Alm equity-ägda Alm Små Bostad med 10 procent rabatt på sina nyproducerade lägenheter vid Telefonplan i Stockholm. Och hustillverkaren Boklok har sänkt priset med upp till 500.000 kronor på nybyggda bostadsrätter i Sundsvall och erbjuder dessutom 24 avgiftsfria månader.

2 gillningar

Julisiffrorna för Skåne ramlade in från booli, så jag uppdaterar tråden som jag brukar:

Ny statistik för Skåne län
Antal dagar till salu: 61 dagar
Upp från 35 dagar juli 2022

Antal budgivare per försäljning: 2,3 st
Ner från 2,6 st juli 2022

Andel prissänkta bostäder: 22,7 %
Upp från 15,1 % juli 2022

Vi närmar oss en dubblering av försäljningstiden och prissänkningarna av osålda objekt fortsätter.

9 gillningar

Nästan var fjärde bostad, och då är säkert inte ens bostäder som dras tillbaka från marknaden och dyker upp igen 3-6 månader senare med. Det är väldigt mycket. Folk vill/kan inte betala priserna helt enkelt.

1 gillning

Det syns tydligt och extra tydligt på orter där det redan var förhållandevis billigt. Det är inte Malmökåkarna som primärt är osålda om vi säger så. Jag som sneglar på Göinge ser ju t o m knappt Osby under alla gröna prickar på Hemnetkartan.

1 gillning

Hej, och förlåt! Menade inte att låta otrevlig, och tycker kanske inte heller att jag var det, men det får väl vara upp till objektiva bedömare att avgöra. Jag hittar dock ännu ingen länk till någon lägenhet av den typ du angett. Och det var alltså av nyfikenhet jag undrade och inte för att sätta dit dig. Så du får gärna länka den! (Inte för att jag inte tror dig alltså, utan för att jag inte hittar) Hela min poäng var att det finns säkert hyrestreor i Stockholm för 7300 men eftersom kötiden för de med den dubbla månadshyran är över 10 år är det nog väldigt få som har tillgång till dessa och istället hänvisas till den köpta marknaden om de vill ha något eget. Men som jag också har skrivit i tråden ovan så kommer de med förstahandskontrakt på fina gamla hyresrätter vara vinnare på bostadsmarknaden närmsta året/åren. Problemet är bara att få tag på en sådan.

Och din uppenbarelse är faktiskt helt fel, jag har inte en krona i bolån :slight_smile:
Ledsen dock att du uppfattade mig som otrevlig :frowning:

2 gillningar

Ok, good for you/him :slight_smile:

Helt enig, det är bra att människor får möjlighet att köpa lägenheter billigare än under den tid bostads"utvecklare" har kunnat skära guld med täljkniv.

1 gillning