Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Jag säger inte att du har fel, men boprisfallsanhängarna/domedagsprofeterna har skjutit prognosen framför sig. Så även jag, även om jag inte tror på ett särskilt stort fall från detta. Det är självklart så att en räntehöjning tar lite tid på sig att falla ut helt. Men med det sagt, kan du skriva ut artikeln eller hur det allmänt skiljer sig åt?

Styrräntan påverkar inte bara boräntorna. Företagslån påverkas också som i senare led slår mot konsumenterna.

Ett uselt exempel, men för att illustrera min poäng: bagaren kanske har ett företagslån på sitt bolag och betalar ränta på den. Om han inte kan omvandla tillräckligt med pengar för sina varor så kommer inte verksamheten i värsta fall inte klara sig. Det innebär att alla på företaget kan förlora jobbet och det i sin tur leder till att konsumenter (dom som jobbar där) förlorar sin inkomst. Förlorad inkomst innebär mindre köpkraft.

Ett annat exempel är att om bagaren skulle vilja expandera sitt bageri och kanske införskaffa en dyr ugn som kostar en hel del pengar så skulle han kunna ta ett lån. Det blir en högre kostnad för det lånet och i några fall innebär det att företagen nu måste investera sitt eget kapital för att det ska bli en lönsam affär. Den nya ugnen kanske anställer 50 personer och om företaget inte expanderar så blir det färre nyanställningar i framtiden.

Färre jobb per person innebär överflöd på arbetskraft, vilket drar ner kostnaden för varje arbetare inom vissa yrken.

Som du ser slår en högre styrränta väldigt brett.

Domedagsprofeterna i denna tråden förutspår att vi snart går ner mot låg/minusränta igen. Det skulle i praktiken innebära att vi utlöst en finanskris. Jag ser hellre en stabil marknad med högre räntor ett tag än en kraschad marknad med paniksänkningar och QE (igen).

1 gillning

Vinnarna är dom utan lån då… Både som företagare å privat persion. …

Vinnarna är alltid dom som sålt på toppen och bottennappar.

Vi har absolut inte nått botten än.

De är skillnad på var bostaden ligger… Vissa ställen har de ökat istället, medans många andra sjunkigt å kommer å göra de…

Jag tror vinnarna är de som köper sig eller hyr det boende som passar deras situation bäst och gör en lycklig. Inte de som låter bli att köpa ett hus för att få tillgång till trädgård eller sin drömlägenhet på ett ställe de vill bo för att vänta ut den absoluta botten. Tänker man att man ska tjäna pengar genom att köpa sig eller låna till bostad och sen sälja dyrare finns betydligt bättre och mindre riskfyllda investeringar. Men för de som ändå tänker sig göra detta: vill du berätta när den absoluta botten är nådd? Eller håller du denna affärshemlighet för dig själv?

3 gillningar

Eftersom den privata lånemassan är så stor i Sverige blir räntehöjningar a priori en stor del av hushållens ökade kostnader. Hur kan extremt snabba, oförutsedda ränteökningar sänka inflationen? Det finns ett antal experter som säger att den teorin inte funkar i Sverige. Jag tror det ligger en sanning i det men jag kan inte bevisa det. Sen har vi valutakursen de senaste 80-90 åren att se närmare på…

Jag vill inte förstöra tråden och håller för munnen framöver.

Kan du utveckla hur man hittar en “drömbostad”?

Hur många lägenheter måste man ha sett och bott i innan man kan kvalificera det som en drömbostad?

Sanningen är att om du köper något för överpris i en marknad där ingen är villig att betala det priset, så har du gjort en dålig affär.

Säg att din drömbil är en volvo v70, går du och budar 5 miljoner på blocket för att få bilen?

Men för de som ändå tänker sig göra detta: vill du berätta när den absoluta botten är nådd? Eller håller du denna affärshemlighet för dig själv?

Om du letar borätt så hade jag föreslagit att man väntar tills större delen av föreningens lån löpt ut och ser hur de omförhandlade lånen ser ut, särskilt om de löper ut iår. Jag tror det kommer påverka priserna negativt i vissa föreningar.

Jag gjorde ett tidigare inlägg om detta :slight_smile: Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1) - Nr 9289 av Yatar

Svar: 3,78 milj (-24,4%)
Om man omvandlar den höjda avgiften till minskat låneutrymme (räntekostnad)

Det lär knappast bli den värderingen på direkten. Men över tid borde väl värderingen närma sig det? Om allt annat är lika.

1 gillning

Förutom att man sällan har 180kvm i nybyggen, snarare 140-150kvm så har du en poäng. Man slösar inte med BOA direkt.
Däremot är det ofta rektangulära lådor så man har full ståhöjd på OV.

Stor öppen planlösning med kök, matrum och vardagsrum på BV integrerat är standardhöjning enligt många idag men kan vara stökigt…

Framför allt är husen mer energieffektiva. Det skall mycket till att frysa i ett modernt hus.
De är ofta ljusa tack vare större, energieffektiva fönster.

Det innebär också att det nya kvadratmeterpriserna för ett område där det placerats många nyproducerade borätter med hög belåningsgrad kommer gå från 50kkr/kvm till 37kkr/kvm. Det kommer påverka närliggande bostäder också, även om de har bättre ställd ekonomi.

ECB gjorde riskbedömningen att för varje enhet räntorna stiger i procent från en lågräntemiljö, sjunker värdet 7-10%.

Börja med att kolla på Booli, Hemnet och kanske i kommunens och privata hyresköer. Du behöver bara leta tills du känner att ditt hjärta säger att det är rätt. Gör en kalkyl för hur du ska ha råd med bostaden om räntan går upp ett par-tre procent, eller hyran går upp ett par tusen. Köp eller hyr den, avsätt pengar för den högre gränsen på ett sparkonto, flytta in och betala månadskostnaden. Möblera, bo in dig, ta dit vänner och fokusera på att leva lite. Alla jag känner som gör detta är betydligt lyckligare än de jag känner som följer bostadsvärdet som en aktiekurs oavsett om priset stiger eller sjunker. Eller tänker du att de som agerat utifrån sina och marknadens förutsättningar och råkat köpa på toppen eller nära den ska begå harikiri? Parallellen till drömbilen förstår jag inte alls, och är inte på något sätt jämförbar (om man inte är ok med att bo i den).

Eftersom 90-talskrisen (av iofs goda skäl) dyker upp i den här diskussionen: Tror du att de som köpte lägenhet eller hus i början av 90-talet och behöll boendet genom några års kris och höga räntor ångrar sin så kallat dåliga affär? För ganska många blev det istället deras livs överlägset bästa affär. Många som köpte villor då har sett sina hus stiga i värde både fem- och tiofalt sedan dess. Gäller säkert även bostadsrätter i större städer.

4 gillningar

Ja, en prisnedgång gör ju att en del ser ett bra tillfälle att byta bostad. Flyttskatten är ju mindre då.
Därav att folk annonserar ut sin bostad för att se vad man kan få för dig. Och kan sälja ifall man får ett bra pris. Och låter bli att sälja ifall man inte får ett bra pris. Inget konstigare än så.

Förstår inte vad som står här.

Det här är nog mer ett uttryck för bristande förståelse för marknadsekonomi.

Låt oss säga att jag skall sälja och lyckas övertyga de andra i närheten om att de skall ligga på ett högre pris än tänkt. Då kan JAG sälja till den som bjuder högst. Då är jag nöjd. Jag sålde till den köpare som betalade högst.
Men hur blev detta en fördel för de andra. De får inte sålt och tvingas sedan sänka och acceptera ett lägre pris än jag fick.
Dvs dom kommer aldrig att acceptera iden att lägga sig på högre pris och skänka pengar till mig.

Boprisfallsanhängarna och skuldkatastrofanhängarna har haft det motigt de senaste 20 åren. Världen har gått emot dom.

Ja, det tar ett tag för räntehöjningar att verka. Finns en artikel i WSJ om FED’s (deprimerande) facit än så länge. Kort sagt säger man att det är inte FED’s förtjänst att inflationen faller.

För det primära i att dämpa privata investeringar så blir score 0 av 5. De har ökat under räntehöjningarna. Det är det tyngsta skälet bakom räntestyrningen. Och där har de inte bitit det minsta.

Nästa tunga skäl är privat sparande. Där blir score också 0 av 5. Räntehöjningarna har inte ökat sparkvoten det minsta. Där skulle jag möjligen se en förklaring i att sparkvoten var ovanligt hög under corona och skulle ha fallit utan räntehöjningarna. Och på så sätt kan räntehöjningen faktiskt ha verkat. (Problemet är att finanspolitiken har ställt till det rejält. Det har försvårat mycket för penningpolitiken).

För den intresserade: https://www.wsj.com/economy/central-banking/why-the-fed-shouldnt-get-credit-for-the-fall-in-inflation-576afd2b?mod=central-banking_news_article_pos5

Därav att folk annonserar ut sin bostad för att se vad man kan få för dig. Och kan sälja ifall man får ett bra pris.

Du vet inte varför folk säljer, du gissar. Jag vet att priser i vissa områden säljs för lägre än vad dom gjorde för några år sedan.

Men hur blev detta en fördel för de andra. De får inte sålt och tvingas sedan sänka och acceptera ett lägre pris än jag fick.

Varför skulle dom andra inte få sålt? Senaste försäljningen sätter priset i området, säljs det för ockerpriser så brukar det flockas köpare för dom tror det är en bra affär.

Gick du med samma resonemang under pandemin när priserna ökade 10-20%? Eller du kanske köpte då?

Varför vill någon köpa någon annans dåliga affär? Jag trodde det här var rika tillsammans, ditt inlägg passar bättre i forum som familjeliv.

Du pratar förövrigt som en mäklare. Säljer du något?

Vilket av resonemangen? Nej, köpte inte bostad då nej.

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Jag tycker ju alltså inte att det generellt sett är en dålig affär att köpa bostad, även i sämre tider, men det kan man ju förstås argumentera för. Av rent rationella eller kallt kalkylerande ekonomiska skäl, för att lyfta nivån över familjeliv (den där sårade mig lite :().

Jo jag inser det :sweat_smile: haha, och det är inte vackert. Men nädå, jag varken säljer eller planerar att sälja. Har ju köpt ett boende jag är nöjd med och planerar att bo i för överskådlig tid. :smiley:
Jag menar dock inte att jag aldrig tänker på bostadens värde, alldeles för nyfiken och intresserad av ekonomi för att låta bli. Men jag vidhåller att de jag känner som skiter fullständigt i det fiktiva marknadsvärdet på deras hus och lägenheter verkar bra mycket lyckligare än de som håller koll och jublar över små teoretiska värdeökningar och värdesänkningar. Kanske för att de köpt ett boende de är så glada i att de trivs väldigt bra och ogärna flyttar? :grin:

4 gillningar

“Nyproduktion tar lite längre tid att sälja nu,” säger Paulina Despotovic, mäklare på Fastighetsbyrån.
“Lite längre?” undrar vi. :rofl: :rofl: :rofl:

Prisras på nybyggd lägenhet: Här får du en miljon i rabatt

I Bredängs nybyggda bostadsområde på Ålgrytevägen pågår en oväntad rea. En av de nybyggda bostadsrätterna, en trea, erbjuds nu med en rabatt på en miljon kronor.

Paulina Despotovic, mäklare på Fastighetsbyrån, förklarar att det är byggherren som fattat beslutet om prissänkningen. “Nyproduktion tar lite längre tid att sälja nu,” säger hon.

3 gillningar