Bör jag flytta summa i ärvd fond?

Haloj igen

Fyllde för ett tag sedan 18år vilket som sagt öppnade en del ekonomiska dörrar, börjar nu få lite ordning i de hela. Har även sedan några år tillbaka fått regelbundna blev om en fond i mitt namn hos Nordea. Eftersom jag nu blivit myndig valde jag igår att undersöka saken och se om jag kunde få tillgång till kontot. Lyckades med detta.

Där fanns:
Nordea Stratega 70: 2 074,90SEK hade utvecklats till 5 829,24SEK Värdeförändring:
+3 754,34SEK (180,94%)

Inga stora belopp men ändå en fin utveckling. Det som sen fick mig att verkligen hoppa till var att utöver fonden fanns det även ett vanligt sparkonto.
Kontot: 2 076,40 SEK varav 1,50 SEK var Ränta daterad DEC 22.
Samma belopp sattes in vid samma tidpunkt och placerades på två helt olika sätt. Den ena +1,5kr varav den andra +3 754kr. Under ca 16/17 år. (Vad vi tror)

Jag vill definitivt se detta som att min gammelmormor ville lära mig en läxa genom att visa vilken skillnad det kan göra att sätta pengar i rörelse respektive låta dom sitta på ett sparkonto. Mycket rolig upptäck för en ekonomi intresserad ungdom!

Nu funderar jag dock på hur jag ska “gå vidare” med dessa pengar.
Fonden har ju ändå levererat avkastning. Jämförde den mot Länsförsäkringar Global och grafen har följt näst intill identiskt med LF GLB sen den startade 2013 med viss skillnad sen 2022. LF GLBs utveckling ser starkare ut just nu. Detta tillsammans med att den årliga avgiften diffar på 1,27 procentenheter får mig att överväga att flytta summan över till LF GLB, Nordnet och därav mitt vanliga sparande. Bifogar jämförelsegrafen från Nordnet.

Sen undrar jag också om ni tror det kan vara till min fördel att i framtiden ha en viss summa hos Nordea och att jag därför inte borde tömma kontot och investera det utan låta de ligga kvar?

Frågan är, Bör jag flytta summan från Nordea stratega 70 till LF GLB?

Jag tror inte att du har nytta av att ha pengar hos Nordea. Däremot kanske de kan vara villiga att ge dig en bra deal för att du ska flytta dina pengar dit.

Du har större chans till fortsatt bra avkastning hos LF Global eftersom det enda vi vet om framtiden med säkerhet är skillnaderna i avgift.

Ett alternativ är att bara låta pengarna vara kvar utan att göra något alls om du inte behöver dem, kanske är det roligt om ytterligare 20 är att se vad som har hänt med avkastningen sparkonto vs fondkonto då… :slight_smile: Men det är ju inte det ekonomiskt bästa.

2 gillningar

Tack för svaret! Då tänker vi i likande tankebanor. :smile:

1 gillning

Om hon gjorde så för att visa en poäng föt dig så har/hade du Sveriges coolaste gammelmormor på ekonomisidan. :grinning::+1:

Flytta slantarna, helst igår. Men återigen, vilken kanondemonstration av investeringsprinciperna.

5 gillningar