Bör jag utöka lånet?

Å andra sidan är väl likviditeten också värt något? Tycker det är en intressant tanke att så länge räntorna är hyfsat lika så är det bättre att spara på sparkontot än att amortera. Men man får ju jämföra äpplen med äpplen. Inte jämföra bundet med rörligt etc.

3 gillningar

Jag har självklart jämfört samma löptider precis som exemplet från idag. Återigen: Jag påstår inte att sparräntan alltid är bättre. Ibland är den något bättre, ibland samma och ibland något sämre. Att ha lösa pengar istället för att binda upp ser jag som en stor fördel bara det och att man sedan Inte ens går back på det ekonomiskt gör det till ett givet val att inte amortera mer än man måste. Din statistik är helt utan relevans. Listränta är det knappt någon som betalar och sbab har sällan bästa sparränta.

Japp, det är den. Men nu var grundpremissen om TS skulle låna för att investera och @Gabriel föreslog bankkonto om TS var osäker.

Jag skulle inte låna en halv mille idag och gå med den till banken och placera den på ett sparkonto. Det var förutsättningarna i mitt svar.

Och ja, äpplen mot äpplen. Nu var det lite äpplen i trädgården mot de där på bilden i reklambladet från butiken på andra sidan stan.

Det är snarare du som vägrar erkänna att du har fel. Jag påstår att det är väldigt liten skillnad mellan sparkonto och bolåneräntan där jag nämnde att ibland kan det faktiskt vara bättre ränta på sparkonto. Du vägrade tro mig och ville ha en massa statistik. Jag gav dig denna dag som exempel och då försöker du få det till att jag skulle påstå att man skulle göra värsta superaffären av att välja sparkonto istället amortering. Det har jag aldrig påstått! Jag säger bara att skillnaden inte är så stor att det motiverar att låsa upp pengar på bolånet. Jag förespråkar att lägga pengarna på börsen men även om man är osäker och / eller ev tänkt använda pengarna inom kort så är det ändå inte motiverat att amortera.

Exakt så här skrev jag ursprungligen när du slog bakut och vägrade tro att det ens är möjligt att sparräntan kunde vara högre

Okej, men du tänkte att TS ska ta ett lån och om han är osäker finns det bra bankkonton med ränta. Visst, det är rätt, men han frågade ju om att sätta det på börsen för att få en bättre utveckling. Denna uteblir ju i princip helt och hållet på ett sparkonto. Till detta kommer volatiliteten i räntorna vid både in- och utlåning.

Vill man så släng in nattsömnen i den kalkylen och det faktum att lönen inte automatiskt måste komma nästa halvår.

Påstående att inlåningsräntan brukar vara högre än utlåningsräntan vänder jag mig främst emot, därav bilder och exempel.

Men, det är inte mina pengar. Det är TS som ska ta sina beslut såklart. :+1:

Jag vet inte hur det är med andra men får dock bättre nattsömn av flexibilitet och att slippa binda upp mig.

För kanske femte gången: jag har aldrig påstått inlåningsräntan brukar vara högre än utlåningsräntan. Det är du själv som har hittat på när jag skrev och sen bevisade att “ibland” kunde ske och att det faktiskt tom skedde en dag som denna

Vi kom båda med råd utifrån det som skrevs i tråden. Vi ser olika på både förutsättningarna i tråden och matematiken, men det är okej. Let’s agree to disagree. Det är okej. :+1:

2 gillningar

MYCKET intressant tanke. Spec ifall man som jag sitter i praktiken i ett “forever home” och är lite äldre. Att ha en massa pengar bundet i en bostad i Sthlm är inte så smart – man vill ju konsumera pengarna allteftersom. Det väsentliga då är att man kan inflationsskydda det kapitalet på ett så säkert sätt som möjligt om man tänker defensivt.
Kan man då lyckas med detta m.h.a. CD (fasträntekonto) -stege, så… problem löst! :slightly_smiling_face:

Det jag eg vill i det scenariot är att åstadkomma en minimum “överavkastning” som är sådär som Minpension.se räknar med: 1.9-2.0% per år. Går det enbart m.h.a. fasträntekonton? Tveksamt…! En backtest på det vore drömmen. Men det klarar jag inte att fixa själv :frowning_face:

Hmmm… Jag låter bli att amortera på huslånet när jag inte behöver längre men skulle inte öka på belåningen av huset ens i kronor räknat för att satsa på aktiemarknaden.
Jag tror man skulle ha god chans att gå + lite över tid avkastningsvis.
Men för oss som varit med länge och sett kraftfulla relativt långa dykningar i fastighetsvärden och aktievärden och dessutom själva haft boräntor på nivån 12%. (Vi lyckades undvika omsättning tidsperioden när ett par bekanta fick acceptera 16% ränta på 5 år.)
Är det inget vi kommer ens fundera över.
Skulle ge onödig oro.
Nån vis person sa också.
Satsa inte pengar du behöver på att förhoppningsvis tjäna ihop lite extra pengar du INTE behöver

1 gillning

Just nu ser det ut så. Börs upp. Bostäder platt eller kanske lite ner beroende på var och när man köpte.

Känns som du lite lider av FOMO i backspegel :sweat_smile:

Personligen tycker jag du gör :100:% rätt som ovan. Din ekonomi är robust för så gott som alla utfall. Långsiktigt är det viktigt att man kan hantera vad nu som än händer.

Grattis till en fin ekonomisk situation! :+1:

3 gillningar

Lider av konstant FOMO, men agerar sällan på den känslan hehe :smiley:
Tänker dagligen på ifall man ska kasta in allt i bitcoin… Men inser snabbt att risken är enorm och att jag riskerar allt i så fall. :skull:

Känns som perfekt timing att fortsätta investera i globalfonder månadsvis nu när börsen eventuellt kyls ner (rabatt!). Samtidigt har jag kontantinsatsen redo om jag skulle vilja röra på mig om några år.

2 gillningar

Du kan ju börja med 1000 kr, sedan 5000kr. Finns BTC certifikat på Avanza.

Ja visst, man kan alltid spekulera med mindre summor. Men då känns det samtidigt som att det inte är värt det då det inte blir särskilt mycket pengar netto trots uppgång på flera hundra procent.

1 gillning

Men om man behöver pengarna då? Definitionen av “behöva” är viktig här. Att ha kapital likvid och inte bundet i bostaden, så man kan konsumera upp det, är vettigt så länge belåningsgraden är <<50%. Då blir frågan: hur ska de pengarna investeras under uttagsfasen? Man kan inte inflationsskydda ett kapital med fasträntekonton när man har (indirekt) hävstång via bolån.

För alla som är i uttagsfas och förstår att räkna på återstående förväntad livslängd, är belåning på ens “forever home” + portfölj konstruktion i uttagsfas en högintressant fråga. Är säker på att @angaudlinn t.ex. har funderat ett antal varv på detta

En sak är klar: det är mkt viktigt att ha råd att betala räntan med god marginal på det amorteringsfria bostadslånet man har när man är i åldern 80-95. Riskmitigering av detta är nyckeln.

Har du funderat på att belåna dina värdepapper istället?

Ja visst så kan man göra – men det finns begränsningar där, och högre risk. Poängen här jag menar är alltså att de lånade pengarna (på bostaden) ska aldrig återbetalas, inte förrän bostaden ev säljs. Och idén är att den biten är inte mitt problem,
utan testamentesexekutorns . Förstås måste isf amorteringsfritt bostadslån fortsätta vara möjligt i 35-40 år till… jag täknar med det.

Alla pengar utom det som är kvar i bostaden när jag dör, ska konsumeras upp (el skänkas bort). DWZ.

1 gillning