Skulle vilja höra era tankar och hur ni resonerar kring pensionsavsättningar. Jag har haft förmånen att arbeta med hög lön från tidiga ålder och samlat på mig en rejäl pensionskapital i tidiga 40års åldern.
Har möjlighet att starta eget istället och där finns ju direktpension som alternativ. Hade ni fortsatt med samma höga avsättningar till pensionen i så fall eller valt att plocka ut lön till brytpunkt och utdelningar istället?
Du skulle ju kunna avsätta pension motsvarande itp och ta utdelning också. Vill man minimera skatten bör man väl kanske ta max utdelning och sedan sätta av till pension, eller kanske spara i bolaget.
Beroende på omsättningen så kanske ips även skulle kunna vara en idé.
Det är svårt att ge ett tydligt svar, alla har olika förutsättningar och värderar olika saker.
Ja men exakt det var lite så jag tänkte, därav min fråga också. Kvarvarande pengar som inte kan delas ut till förmånligt skatt vill man ju kanske investera istället för att de skall ligga i någon lågräntefond med låg avkastning. Är direktpension i så fall ett bra alternativ? För att direktpensionen ligger väl oftast i en kapitalförsäkring?
Vad har du för syfte med direktpensionen? Spara i en kf kan du ju göra ändå. Tjänstepensionen är du fri att placera som du vill på den på plattformen du väljer tex avanza.
Här måste man väl kunna ladda upp lite riktlinjer till Claude eller annat och få rätt så absoluta “vetenskapliga” svar på vad som är optimalt beroende på intjäning osv
Enligt AI så skall man inte spara något mer i tjänstepensionen för min del med det kapitalet jag har. All vinst i kapitalförsäkringar och då globala fonder kommande 10-15åren sedan omfördelning till 60-40 möjligtvis