Borde man ha det mesta man äger till salu?

Jag har funderat lite kring ett koncept på sistone, som främst kommit från mäklarhåll tidigare, men som jag redan praktiserar och funderar på.

Det går ut på att vid varje givet tillfälle annonsera det man äger till vad som skulle kunna ses som över marknadspris, och helt sonika se om man får napp. Man kanske fortfarande nyttjar varan i form av en bostad eller bil dagligdags. Men om rätt köpare kommer och är intresserad av just sitt objekt så lägger man lite tid på att visa upp det, och kanske få det sålt till ett riktigt bra pris!

I fallet att någon betalar vad man känner är 500 000 kr över marknadspris för sin bostad kanske man kan leva med att bo på hotell en månad innan man köper ny bostad till normalt marknadspris i en budgivning? Till exempel.

För egen del köper jag upp objekt på budgivning inom en marknad/nisch jag kan, och har dessa till ett betydligt högre “Köp nu”-pris hela tiden. Förr eller senare kommer någon alltid och klickar köp. Det är inte många kronor men procentuellt brukar det avkasta hundratals procent :slight_smile:

Så vore det inte lämpligt att göra detsamma med sin bostad, bil eller allt man äger egentligen? Är det inte värt hundratals tusen (eller miljoner?) att byta t.e.x bostad på kort varsel för att rätt köpare kommer och vill ge “överpris” för just sin egna bostad?

Annonsering i sig är ju rätt billigt eller gratis idag.

7 gillningar

Detta synsätt gäller bara om man priorterar maximal vinst i alla lägen.
Man kan äga av andra anledningar än att sälja vidare med vinst.

9 gillningar

Absolut, och i just fallet bostad har ju många sentimentala känslor.

Men för egen del skulle jag förbise det om någon skulle ge så mycket i “överpris” för vilken vara det än handlar om. Man kan ju vända på det och fråga sig själv om man inte skulle jobba några dussin timmar för 500K i vinst? Det slår min timpenning på jobbet iaf :sweat_smile:

Men man måste ju vara bra på att veta värdet på det man än säljer, såklart. I grund och botten är ju det här förankrat i att allting har ett högre värde ju längre försäljningstid man har på sig.

Allt ifrån en bostad till en cykel har generellt sett ett lägre värde om du prompt måste sälja det imorgon, än om man har ett år på sig.

1 gillning

Självklart är allt jag äger till salu om rätt bud ges! Däremot orkar jag inte lägga kraft och energi på att lägga upp annonser.

Just för huset skulle det nog krävas minst dubbla marknadsvärdet för att jag skulle överväga att sälja… Mitt hus är lite som en hund, en familjemedlem som jag inte vill bli av med även om jag skulle offra den om det var nödvändigt.

1 gillning

Man kan ju gå i storleksordning, tänker jag? En bostadsannons till ett fantasipris tar ju inte jättemycket tid men kan ge sådan otrolig utdelning! Om du nu inte hade haft den sentimentala kopplingen, då.

Men med bilar och fordon i allmänhet tex. Man kan ju kolla igenom alla meddelanden man fått någon gång per vecka/månad eller så?

Detta ämne har väl varit uppe förr? :thinking:

En skivsamlarkompis har hela samlingen till salu på Discogs för sisådär tre gånger värdet på varje platta. Ibland säljer han nån.

1 gillning

Jag har själv tänkt på detta tidigare. Det jag främst ser som problematiskt är:

1. Det är svårt att hålla sig uppdaterad om marknaden. Om vi tänker oss att jag får ”ett bra bud” på en vis pryl beror det ofta på att den kanske slutat tillverkas. Även om jag gör 100% vinst så går det inte bara att köpa tillbaka den. Mitt utsatta pris kanske är ”ett fyndpris” jämfört med det nya marknadspriset.

2. Många förstår inte konceptet. Min utgångspunkt är kanske att jag vill ha 25% över marknadspris för att över huvud taget överväga att sälja. Många kan istället tro att jag är ”angelägen” eller till och med ”desperat” att sälja. Jag kommer då att regelbundet få in olika skambud som inte alls ger den där höga, sköna vinsten.

Jag tror därför att man bör koncentrera sådana här initiativ till begränsade områden. Du behöver ha järnkoll på marknaden för att i varje läge kunna göra en bra affär. Det finns säkert nischer och områden där du har den kollen. På de flesta områden var du det inte.

Framför allt bostäder kan vara dyra att byta. Utöver köpepriset kan det lätt kosta över 100k i pantbrev/lagfart/mäklare/flyttfirma/magisinering.

Känns som något man behöver faktorera in som en risk när man säljer då man inte vet omständigheterna kring det man flyttar till.

1 gillning

Om man får en duglig timlön som rättfärdigar besväret så visst. Köp billigt och sälj dyrt. Det är dock svårt att få ihop tiden om vinsten inte är stor. Och om du gör det på större skala får man se om man borde betala skatt på vinsten vilket också försvårar lönsamhet ytterligare.

Håller helt med här, för att inte prata om all energi man förlorar när man fyttar, man blir ju helt slut i flera månader.

Sannolikheten att man får sålt till fantasisummor tangerar ju också noll procent, så det är extremt hög risk att man bara slösar sin tid genom att lägga upp bostadsannonser för dubbla marknadsvärde som föreslås här i tråden.

3 gillningar

Dubbla är såklart fantasisummor. Men oavsett procentuell utveckling så säg 300K+ mot marknadspris/inköpspris?

Då skulle jag kunna tänka mig att ”jobba” med att flytta någon gång då och då :slight_smile:

Nästan 100k i skatt då direkt, 200k kvar, 100k för flytt minst, inkl. alla avgifter till mäklare osv. Så vinst blir i det fallet cirka 100k, ifall du får den för 300k över marknadspris vilket är extremt osannolikt, nära noll procent sannolikhet.

Känns ovärt, sen ska du hitta en bostad som är bättre än den du har, med bättre eller lika bra grannar och bra skick, inga dolda fel osv, nej det slipper jag helst.

Även med den risk som du tar att du inte får tag i nytt boende till ett bra pris? Det kan ju vara så att ingen vill sälja till marknadspriset då dem vill ha sina 300K eller vad det nu var som grannen fick under peak. Då står du i en marknad där du själv behöver betala överpris för en bostad om de objekt som är intressanta för dig inte säljer till ett billigt pris. Under tiden betalar du för hotell/restaurang mat/magasinering samt mäklaravgifter för din försäljning. Detta förutsätter att du sköter om flytten själv och städar(jag skulle inte vilja släpa soffor åt en polare som ville göra hus/BR flippande till en affärsmodell, då får dom fan ta höjd för det i sina kalkyler och hyra in en flyttfirma)

När du väl skall köpa sedan så kan det sluta i att det saknas pantbrev och blir en dyr lagfart som kostar dig 100K. Utöver det så kanske det tillkommer lite småkostnader som en flyttfirma till och nått som behöver fixas med det nya boendet.

Skulle du då “bara” tagit 300K i vinst (210K efter skatten) och så har du lagt ut ca 150K-200K för att göra hela snurran (boenden, lagfart, pantbrev, flyttfirma*2, flyttstäda, vinstskatt, diverse utgifter) och har du tur plockar du hem 60K-10K efter en jäkla massa stress och flängande.

Jag skulle inte göra det för mindre än 1msek för att ha marginalerna på min sida.
Har man gjort lite flyttar och köp av bostäder så inser man att nån eller några hundra tusen är “kaffepengar*” i relation till den risk man drar på sig genom att försöka göra snabba pengar.

*Med all respekt för att det är mycket pengar om det är taget ur detta kontext.

Då har jag inte vågat tänka på om marknaden får ett uppsving som det fick under 2020 och din “vinst” inte räcker att köpa tillbaka det du sålde förra månaden.

1 gillning

Min åsikt är att det är bättre att lägga krut på att hitta ett boende man verkligen trivs med och inte låta sig styras av kortsiktig spekulation. För egen del säljer vi inte vårt hus oavsett bud eftersom utbudet av det vi vill ha är ytterst begränsat/finns knappt aldrig på marknaden inom rimligt avstånd!

Förstår din tanke men oavsett bud? :wink:
Brukar man inte säga att drt mesta är till salu för rätt pris :wink: säg att zlatan inser att han vill ha din kåk och när du vägrar sälja den så säger han okej ta dessa 10 miljoner extra och stick hade du inte sålt så? :smiley:

Nej, vi har inga topplöner men ganska små utgifter och skulle vi sälja vårt drömboende som ger oss vårt drömliv för pengar vi inte behöver!? Den dagen vi säljer (tvingas sälja pga ålder eller sjukdom) kommer vi att nyttja vår fria prövningsrätt och sälja till den/de vi tycker skall bo här. Dör vi båda två innan får våra barn göra som dom vill.

3 gillningar

Då får jag gratulera till ditt boende :slight_smile:
Jag fick själv ett överbud (via en kontakt) när jag just flyttat in i min bostad (utan att jag hade lagt upp lägenheten till försäljning) cirka 20 procent tror jag det var över det jag gav för den.

Men var så mentalt trött eften flytten etc och orkade ej hålla på med att flytta igen o leta ny bostad etc bör även nämna att min bostad ej är snordyr så drt handlade om typ en årslön extra jag hade kunnat få men jag tackade nej till det.

Jag skulle idag dock sälja för 20 procent över marknadspris sedan bara flyttat in i en lägenhet i samma byggnad på helst samma våningsplan när den blivit till salu :slight_smile:

Det där med att inte sälja sitt hus kanske för en del har ett visst sentimeltalt värde men för de flesta är det nog böket och den i många fall kraftigt lägre livskvaliteten under ganska lång tid det skulle innebära att sälja som sitter stopp, såvida inte ett fantasi-bud dyker upp.

Exempelvis kan man ha letat hus i ett par år för att hitta det bästa läget och bästa huset innan man köper. Lägg på tio år av individ- och familjeanpassade renoveringar som du knappast hittar i ett hus som du kan köpa i närtid…

Jag skulle t.ex. inte byta om jag inte kunde bygga ett ordentligt hemmagym inomhus på en vettig plats i huset då mitt nuvarande hemmagym skänker mig enorm glädje och höjer min livskvalitet.

Beroende på plats i landet förstås men 300 eller 500 tkr över marknadspris är på flera håll i landet nästintill felräkningspengar vid en ev. försäljning. Finns ingenting som säger att om du säljer till ex. marknadspris +5% att du inte behöver betala detsamma för ditt nya objekt.

En intressant filosofi i TS ämne. Jag instämmer med en av de föregående talarna att filosofin bör tillämpas på vissa områden i livet, såvida inte vinstmaximering är prio 1. :slight_smile:

De saker som blir några världsliga summor på är väl bostad och bil. Jag har just nu en som vill köpa min bostad för några 100k över marknadsvärde (tror jag, vet såklart inte exakt). Kommer ändå inte sälja för vad ska jag göra med min familj medan vi letar nästa boende?

Bil är också en sån sak där det kan vara krångligt att hitta ny. Dessutom kommer det ju troligtvis ändå bli en utgift, eftersom jag kanske vill “starta om” på mil och ålder på bil. Kommer inte vilja byta ut den rakt av mot en motsvarande.

Och sen kanske om man har dyra designermöbler, så visst… Men man ska ju fylla tomrummet som blev av det man sålde också, allt som oftast. Jag kommer ju vilje ha en ny fåtölj om jag sålt den gamla.

1 gillning