Har tänkt börjat fondspara på Montrose, tänkt mig börja nyspara lite där utöver på min vanliga bank. Stämmer det att dom kommer börja ta ut 49kr/mån för det om man är en småsparare under 250.000?
Känns väldigt ovärt om så skulle vara fallet, men ni vet säkert bättre än mig vad som gäller?
Enligt deras hemsida: “Från 2026 gäller något av följande: ett kapital på minst 250 000 kr, eller ett aktivt månadssparande på minst 3 000 kr, eller en månadsavgift på 49 kr.”
Fråga: Är månadsparen löst innan nyår och det krävs 3000 i insättning per månad för att undvika avgiften?
Nicklas:
Och här kan vi ju också säga att du lovade ett stretch; du var lite nervös där när du sa det, men lovade ändå förhoppningsvis att vi kan månadsspara pengar in i alla fall på kontot innan årsskiftet, och sen direkt in i fonder därefter.
Vi kommer att komma med lite mer information om hur vi tänker kring de här 3000 kronorna. Vi kommer också att komma med vissa villkor som gör att det kanske känns lite mindre. Det finns fler sätt att nå dit.
Vår ambition är inte att ta 49 kronor i månaden, skulle jag säga. Vår ambition är att få in rätt kunder, i och med att vi har en smalare målgrupp. Ni kommer ihåg från början att vi sa 1 till 10 miljoner i finansiella placerbara tillgångar – det var vår sweet spot någonstans.
Sen har vi sagt under de här två åren som vi har hållit på att vi inte kommer stänga dörren för någon, för det kan ju vara så att man har mindre kapital idag men har en ambition om att ta sig dit. Så alla är välkomna hos oss, men vi lägger ganska mycket krut på det vi köper in – och det är den globala faättatan, insynsdata, blankningsdata med mera, med mera.
Förutom det har vi extremt mycket lägre kostnader än många andra på stan – någonstans 40 till 80 procent lägre både i courtage och växlingsavgifter. Fondprovisioner tar vi inte emot, utan de får ni tillbaka.
Jag tror, givet hur vi tänker nu, att det kanske blir lite enklare att nå den här ribban än vad man tror idag. Man behöver nog vara mindre nervös än man kanske är i dagsläget, men mer inför vad som kommer. Och med tanke på att det snart är nyår vill man ju ha den här informationen så fort som möjligt om man ska inleda en relation med oss, om man ska bli kund. Så vi ska skynda ut den här informationen.
Men det blir inte breaking news i det här avsnittet.
Det helt enkelt mest handlar om att vi att folk ska flytta in hela sitt kapital till Montrose genom att “hota” med månadskostnad om man inte göra lite större truppförflyttningar
Jag tror det snarare handlar om att de hellre vill ha kunder med medel till större kapital än mikrosparare.
Det finns väl säkert interna ekonomiska själ för det. Kostar troligtvis pengar för att ha flera tusentals kunder med bara några tusenlappar på sin plattform.
Ja, eller så kör TS även månadsspar på Avanza och Nordnet men håller sig under 50 000kr kapital eftersom fondavgifter och courtage är 0kr på den nivån.
Därefter Savr eller Fondo (deras billigaste alternativ).
Montrose sen när portföljen är +1msek kanske.
Möjligen tidigare om belåning är intressant.