Börja spara indexfond idag?

Jag tänkte börja spara i indexfond idag, dnb global. Funderar över om jag ska ha Länsförsäkringar eller avanza global men förstår det ej spelar roll? Vilken skulle ni rekommendera och varför?

Min största fråga är om det är bra att sätta in en större summa idag i och med kriget? Tänkte sätta in 100000 i dnb global, vad tror ni om det?

Är det ”billigare” att köpa fonden nu då den gått ner lite i dagarna eller bör jag avvakta?

Borde jag sätta in mer i avanza zero istället pga det som sker med dollarn?

Kan det vara bra under detta år satsa mer på Sverige trots att en indexfond gått bättre enligt forskningen eller ska jag köra 70 i index?

Behöver råd för att ta beslut!

Jag har båda, men det viktigaste är inte att försöka hugga “vinnaren” utan att hugga globalfond framför knasig och dyr nischfond.

Jag tycker att det låter vettigt, speciellt om du har fortsatt månadssparande planerat, för då jämnas toppar och dalar ut över tid. Måndag och tisdag gick börsen ner och nu pekar iaf Europa upp, så du får ändå slå ur hågen att försöka pricka botten.

Den är billigare än i fredags men troligen lite dyrare än igår, men siffrorna är ju inte inne än. :smiley:

Det tycker jag inte. Avanza Zero är 30 stora svenska bolag och inget mer. Global är vettigare oavsett läge.

Jag vill inte råda till det. Sverige hade stor uppgång mätt i kronor förra året, men det handlar ju om att det som handlas i dollar till synes gått sämre av samma skäl.

Varsågod! :smiley:

TIllägg: Alla dina frågor låter som att du vill försöka tajma konjunkturer, marknader, valutor, upp- och nedgångar. Du gör dig själv en otjänst om du sitter där som en duellant i Vilda Västern. Köp t ex DNB Global och allt på ett bräde och gå sedan vidare med ditt liv.

4 gillningar

Att dollarn sjunkit är positivt om du köper den i svenska kronor. Visst kan den sjunka mer, men den har redan gått ner en del så troligtvis är nedsidan just på dollarn mer begränsad än innan.

Är du osäker kör 50% Global och kör 50% Sverige. Dock hade jag hellre satsat på plus alla bolag Sverige istället för Avanza Zero.

Hur lång är din sparhorisont? Är den längre än 10 år så bara kör, alternativet är att sprida ut det över några månader nu när det är lite oroligare.

Min personliga åsikt är

70% DNB GLOBAL

20% Plus alla bolag Sverige

10% på något du hoppas eller tror på. Kanske Investor typ? Eller Spiltan investmentbolag?

2 gillningar

Nu kommer du få mothugg av vissa signaturer som anser att detta är helt fel :slight_smile:

1 gillning

Detta är tyvärr en myt. Handelsvalutan introducerar ingen extra valutarisk för aktier (och därmed aktiefonder).

Jan har gjort ett helt avsnitt på ämnet.

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion | RikaTillsammans Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion | RikaTillsammans

1 gillning

Jag har lyssnat på Jans avsnitt och jag kan inte säga emot, trots det är jag fortsatt kluven. Sjunker dollarn minskar värdet i en globalfond om du ska ta ut det i SEK. Jag är är säker på att de flesta hellre handlar en indexfond när dollar är nere i 9 jämfört med 13.

För de flesta känns det bättre, det psykiska är också en risk. Jan säger även att det är bättre att äga småbolag långsiktigt, men det är betydligt mer volatilt. Alltså jobbigt och det psykiska kommer in.

Nej. Det är en myt.

Sjunker dollar så ökar USD handlade aktier (om bolagens värde står still). Då får fonden lika många SEK för aktien (men fler USD). Vilket gör att i SEK står fonden still.

Din känsla ändrar inte fakta.

1 gillning

Säger inte emot. :smiling_face:

Mina åsikter:

• Vilken global indexfond du väljer är inte så viktigt, så länge den är billig. DNB, Länsförsäkringar och Avanza global är alla bra val.
  • Du bör inte bry dig om vad börsen eller valutorna hittar på när du bestämmer dig för vad du ska göra. Att börsen faller eller dollarn stiger är irrelevant för en sund investeringsstrategi.
  • Avanza zero är en utmärkt fond, men du ska nog inte sätta alla dina pengar i den. Håll den under hälften av ditt innehav.
  • Men som sagt, hur mycket du ska sätta i Sverige, när du ska köpa, vilken fond du ska välja, när du ska sälja, alla dessa beslut är helt oberoende av vad Trump hittar på i mellanöstern eller hur svenska aktier presterat relativt amerikanska eller något annat externt. Det enda du behöver ta hänsyn till är dina personliga förutsättningar. Allt som står i tidningen är irrelevant.