Börs eller airbnb-bostad

Kanske ett redan diskuterat ämne?

Ska jag köpa två st. enrumslägenheter i en Polsk turistpopulär stad som investering och uthyrning eller ska jag ha pengarna på svensk börs?

Polen reser jag ofta till. Vore kul projekt med bostäder, kanske. Polen är ett land som utvecklats snabbt senaste tiden. Problemen blir initialt mycket regelverk/skatter att hantera för denna investeringsform, samt driftsfrågor.

Om man ska vara krass - bu eller bä? Finns det några kloka råd kring detta?

..är det mera en romantisk idé med bostäder än ett bra investeringsprojekt?

Tanken är också att jag själv ska bo där i kortare perioder under året, men detta är inte anledning till mina funderingar.

Börsen - enklare, mindre risk, noll underhåll etc.

Men Polen är ett trevligt land. Jag gillar Kraków skarpt.

6 gillningar

Börsen. Mindre stress.

4 gillningar

Beror lite på hur du är lagd som person. Ska du driva AirBNB blir det precis som att ha ett litet bnb. De flesta ”kunder” är toppen och då och då får man någon idiot som ska bo där. Du kommer också få svara på massa frågor om området som vilka restauranger som är bra eller vart man kan köpa busskort.

Det krävs att man gillar det sociala och är serviceinriktad. Det man ska tänka på med airbnb är att deras försäkring är inte så lätt att ha och göra med. Säg att du upptäcker att något saknas, då måste du veta när det försvann osv och Airbnb kommer först försöka kräva ersättning av gästen som var där då. Krävs regelbunden inspektion efter varje vistelse för att man ska känna sig säker.

Airbnb är jättebra för någon som har ett gästhus på tomten och bor i området själv osv men att ha det delvis på distans kan vara ett helvete. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är långt ifrån en passiv inkomst

2 gillningar

Bra poänger. Deras försäkring är lite av ett luftslott. En kompis har haft stora problem efter att en gäst skadade golvet i hennes lägenhet. Skuldfrågan är inte något problem egentligen men gästen förnekar ansvar och vägrar betala. Airbnb har olika formella krav som gör att deras försäkring inte aktiveras.

Jag vet inte hur kalkylen ser ut gällande lägenheter men allmänt sett framstår Polen som ett bra stålle att investera på. Bostadspriser är mycket kopplade till lokal inkomstnivå. Ökar inkomsterna så går bostadspriserna uppåt.

1 gillning

Börsen men vänta till oktober då de kraftiga fallen i skuggan av stundande energikrisen blåst igenom systemet och marknaden är i överdriven kräftgång. Nu bygger man lager av tort krut. ”Sell in may and go away” har sällan stämt bättre än detta år.

4 gillningar

Vilken dag i oktober står börsen som lägst så ja vet när ja ska köpa? :crystal_ball:

3 gillningar

Att ha en bostad utomlands medför ju alltid extra arbete. Uthyrning så kommer du behöva ha någon där att kolla att allt ser schysst ut. Vill du ha inget arbete, se till att lägg pengarna på börsen. Finns det ett intresse att ha lite “real estate”, köp en och för att bo där själv. Testa och hyr ut just det objektet för att se om du trivs med det hela.

Kring 15-20 oktober, då har q3 rapporterna börjat komma in och de kommer vara blodiga. Men annars en summa i mitten av okt, en summa i mitten av nov. Ser vi 30% nedgångar innan dess så kan jag acceptera att du köper tidigare. Obs detta är ej en rekommendation, gör din egen analys, men så hade jag gjort :slight_smile:

4 gillningar

Om du bor i staden lägenheterna är i, så kan det vara ett intressant projekt.

Men jag hade hellre lagt pengarna i en global indexfond alla dagar i veckan.

Fördelar med en fond.
• Köp och glöm, funkar inte med hyrbostäder.
• Noll arbetsinsats efter köp, vilket inte stämmer med lägenheterna.
• Noll extra personal behövs, lägenheter kräver minst lite mänsklig insats då och då.
• Liten risk för logistikstrul och ändrade regler, kan alltid ske lagändringar som påverkar lönsamheten.

1 gillning

Kanske hälften-hälften om du tycker att det känns kul? Har du koll på reglerna för Airbnb i staden du tänker på? Likaså vad du kan ta för priser? Gissningsvis är de rätt mycket lägre än i Sverige.

Jag hade nog bara haft ambitionen att hyra ut så att man går plus minus noll och boendet blir gratis. Det blir rätt mycket meck och koordinering med olika lokala firmor om du ska satsa på intensiv uthyrning med städ och tvätt av lakan mm. Helst vill man bara ha veckouthyrning för att det inte ska bli så splittrat.

Håll också koll på beskattningen och regler runt detta.

1 gillning

Toppen med facit. Står det längst bak i boken, precis som det gjorde i matteböckerna i högstadiet? :zany_face:

4 gillningar

Jag är ingen expert. Jag har dock hållit på att utforska hur man investerar i fastigheter. Det jag ofta kommer på är

1. det är inte passiv
  2. det förekommer kostnader man inte tänker på
  3. har man lån det är svårt att få avkastning
  4. det kan passeras nya lagar mot airbnbs i dit område och du kan inte göra något mer än tappa investeringen
  5. Att göra detta i lång avstånd är en dålig ide de flesta gånger.
  6. Borsen är passiv och har ingen underhåll…om du gillar Polen, använd avkastning för att resa dit och njuta istället för att behöva åka till Polen för att fixa problem med dina fastigheter.
    Det är vad min undersökning verkar visa
1 gillning

Vet inte mycket om bostäder i Polen men…

En indexfond ringer inte mitt i natten för att klaga på mögellukten eller en läckande vattenledning.

En indexfond ”tjänar pengar medan du sover”.

1 gillning

Känns lättare att köpa något i Sverige i så fall? Blir det problem med något är det ”bara” att ta bilen dit och fixa. Kan du språket? Jag skulle aldrig våga köpa något i ett land där jag inte kan språket men jag är en fegis också.

Håller för övrigt med om att Polen är rysligt trevligt!

Detta är väldigt viktigt. Min gissning är att Polen inte är så utsatt för massturism som tex Spanien men det kan mycket väl hittas på något som ändrar spelreglerna för uthyrning.

Egentligen behöver det inte vara ett så stort problem, man behöver dock kontakter på plats som kan titta till det och hjälpa till vid akuta fall. Så himla ofta havererar inte en lägenhet med hyfsad standard.

Om jag själv skulle köpa ett objekt för uthyrning skulle det vara centralt med efterfrågan hela året. I Stockholm finns sådan efterfrågan men i ditt tänkta läge i Polen vet jag inte hur det ser ut.

Jag skulle ta börsen 100% om det är för att få dina pengar att öka i värde.

Om det är en social och rolig grej skulle jag ta lägenheten men ha ett sparande på börsen ändå.