Jag har under många års tid haft ganska grava sömnproblem. Testat allt från sömntabletter till mindfullness. Inget fungerar. Sen nu i November började jag investera på börsen för första gången och det har fan fått mig att sova som en bebis. Även nu när det känns lite “dystert” att man tryckt in hundratusentals kronor i Global fonder och ligger back för tillfället. Börsen är det första jag kollar på när jag vaknar och det sista innan jag ska sova. Istället för att räkna får ligger jag och tänker på diverse bolag och procentenheter.
Vet inte varför jag gör denna posten. Men tyckte det var lite småintressant. Det pratas ju en del om att “man ska sova gott om natten”. Och det gör jag verkligen nu!
Nackdelen är att helgerna blir lite tråkigare, eftersom börsen är stängd då.
Förutsatt att du har diversifierat dina investeringar så bör du gå med vinst givet tillräckligt lång tidshorisont. Enjoy the ride.
Ja, helgen är lite tråkigare. Men Trump hittar alltid på något hyss så kan man ligga och tänka på hur det påverkar marknaden Sen har jag pre/after market indikatorer som man kan titta på!
Jag kör enligt Rikatillsammans klassiska indexfördelning. Så Sverigedelen har gått bra iallafall! Kryddar det med lite extra Saab. Men fortfarande fascinerande att många verkar ligga och oroa sig över börsen medan de ska sova. När jag nästan fnissar när det visar röda siffror vid sömngång och tänker “Jävla Trump”
Låter mer som att du är orolig om du måste in och kolla när du ska lägga dig och det första du gör när du vaknar.
Men du går även minus och det gör att du sover bättre?
Lämnade själv börsen och känner mig mer fri och mindre lurad. Sover gott med
Nej, orolig är jag inte direkt. Jag är medveten om att det svänger och att jag började min investeringsbana med taskig timing. Jag tycker mest det är lite småmysigt. Min personlighet är verkligen att oroa överlag, därför jag sovit bajs i alla år. Men inte när det kommer till börsen konstigt nog.
Börsen har väl kanske fått mig att sova bättre…men då mest för att jag faktiskt HAR pengar där som gör att jag kan klara massa oplanerade utgifter. .
Har haft flera perioder i livet utan direkt sparande där minsta oplanerade utgift kunde göra det svårt att sova…
Så att ha pengar så man klarar utgifter och till o med klarar att sluta jobba är rätt skönt för nattsömnen
Tänker mig att många, om de vågade testa, skulle sova bättre om natten om de investerade på börsen.
Om man är medveten om hur stor sannolikheten är att kapitalet växer över tid (om man följer de investeringsstrategier som medför hög sannolikhet för växande kapital) så kan man ju se dina investeringar som en trygghet mot framtida okända stormar och (varför välja när man kan få både ock) en möjlighet att få guldkant på framtida semestrar eller ålderdom eller liknande.
Klart att det är en trygg tanke som, allt annat lika, borde medföra en bättre nattsömn.
Riskerar att föra landet in i en recession. Mycket bättre att jobba lugnt, metodiskt och inte peta för mycket i saker som fungerar än att tro att hårt och medvetet jobb utan råd och gedigna analyser ska betala sig bättre. Trumps idé om att omvärlden ska betala USAs statsskuld medför stora risker för såväl världsekonomin som USA själv.
Rejäl uppförsbacke för USA-börsen. Just nu läser jag att Danske Banks chefstrateger har omvärderat sin tidigare förväntade syn på Mr T som USA-börsens förkämpe.