Vad tänker ni om detta? Är det så? https://cornucopia.se/2009/08/borsen-har-inte-alls-stigit-de-senaste/
Penningmängden ska öka med mängden reala tillgångar för att man inte ska ha deflation.
Exakt.
Något förenklat:
Om ekonomin består av 10 äpplen och 100 kr så har vi då 100 kr / 10 äpplen = 10 kr per äpple.
Om vi dubblar pengamängden utan att producera fler äpplen så har vi då 200 kr / 10 äpplen = 20 kr per äpple = inflation
Men om vi samtidigt dubblar produktionen av äpplen så har vi då 200 kr / 20 äpplen = 10 kr per äpple = prisstabilitet
Om vi dubblar produktionen av äpplen utan att öka penningmängden har vi då 100 kr / 20 äpplen = 5 kr per äpple = deflation
Gäller påståendet fortfarande år 2022 ?
(artikeln är från 2009)
Förutom ovanstående kloka kommentar skulle jag också tillföra att Cornucopia i stort kan vara underhållande läsning emellanåt, men faktamässigt har siten sällan högre kvalitet än Aftonbladet. Att locka med rubriker och texter med drastiska och kontroversiella slutsatser som den ovan är kanske sitens största bedrift, samtidigt som de i sina texter ger sken av att allt bottnar i objektivitet och kunskap, vilket kan ge intryck av att det faktiskt är seriöst. Det är det inte. 
Tack för svar! Skönt å höra då kan jag fortsätta lägga pengar på lysa o sluta läsa läskiga rubriker och artiklar jag inte förstår! 
Det kanske hör hemma i en annan tråd, men jag vill bara hålla med. Ju mer jag läser Cornu, desto mindre impad blir jag. Intressanta inlägg som kan vara bra tankematerial, men det är/känns samtidigt så oerhört vinklat och filtrerat att en stor del av det potentiella värdet försvinner.