Börsen - Historik och framtid

Hu tänker alla ni vise män i forumet om detta?

“Enligt Deutsche Banks beräkningar, baserat på historiken, ska börsen de närmaste 10 åren leverera en årlig avkastning på minus 8 procent (blå cirkel). Det skulle i så fall bli den sämsta avkastningen för en tioårsperiod på 100 år.”

1 gillning

Spontant känns det rätt så trist :stuck_out_tongue:

Om det nu blir så, så får man väl försöka intala sig själv att det åtminstone blir bra rea på börsen så det är bara att fortsätta köpa på sig. Åtminstone om man är ung och har en lång sparhorisont.

2 gillningar

Läbbiga siffror men Avanza global fonden har väl ett Cape värde på ~ 20 idag eller har jag fel?

2 gillningar

Det skulle vara spännande att veta vilka parametrar de kollar på när de räknar fram en sådan siffra

1 gillning

Totalt meningslös bild om vi inte får reda på varför de kommer fram till den slutsatsen!
Vilka analysmodeller använde man?
Vilka faktorer vägdes in?

Personligen tror jag att vi har 10 bra år framför oss på grund av generationseffekter. Stora barnkullar från första halvan av -90-talet och runt 1970 är idag i arbete och tjänar pengar åt företagen, konsumerar och sparar på börsen.

När generationen född 1965-75 tar pension kan den nog bli en konjunkturcykel sidledes, men det sker inte för än åren 2030-40.

1 gillning

De vill kanske få nya kunder eftersom endast de vet hur mardrömmen skall undvikas…?!

Ligger väl ganska mycket i linje med vad Hussman skriver här:

Egentligen är det inte så konstigt. Ju högre värdering idag, desto lägre avkastning framgent. Sedan kan man ha lite olika åsikt om nivåerna och tidsperioden.

En gissning bland många andra. Inget att fästa avseende vid, så som jag ser det.

Vänta, -8% per år i 10 år? Så om tio år uppskattar de att börsen i snitt kommer vara värd 43% av vad den är nu efter tillägg från utbetalningar? Det låter ju sannerligen inte hoppfullt. Väldigt vad olika buden är, i alla fall om man ser det relativt kortsiktigt. Om börsen borde tappa 8% varje år så borde det ju inte finnas speciellt många som vill köpa aktier till dagens priser, men priserna ökar ju, så… Någonstans är det någon som har väldigt fel.

Att börsen gör -8% årligen i 10 år är inget som den passiva spararen räknar med. Sannolikheten är väl inte så stor men om det skulle ske är man rökt. Jag vill inte bli rökt!

Centralbankerna utökar money supply med 15% per år genom QE. Börsen går normalt 7-8% per år.

7-15 = -8

?

Agerar Deutsche Bank utifrån sin egen marknadstro, eller är det bara någon där som ägnar sin arbetstid åt att sitta och ordbajsa utan förpliktelser?

När Deutsche Bank på allvar säljer av sina långa positioner och går kort mot S&P 500 är det dags att börja oroa sig på riktigt. Annars är de bara ytterligare en aktör i skaran av proffstyckare, taxichaufförer, ekonomijournalister och kollegor som gör tvärsäkra uttalanden om hur framtiden kommer utveckla sig, men ändå inte agerar utifrån sin egen marknadstro.

Att det viker ner.kommer att synas i kurserna. Innan dess viker det ju inte ner.