Problemet är att USA kräver att EU skall köpa dyrare från USA än från andra länder. Mao skall EU subventionera USAs skattesänkningar genom att skapa underskott i egen ekonomi.
Jag tror detta kommer ta hus i helvete.
Vad har USA att erbjuda förutom energi, och dyr sådan?
Jag tänker likadant. Visst fin rekyl idag på stockholmsbörsen, och fin rekyl igår på usa-börsen. Men vinna eller försvinna är inte avgjort ännu. Är rätt bekväm med att ligga 50% likvid och invänta handelskrigets utveckling…
Kan förstå det. Är tvungen att göra en del ombalanseringar med ett halvårs månadssparande så 15% nedgång kan vara lämpligt att köpa vid, tänker jag. Men sprider ut det vid ett par tillfällen fram till sommaren och minskar förhoppningsvis avvikelsen successivt om ingen kraftigare nedgång sker.
Abosolut ingeting är säkert. Men att bråka med honom eller svara med tullar är fel väg tycker jag. Det behövs hårda förhandlingar med målet 0% tullar med varandra.
Hittade en video från en aktiv förvaltare i USA som diskuterar riskerna med passiva indexfonder och risken att vi på grund av nuvarande värderingar kan komma att stå inför ett förlorat årtionde. Jag vet att detta är som att svära i kyrkan här i forumet, men jag tycker ändå det är intressant att emellanåt se min investeringstes från andra sidan och tycker han har en del intressanta exempel och poänger som åtminstone är värda att beakta innan man bestämmer sig för vilken risknivå man är bekväm med nu när det är lite turbulent på marknaden. Han förespråkar givetvis aktiv förvaltning, men ger även råd om diversifiering om man vill fortsätta passivt, vilket i mina öron lät lite allvädersportföljaktigt.
Hörde en EU-förhandlare som beskrev problematiken att Trump och hans gäng inte har någon egentlig plan alls. Det handlar visst inte om tullar primärt utan ska fungera mer som ren utpressning ang saker som Grönland, europeisk moms, europeisk byråkrati och lagar osv… Finns liksom inte något att förhandla om då.
Exakt. Det är rena maffiametoder de använder förklädda i någon sorts populistiskt gångbara modeller.
Han vill inte ha några förhandlingar. Åtminstone inga ömsesidigt acceptabla sådana. Bara översitteri och hot som eventuellt leder till någon sorts vinst som han kan skryta med ett tag inrikespolitiskt. Efter x månader/år kommer han tillbaka och vill ha mer. Kolla bara handelsavtalet med Kanada och Mexiko som han själv skrev under under period 45 och nu låtsas som att det inte finns alt var något som Biden hittade på…
Antingen får något honom att backa och bli normalare eller så får världen inse att USA som handelspartner är borta…
Så att lägga sig platt för alla orimliga krav tycker du är rätt väg att gå?
Exempelvis att hela EU avskaffar moms, börjar importera för stora och för dyra amerikanska bilar för miljarder, tvingar Danmark att ge upp Grönland, att vi stoppar allt stöd till Ukraina, och att vi skickar miljarder rakt in i Trumps egna ficka?
“Frihandel” är bara en ursäkt han använder och inte den egentliga andledningen till att han gör som han gör.
det är förhandling. Grönland och Ukrainas försvar är röd linje, så klart. Vi ger ingeting där. Att köpa amerikanska bilar vi gör redo. Många TESLA och FORD i mitt området som jag bor. Att köpa energi och olja vi måste öka, vi kan inte köpa från Ryssland.
Varför stiger OMX rejält idag egentligen…inget har ändrats
En normal vecka skulle ju en uppgång på +2,5% vara grymt bra men nu känns det som det kan försvinna på 10min, ,
Känns extremt osäkert trots den lilla men ack så välkomna rekylen idag (så man kan andas ut lite). Tror det kan komma en del bakslag längs vägen den närmaste tiden här. När USA inför 100% tull på Kina och Kina svarar med 100% tull på USA exempelvis. Hur blir det med EUs svar och USAs tillbaka-kaka på det sen?
Haha, han har nog bara sett sig själv i spegeln och kommit underfund med vilken j:a idiot han är och hur många miljarder han förlorat. Och försöker nu rädda vad som räddas kan av Teslaförsäljningen i Europa.