Helt rätt, inget har ändrats. Även i en nedåtgående trend så går marknaden såklart aldrig ned varenda dag. De största procentuella uppgångarna på en dag brukar ske under de stora krascherna.
Rekylen idag är välkommen, men i kraftiga ras brukar kraftiga rekyler upp komma. Så inget köpläge än enligt mig, jag väntar på att trenden vänder till bullish igen, Rasar det tex 30 % till så behöver det ju gå upp över 40 för att nå break even igen, kan ta flera år om det vill sig illa. Averaging UP är bättre än averaging down.
Tack för lugnande ord. Vi rör inte vårt sparande utan fortsätter bara att köpa men vi har tiden på vår sida, kan verkligen förstå om äldre är stressade nu.
Kanske marknaden tror att aktierna av bolag som går bra nu är undervärderad så det är bra köpläge? Oavsett av narkomanen i det vita huset.
Sant. DN använde formuleringen “slakt på börsen” igår, med blodröda färger. Fjantigt men också skadligt att hetsa upp stämningen.
Håller verkligen med i din beskrivning. Är själv osäker på om det bottnar i en bristande förståelse för vad siffrorna på skärmen faktiskt betyder, en världsfrånkoppling, eller en rationell förmåga att acceptera förlusten med vetskapen om att det kommer vända. Denna extrema rationalitet motsätter jag mig även fast jag gärna skulle vilja att den låg bakom mitt “lugn”. De enorma kapital som nu försvunnit från världens börser och våra plånböcker innehar i realiteten ett mycket större värde än vad siffrorna kan visa, tänk ex i mängden mat. Vad tror du ligger bakom ditt lugn?
Jag tänker också att jag inte riktigt fattar. Har nog alltid haft en lite tveksam inställning till att jag ska få nån avkastning på börsen öht. Aldrig haft tur i tajming i några affärer, typ bostadsaffärer och dyl. Har dessutom någon sorts kvarvarande bitterhet över att ha missat 2010-talet och den uppgången. Tänker att så blir det aldrig mer… och jag ägnade mig åt att amortera