Börsen rasa i rad

Har börsen gått ner flera år i sträck under 2000 talet?

Om du menar om en global indexfond gått ner flera år i rad, de senaste 25 åren, så är svaret ja.

Tror början på 2000-talet gick minus 2-3 år. Men kan ha fel.

Varför är du nyfiken på just den perioden? :blush:

Okej. Nej tror börsen kommer gå ner några månader i sträck när tullarna börjar över hela världen. Vet inte om jag ska ha kvar dnb eller kanske köpa plus ALLAbolag Sverige funderar men de svårt och välja…

1 gillning

Har svenska börsen gått bra de senaste 20 åren? Kan kolla upp det kom jag på nyss.

Om du har 10+ års sparhorisont, så lär dagens oro spela liten roll.

Behöver du pengarna inom 5 år så ska de inte vara på börsen. Mellan 5-10 år så kan man köra en mix mellan sparkonto och aktiefonder.

Vill du veta mer om hur börsen gått historiskt, så finns den informationen på flera sidor. Avanza och Nordnet är två.

4 gillningar

Alla säger att man ska köra på global fond och tillväxt fonder men om man kör 100% plus ALLAbolag Sverige är det dåligt eller helt okej?

Det får du avgöra själv. Vissa gillar homebias och andra inte.

Jag har mest globala fonder, då jag inte är synsk. Tycker för mycket fokus på en enskild marknad, land, världsdel eller sektor är för hög risk.

Vill också slippa behöva vikta om, när tokstollar med för mycket makt får för sig att sabba för världsekonomin.

1 gillning

Min investeringsresa med månadssparande i fonder påbörjades i mars år 2000 (typ ATH då). Detta är en bild på utvecklingen för Omx30, du läser av årtalen längst ner, som du ser så kan det ta lite tid innan man slår nya all-time-highs igen. 178 månader för min del och så blev det ett par rejäla dippar på minus ~70% och ~60% längs vägen.

4 gillningar

Kör du bara Sverige fonder?

Hur mycket plus har du gjort

Det är utan utdelningar. Med utdelingar återhämtades nedgången betydligt tidigare.

Nej, jag hade blandade fonder då som nu. Omx30 var det enda indexet jag hade i mitt aktieprogram som hade historik så långt tillbaka.

Den enda fonden som jag har kvar som jag startade i mars 2000 som jag månadssparar i ligger typ 6-700% plus nu.

Nice. Vilken tycker du är bäst Nordnet Sverige eller plus ALLAbolag Sverige

Ja, men blir svårare att ta screenshot på för min del då datan i mitt program startar först typ 2002 eller 2003 för OMX30 GI. :wink:

Jag har ingen input till dig här tyvärr, du får läsa på själv och skapa dig en egen uppfattning.

1 gillning

Okej Trump har förstört hela marknaden därför jag tänkte köra på Sverige fonder tills de kommer en ny president …

3 gillningar

Tyvärr så påverkar USA hela världsekonomin, så det är bra att vara medveten om att det inte finns någon säker börs. Alla kan drabbas av kraftiga nergångar.

Sen kommer svarta svanar dyka upp med jämna mellanrum.

Börserna brukar gå upp på sikt, speciellt de globala. Men sen finns skräckexempel som harvat i årtionden.

Investeringar på börsen är inte riskfritt.

Kom igen nu lejonet… vi har diskuterat detta förr…

Vad hände med nr 1 kontot???

Vill du kraftigt avvika från marknaden kör du 100% Sverige till högre risk…

Vill du vikta efter marknaden kör du;
80% DNB global
10% DNB global Emerging Markets
10% Handelsbanken Globala Småbolag

Håll länge och köp regelbundet.
Se det som positivt med lite nedgångar då du sänker snittpriset för dina köp över tid.

Hellre så än försöka tajma marknaden

5 gillningar

Ja vilken tycker du är bäst om man ska köra på Sverige Nordnet Sverige eller plus allabolag Sverige

Okej du har rätt Sverige är för liten marknad men Trump gör mig orolig. Tänker ändå invester minst 20 år framåt så om de går upp eller ner spelar ingen roll nu när jag tänker efter. Mitt gamla konto har jag glömt lösenordet till.

1 gillning