Börserna upp igår över 1% var men "bara" 3:000 kr i uppdatering dagen efter?

Hej!

Igår gick både svenska och amerikanska börsen upp ganska mycket, över 1 % vardera ungefär.

Jag kollade mitt Lysa idag och från igår till idag ökade det bara cirka 3 200 kr totalt, vilket jag inte riktigt får ihop.

Jag har ungefär:

• 800:000 i 100 % aktie

• resten, lite mer än 1 miljon, på Lysas sparkonto med. 2,12 % ränta.

Totalt cirka 1,8 miljoner.

Jag trodde spontant att det borde ökat kanske runt 10 000 kr efter en relativt stark börsdag. Vad är det jag inte förstår?

jag är väldigt dåligt på matte också om det spelar roll?

Tack för hjälpen :blush:

1 gillning

Nu för tiden har jag inga fonder, men förr i tiden va de en dags fördröjning…Dvs imorgon ser du värdet av gårdagens uppgång..

2 gillningar

Ja precis och det är det jag inte förstår. OMxPI gick upp igår + 1,34% och S and p 500 + 1,08% igår.

Då borde väll uppgången idag vara mer än bara 3:000 kr?

Jag har ingen fakta på bordet, men jag får också känslan från min Lysa att den laggar lite mer än en enskild fond, och att delar av en upp- eller nedgång syns något dygn efter att det skett men resten kommer släpande ännu senare.

Jag gissar på att rapporteringen av de underliggande innehaven kommer med varierande fördröjning helt enkelt.

6 gillningar

Jag har sett NAV-kurser lagga flera dagar och inte uppdaterad varje dag heller.

Dessutom finns valutaeffekter för aktier i utländska valutor. Inte ovanligt att dollar faller i motsvarande grad som S&P 500 i dollar går upp eller omvänt. D.v.s. S&P i SEK går mer sidledes.

2 gillningar

Tack snälla för hjälpen :blush:

Tack så mycket för hjälpen :blush:.

Det handlar mestadels om valutarörelsen i USD mot SEK under samma tid. SEK stärktes mot USD igår.

3 gillningar

Okej! Tack för hjälpen :blush:

Inte helt lätt att se vad man egentligen har, Jag tror mina Swedbank uppdateras 13:00 dagen efter men EM o Asien tror jag tar 2 dagar.
Bytte just lite fonder o det tog 5dagar! för bytet. .lite segt.
Kan tycka mycket innom banker tar skumt lång tid att göra i dagens digitala samhälle.

1 gillning

Lösningen heter ETF. Att kunna bestämma till vilket pris man säljer och köper är rätt så skönt. Tappade mycket under en fondombalansering en gång då det dröjde mellan sälj och köp. Nu kör jag ETF på min utländska depå. Säljer jag av min Svenska skulle jag byta till ETFer.

4 gillningar

Tack för hjälpen :blush:

Okej, tack för tipset och hjälpen :blush:

USD → SEK rörelser är problemet.

Har haft dagar där marknaden haft riktigt starka dagar men gått minus p.g.a. valutan.

1 gillning

Okej! Tack för hjälpen :blush:

1 gillning