Börslabbets momentumstrategi

Jag har roat mig med att köra börslabbets momentumstrategi på S&P500 för perioden 1999-2026, som referens till min egen momentumstrategi som det är lite mer klös i. När jag kör den på dagens S&P500 medlemmar (survivorship bias, vi vet vilka vinnarna är och förlorarna är bortplockade ur index = döda) får jag en CAGR på ca 34% vilket är i linje med vad Börslabbet rapporterar att de får ut av Stockholmsbörsen för perioden 2001-2021.

När jag däremot kör den på PIT-rent data (point in time data från Sharadar/Nasdaq), dvs korrekt så som index såg ut i varje tidpunkt så sjunker avkastningen till 11.9%. Jag har inte använt f-score, men vi pratar om S&P500, där är det per definition kvalitetsbolag.

Intressanta siffror. Perioden 2025 - idag är strategins starkaste. 11,9% ligger mer i linje med vad globala momentumfonder som använder nästan exakt samma strategi levererar över tid. Jag blir lite lätt skeptisk till att Börslabbet levererat >30% på Stockholmsbörsen, eftersom S&P500 drivits av starkt tech momentum under lång tid. Starkare än Stockholm.

4 gillningar

Tack för delningen!

Har du varit i kontakt med Hammar om metodiken för backtest?

Nej, det har jag absolut inte varit och tror inte jag behöver tala om det för honom heller, det vet han med all säkerhet redan. En ganska tydlig “tell” när det gäller momentum är MDD kollapsen som alla momentum strategier utan MDD skydd råkar ut för. Det vill säga att momentuim kraschar alltid mycket hårdare än index. Gör den inte det har man problem med survivorship bias. Det är alarmklockan nummer ett. Punkt. Det finns såklart alla möjliga sätt att optimera alla KPIer inklusive MDD och jag älskar att försöka pilla upp det någon tiondels procent, men börslabbet har inga såna.

Okej, men han brukar svara på mejl så det hade varit varit intressant att läsa vad han svarar på dina påståenden, eller?

Vad är MDD ?

Berätta gärna mer om vilket MDD skydd du praktiserar i dina egna strategier - är vi ute i volatilitetsskalering eller något liknande? Skulle vara intressant om du utvecklar dina tankar och erfarenheter så vi kan bli rika tillsammans på riktigt :wink:
Och, handlar du momentumaktier på Stockholmsbörsen eller globala utvecklade marknader? Antar du inte kör fonder om strategin du nämnar ska ha klös som du skriver.

1 gillning

Jag tror användaren menar maximum drawdown

Det finns massor av strategier från trend, momentum, mrr etc. Jag använder de sköldar som strategin kräver, allt från skugg-equity till DD stop. Både på instrument, strategi och portföljnivå. Ibland funkar det i ibland inte. 43% cagr försöker jag hålla över tid.

1 gillning

Buffet kom ”bara” upp i 19,8 % CAGR över sin karriär. Det är ”ganska” osannolikt att du ligger på 43 % :joy::joy::joy:

1 gillning

En annan jämförelse: Rennaisance Technologies’ Medallion Fund hade ~45% CAGR så det kanske inte är omöjligt med de rätta förutsättningar, men med de verktyg som vi retail kunder råder över, så ja, då skulle jag anse det omöjligt också. Men lycka till naturligtvis @HerrNilsson2
Själv har jag det lite mer modesta mål att aldrig ha ett förlorande år - någonsin :wink: