Börsnotering: Silex Microsystems (+analys för dig som supporter på sittplats)

Undrar hur det har gått för dig med tilldelningen? Gör det någon skillnad om man tecknar max antal?

Instämmer :sweat_smile:

Har väntat på IPO att delta i så länge nu så hade varit kul att få tilldelning men icke.

Det verkar som att det varit tre utfall:

0 oavsett antal tecknade, i båda varianterna. Slumpat

60 för de som öht fått något i det ”vanliga” erbjudandet

570 för de som tecknade det institutionella erbjudandet.

Inte läst/hört om någon som fått fler.

När det blir kraftigt övertecknat och lottas brukar alla som får något få lika många. Det kan ibland fungera att teckna på flera konton (pension/ISK/FK) samt när det går på flera institut. Den här gången verkar dock alla som fått något bara fått en post ändå?

2 gillningar

Jag fick ingen tilldelning på det kontot. Jag missade det institutionella erbjudandet som började på 14k aktier, 5 st fler än vad jag ansökte om. Skulle naturligtvis ha gått den vägen istället men jag är nöjd ändå med 125 % i vinst på det lilla jag fick.

2 gillningar

Skulle fråga vilka index det är som uppdateras så fort, men googlade själv på tex Plus Allabolag Sverige. Det följer SIX Portfolio Return Index SIXPRX. Kollade reglerna och trodde det skulle ombalanseras kanske några gånger per år. Men där trodde jag fel:

1 gillning

Ingen tilldelning… :sad_but_relieved_face:

Sen när har Fonzie brytt sig om pengar? Han vill endast se cool ut för brudarna…

3 gillningar

Det kostar (mer ju äldre man blir) att ligga på topp! :joy:

1 gillning

Det borde finnas något års fördröjning kan man ju tycka.

Fick ingen tilldelning. Synd.

De IPOs där jag fått full tilldelning har resulterat i rejäla förluster. Det här var en trisslott som gav bra mkt bättre utveckling än de flesta tänkt sig. Och de flesta i tråden som fått någon tilldelning har fått en för merparten här rätt modest vinst i reda pengar. Även jag som fick lite bättre tilldelning upplever svängningar i portföljen på daglig basis som är många gånger större än vinsten i den här IPOn. Lite som godis. Det var sött och smarrigt direkt men gav ingen längre tillfredsställelse :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ingen tilldelning tyvärr!

Vill man göra det enkelt för sig kan man tänka:
Notering på Stockholmsbörsen = Bra
Notering på First North och mindre listor = Riskabelt

3 gillningar

Fick smått panik vid 08.58 när dagens industri i börsmorgon sa att kurserna innan öppning ställdes upp över 400kr. Då var jag tvungen att “gå på toa”. :joy: Men aja, 6k för att låtsasbajsa är ju inte fy skam. (Jobbade in de minuterna sen :smiling_face_with_sunglasses:)

3 gillningar

Jag och 4 vänner ansökte om tilldelning men det var bara jag som fick.

Dagen innan hade jag och sambon sagt att om det blir tilldelning så tar vi alla de “lätta pengarna” (ja, mental bokföring) och spenderar på fredagens utekväll.

Jag fick tilldelning och sålde med 6299kr i vinst vilket resulterade i att jag fick bjuda in lite fler för att inte riskera att rulla hem av antingen mat eller alkohol imorgon :partying_face:

4 gillningar

Sökte på IPS, depå, KF, ISK.

Fick 60st. Sålde på 175.

Ångrar att jag inte tecknade på INST. Jag tecknade säkert för halva INST beloppet totalt.

Med tanke på hur många som inte fått något alls skall man ändå var nöjd.

Pro kund.

Vad är kraven för att kunna teckna på INST? Kunskapstest? Medlemsnivå?

Tror att denna gången vara det “bara” 1 miljon sek.

Haha, EXAKT denna tanken slog mig idag också. Kul att man fortfarande har klippkort i ångerns tempel. :joy:

Inte ett belopp jag vill ha liggandes på en ISK. Visst, man kan köra belåning, men jag har alldeles för lite hos Avanza för det. Kollade aldrig vilka andra banker som också gick att söka hos.

Fast, osäker på om jag sökt så pass mycket ändå. Med facit i hand, givetvis :laughing:

1 gillning

Jag tänkte på det, men bangade… :see_no_evil_monkey: Skönt att fått ett “pris” på sin rädsla. Bara typ 54.000 SEK…

2 gillningar