Börsnotering WS WeSports Groups

Hej.

WE WeSports Groups börsnoteras. Vad tror vi om den?

Kan bara berätta hur Jag tänker kring den (efter en väldigt kort koll haha):

1. Jag kan inget om sport eller såna produkter, så kan inte avgöra om dom är bra eller inte.
  2. Har en personlig regel att nästan aldrig köpa IPOs i en bull-marknad (om det inte är ett företag jag Vet är grymt och att jag förväntar mig ett rimligt pris), väntar hellre till dom har stabiliserats.
  3. Hyffsade siffror antar jag för en försäljare av detta slag om jag förstått det rätt, kollade bara lite snabbt på senaste rapporten, men justerad marginal på 6% ska väll va rätt bra förstår jag i den branschen.
  4. En tillväxt på cirka 20% (generaliserar) är ju inte fel.
  5. Misstänker att sport-artiklar är ganska cykliska saker, också något jag gärna undviker.

Men redan här väljer jag att inte köpa iaf, kan inget om branschen, känner inte till dom sen tidigare, och jag är nästan aldrig med på IPOs överlag så blir för mycket Leovegas för min del att köpa.
Betyder inte att det är ett dåligt köp, bara att pga mina egna begränsningar inte kan avgöra helt :slight_smile:

1 gillning

Har inte gjort någon analys och kommer inte göra det heller.

WS är som ett investmentbolag, de äger bolag med egna varumärken, de har nätbutiker och distributionsrättigheter för några varumärken.

Startade 2019 och köper bolag kontinuerligt.

Rättigheter kan försvinna, nätbutiker kan läggas ner etc.

Väldigt svårt att värdera sådant. Vi har sett exempel där det inte gick så bra.

Jag lägger inte nån tid på bolaget och därmed inget köp. Den får eventuellt komma in via index i framtiden.

2 gillningar

Jag har nog fasen aldrig hört talas om företaget. Kanske för att jag skyr sportbutiker, men jag hoppar normalt inte på IPO:er och ännu mindre om jag inte hört namnet förr.

De har dotterbolag som äger varumärkena. Men de flesta av produkterna är för nischade sporter eller mer riktade mot de som tränar på elitnivå.

De har dock distributionsrättigheter för Crescent och Nike Strong som du kanske hört ….

Mer än vad jag orkade läsa mig till, ett sport-investmentbolag låter ju kul iofs som idé men otroligt långt ifrån mina kunskaper :joy:

2 gillningar

Okidoki, men då låter det ändå skakigt. Ett par Nike har jag inte ägt sedan mina golfspelardagar i tonåren och Crescent har jag aldrig farit runt på… om det nu säger något.

Nike Strong eller kanske Strength är deras produkter för gymträning, inklusive utrustning.

Jag har nog aldrig träffat på dem själv

1 gillning

För mig som cykelfantast är de (ö)kända sedan länge då de under flera år förvärvat flertalet handlare till nästan en monopolliknande dominans (min känsla).

För den som har lite koll på “sportbutiker” så känns nog många aktörer igen här:

Trots min inblick i branschen (som konsument) så har jag ingen aning om detta är en god investering. Men jag kommer inte att teckna.

3 gillningar

Blir en teckna-sälj gratispengar på denna samt även Argo. Tackar aldrig nej till lite gratispengar :money_bag::money_bag::money_bag: Skulle aldrig för livet teckna och behålla!

Spännande! följer kursen den 9e december.

Du utgår således från att kursen kommer gå upp vid introduktionen?

Ja det gör jag. Inte garanterat men väldigt sannolikt.

Jag tror många här har antagit att TS vill behålla aktierna lång tid efter IPO. Om något är det nog bättre med köp och sälj på dagen. Åtminstone har det sett ut så för de andra ipo:erna i år. Att det är bullmarknad stärker denna tes. Men man vet aldrig. Sådana trender tar alltid slut någon gång.

Självklart, inget är garanterat. Om man vill ha garanti så är det sparkonto som gäller såklart.

1 gillning

Man får handla på sannolikhet

Några gratispengar blev det inte, i alla fall inte hitintills.

Jag beklagar @3-hinkar om du valde att köpa, tyvärr är detta verkligheten när det kommer till IPOs, förhoppningsvis mynnade det ut i en lärdom utan att du förlorade allt för mycket pengar på det :slight_smile: (under antagandet att den stannar här nere, vilket kan vara felaktigt)

Du lovade i princip gratispengar…. Men det är inte så det funkar alltid.

Hoppas du kom ut runt +/-0 eller med minimal förlust.

Det finns inga garantier och det blev en liten förlust här. Det var den första förlusten på cirka 25 IPOer så jag ligger otroligt mkt plus totalt sett.

1 gillning