Jag ansökte om 300 aktier, tyvärr från ett och samma isk, men hoppas att jag åtminstone får minimum. Sånt här livar upp vardagen lite! Är det någon som vet när man kan tänkas få veta tilldelningen? Notering är väl tänkt på torsdag.
Samma här! Räknar inte med någon tilldelning men ska bli spännande att följa i vilket fall. Vill minnas jag läst om börsnotering på onsdag (8 oktober) och besked om ev. tilldelning på morgonen från kl.08ish i vanlig ordning. Lycka till!
Ja, det behöver du ju skatta för.
De som är lite mer rutinerade på IPO:s använder sig ofta av värdepapperskredit.
Om man lyckas hitta bra IPO:s får man sällan eller aldrig full tilldelning. I många fall får man ingen tilldelning alls. Om man då använder värdepapperskredit behöver man bara betala “insättningsskatt” för tilldelningen man faktisk fick. Det blir lite som en gratislott, även om själva IPO:n i sig förstås innebär ett stort risktagande. Men det är skönt att slippa betala för något man inte ens får vara med om.
Jag har tecknat på 5 konton. ![]()
Är inte detta ett varningstecken att det är väldigt lockande messaging för nybörjare/mindre kunniga? ![]()
Jag undrar, det är inte direkt självklart när jag läser, men är det ironi eller blir du glad på riktigt? För att hon går emot vad som enligt vetenskap (och dig?) är rätt och riktigt? Att börja tidigt med kan väl sätta fel spår i livet? Tänk om det går jättebra? Då kommer det nog inte att sluta väl senare?
Nyfiken, hur många av dina egna direktaktieinvesteringar gick bra och är totalen plus/minus noll så på sånt sätt att det faktiskt går att “slå index” för det är väl därför man gör det, att tjäna pengar på det jämfört med passiva index?
Ja, jag blev glad på riktigt.
Är väl en intressant fråga att fundera på:
Så hur kommer det sig att Jan, som tycker det är så viktigt med evidensbaserat sparande, plötsligt tycker det är okej med det här? Vad är det som jag kan ha missat?
Och nej, jag har inte drabbats av tillfällig sinnesförvirring, nej, jag får inte betalt för att skriva något av detta och så vidare.
Har fått ett kundmöte imorgon bitti kl.09 ![]()
Blir inget “sälj” vid öppning… Får kolla status kl. 10:30 eller så.
Förutsatt att jag får tilldelning.
Och nej, jag sätter ingen stop-loss på detta. Kan hantera en eventuell nedgång.
Du är nog vuxen nog att göra misstag och betala för dom själv, och skulle du förlora allt sätter det nog ett bra exempel på barnet.
Men skulle det nu explodera och få 20x pengarna? Tror du inte ett barn med mindre livserfarenhet kan halka fel? Såg flera daytrading stories på senare tid, och alla hade en affär de kunde peka på och säga att det var där jag trodde att jag kan det här, tog lån och förlorade huset.
Precis, detta är ett svar av svaren på frågan. Att ha ett samtal om risk och riskallokering. Ett viktigt samtal för framtiden? Absolut.
Finns många fler. ![]()
Tycker att du gör helt rätt som undervisar detta för dina barn. Jag anser att index är den bästa investeringen, men anser att barn/ungdomar ska få lära sig om investeringar tidigt för att kunna ta egna, mogna beslut.
Jag fick inte denna skolningen utan är självlärd genom erfarenhet, vänner, forum och utbildningar. Önskar att jag hade fått mer hemifrån under min uppväxt, men det är nu istället jag som fått lära mina föräldrar ![]()
Gällande Verisure har jag bara dragit in min sambo. I övrigt har jag tecknat på 5 privata och 2 bolagskonton, men räknar inte direkt med ett guldregn. Ska bli spännande att se utvecklingen och tilldelningen imorgon.
7 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: 431. Om börsnoteringar i allmänhet och Verisure i synnerhet | Supporterexklusivt
@janbolmeson, jag får nog ta och krypa till korset här. Jag har pratat med personen i fråga igen, och han/hon hade tydligen rätt bra koll på alla brasklappar ni har öst på med. Det var bara jag som missförstod ![]()