Empatimaffian på RT slår till igen.
Precis investerar sakta in av bufferten var tanken. Kommer dip köper jag hårdare men fortsätter månads spara så länge de inte faller, för då är de all in av allt som är kvar beroende på djupet. Förstår man kan tappa avkastning om ingen större dip kommer. Men är inte börsen rejält övervärderad och ko. Mer inte dipperna relativt ofta, trumps tullar var i år, black monday förra sommaren och Putins a dallskrig, coronan.. Vad händer ganska snart igen. Eller blir de ett riktigt ras. Vem vet. Förstår att man inte kan tajma marknaden, men är de oklokt att inte vara lite beredd? Kanske den förlusten är värt det. Speciellt i dagens börs, eller tror ni det går som tåget 2-3 år till. Ifall jag ändå går all in, är rekommendationen typ lf global då tex? Är strategin urusel? Ursäkta min konstiga syn men är lite försiktig ![]()
![]()
Rent matematiskt är det dumt, men som jag skrev: Vill du konsumera och det känns lugnare så gör som du gör. Hur mycket sätter du in av detta oinvesterade belopp varje månad om ingenting händer på börsen? 1%? 2%?
Nu sitter du och försöker tajma igen. Vi kan inte veta och du kan inte veta. Själv är jag i stort sett fullinvesterad och det jag har vid sidan av är enbart till för sequence of returns risk och har inget med tajming att göra.
Ja, en bred och billig globalindexfond. Det finns flera i listan som rekommenderas här. Själv har jag både LF och Avanza t ex.
Inte urusel om du med strategi menar att du känner dig lugnare. Men urusel om du avser att börsen ska avkasta pengar till dig så effektivt och riskfritt som möjligt.
![]()
Det är inte oklokt speciellt inte med Shiller PE närmare 40 och vad förväntad avkastning på de pengarna ev blir de närmaste 10 åren baserat på det.
Att inte vara helt fullinvesterad och att ha en buffert är en försäkring som ev ger dig lägre avkastning men också ger dig tillgång till pengar om du behöver dem tidigare eller om du vill sova bättre om natten. Försök dock att få ränta på pengarna så inflationen inte äter upp dem.
Kom ihåg att historiska data är ingen prognos och om du litar på vad jag skriver får du se oppat själv ![]()
Poängen är ju inte de exakta siffrorna utan att trenden går uppåt på sikt , som svar till den som skrev atr den årliga avkastningen bara var 0,42%.
Närmare 6 % av kapitalet från bufferten månads spar jag in. Men bufferten byggs också på varje sommar. Förhoppningsvis kan jag hålla takten i många år. Men jag hänger med på eran tanke. All in jämt och sitt still, men de har väl att göra med hur risk benägen man är och om man kan i worst case senarium vänta i över 5-15 år att få tillbaka pengarna om de rasar. Känns som att alla är så trygga på börsen men sen pratas de om Buffet indikator och så vidare och så vidare. Sen ser man dessa svängningar så jag blir lite fundersam om de verkligen är läge att kasta in allt på en gång. Bara den funderingen
Kanske beter half safe then big time Sorry är rätt för mig ändå. Väntar jag ca 1.8 år till är dessa buffert pengar som jag har just nu investerade ändå. Vill bara ge en klar bild.
Om du tvekar på all in så är det som gäller att sprida det över tid. Men kom ihåg att sprida ut det över 12-24 månader är ingen större skillnad mot att slänga in allt på en gång. Titta på tidscykelns perioder i graferna över börsindex.
Min tes är att du lyssnar för mycket på sådant. Det är mest brus och klickrubriker.
Med ett ständigt inflöde av nya pengar skulle jag se noll anledning att sitta och trycka på slantar utanför börsen, om du inte vet att det kommer en större utgift snart.
Precis. Som någon skrev är Buffet o Co så stora aktörer att de påverkar index i sig själva. Att då göra bättre ifrån sig än “index” kräver stora risktaganden
Om Buffet failar så får det större konsekvenser för honom och hans bolag framför allt än om dina investeringar , som du gör med lång tidshorisont faller i värde så länge du kan tolerera värdeminskningen ett tag.
Det är inte rätt för dig bara för att Buffet, eller Gardell för den delen säger att det är rätt.
Alla former av krigskassa är att tajma marknaden. Ibland lyckas man och då är det grattis. Jag tajmade mina min Scandic Hotels. De har nästan gått upp 200%. Köpte mitt i Coronadippen och jag VISSTE att de skulle tillbaka upp om inte världen går under.
Men jag sätter in varenda krona på global fonder. Orka time:A marknaden. Du kör en DCA nu och matematiskt är det fel, men köper du in med allt nu och det rasar till 30% så kommer det svida. Is i magen och glöm börsen.
Just keep buying har bra genomgång av all relevant data ang detta du söker svar på, om du vill lära mer föreslår ja läsa kapitel 13 och 14 i boken just keep buying så kommer du förstå.
Sålde nyss av en kort räntefond jag haft i 9 månader. Avkastat klart sämre än den del jag har i allvädersportföljen på 2 månader längre tid, så en del av den kassan ska in i allvädersportföljen.
Andra delen ligger redo tillsammans med mer om AI kraschen kommer, då ska det shoppas.
Är man långsiktig, is i magen säger jag, extra köp om möjligt.
Det är också väldigt svårt att välja tidpunkt på dessa dippar, om börsen faller 7% idag, går du in då? Nej du väntar och börsen faller och faller några dagar, kanske upp nån dag sen med flera dagar och plötsligt har det vänt och upp 8% på en dag. Stor risk att du inte hinner tajma dessa flashcrashes som varit.
Jag har 70% av kapitalet i 100% aktier och 30% i sparkonto oavsett var jag tror om börsen.
Jag minns kring 2014 hur tongångarna gick. 6 år av uppgång sedan lehman krashen och allvarlig ekonomisk kris i Grekland som spåddes dra ner hela europeiska ekonomin och alla börser med sig. Lyxfällan-ekonomerna talade i poddar om att börsen är alldeles för riskabelt att spara pengar i och förordade sparkonton. Vad hände? Börsen fortsatte uppåt 10+ år med några hack i kurvan. Valutan har å andra sidan dippat nedåt år för år. Just keep buying och kolla saldot max en gång om året, du kommer spöa de flesta över tid med denna strategi.
Tack för era kloka inputs. Tar åt mig av de ni skriver. Svaret på om att hinna med är ETFer i så fall. Du har man värdet direkt vid dipp. Men tror ändå på att investera mer fortare och inte sitta med för stor krigs kassa. Kommer investera i allt utom 30%. Så kan jag sova gott och också köpa lite mer om börsen sviker framöver. Verkar som att sitta och fega för mycket blir mycket dyrare i det längre loppet ungefär så. Så hoppar jag över index ETFerna. ![]()
![]()
Jag tror att det är skillnad på vad man mäter när man bedömer risker.
Att index har en hög kurs och sätter rekord efter rekord behöver inte betyda att något är övervärderat då normal inflation och normal tillväxt bör leda till nya högre kurser.
Men om man tittar mer ingåene på kurserna och sätter det i relation till något, tex. till vad företagen tjänar eller vilket tillväxt det finns i ekonomin och man ser att gapet växer och växer mellan kursen och förtjänst samt ekonomins tillväxt i stort, och man i detta gap hamnar på de nivåer där man tidigare haft bubblor (kraftigt övervärdering), det är då man pratar om en annan risk än att börsen stigit 6 år i rad.
Sedan bör man även titta på beteendet som marknaden har, vilket självförtroende marknaden har i relation till de makronyheter som hela tiden händer. Inflation och inflation som aldrig ger sig, tariffer som hindrar tillväxt och ett instabilt USA som håller på att ändra världsordningen. Något som borde satt skräck i vilken marknad som helst, men idag tas med ett axelryck. Koncentration inom ett segment som blåser upp det segmentet till att stå för en stor del av marknadsvärdet i ett index.
Det finns många faktorer som indikerar på högre risk än normalt, men bara för att det finns risk så är inte sannolikheten 100% för att utfallet blir på ett visst vis.
Du har flera investeringar så då måste skapa regler för varje aktie och fond för hur mycket du ska in med och när. Är det procent från all time high du tänkte utgå ifrån?
Sen kan det bli så att det tar flera år innan börsen dippar 25 procent. Innan det dippat 25 procent så kan det gått upp 50 procent för att sedan dippa 25 procent från den all time high-nivån och då borde det varit bättre att du investerade allt idag än att vänta till den där dippen.
Att hålla på med timing kommer bli jobbigt för dig och du kommer ställas inför situationer som du inte tänkt på innan samt att du kommer få problem med att hålla dig till den strategi du eventuellt har