Börsveckan gör statusrapport på årets utdelningsportfölj. De redovisar också en imponerande historik på 15 år mot OMXSGI. Vad säger en kritisk granskning av det? Om det stämmer att den överpresterat så konsekvent undrar jag hur ni ser på en strategi av att helt enkelt följa den?
Kollade deras sida, det verkar som de tittar på återinvesterat. Det går liksom inte att jämföra med ett prisindex…
“Vid 4-5 tillfällen per år gör vi en större uppdatering av portföljen. Så sker bland annat i samband med att vi tagit emot årets utdelningar som ska återinvesteras. Antalet transaktioner hålls på en låg nivå. Det gör utdelningsportföljen ganska enkel att följa, i synnerhet som portföljen typiskt sett innehåller lite större och stabilare bolag.”
Brukar inte bolagen gå upp lite precis vid deras rekommendation? Dvs, vad blir utvecklingen på min portfölj, om jag följer deras portfölj, men investerar efteråt deras publicering?
Jag har inte följt upp det. Men i så fall måste deras rekommendation driva en väldigt stor uppgång. De har i snitt levererat 24% upp när OMXSGI varit upp 13%.
Det är också min erfarenhet av att de “storas” portföljer, driver upp aktiekurser på de inkluderade aktierna. Tänk Pareto, Swedbank, Handelsbanken, Redeye, Dagens Industri, Börsveckan med mera. Deras rekommendationer och portföljer har stor påverkan på aktiekursen direkt efter publicering. Kolla bara på Dagens Industri veckotips. Går som en raket varje måndag.
Empiriskt går det i princip aldrig att köpa på deras anskaffningsvärde eller sälja på deras säljkurser. Försökte mig på det ett tag. Haft deras prenumeration via Avanza i flera år.