Dagens industri: 19 av 42 köprekommendationer sämre än index

Jag läste i dagens papperstidning att DI:s köprekommendationer “veckans aktie” gått +0,8% i snitt, medan snittet för index var +1,2%. Index är OMXSPI för motsvarande period.

Det avser en genomgång av “veckans aktie” som publicerats 2022 i syfte att ge en rekommendation som är bättre än index på 12 månader.

Det är inte lätt att gissa börsvinnare ens för proffsen. Index ftw.

Länk till artikel med betalvägg: Så gick det för Di:s aktierekommendationer 2022/2023

4 gillningar

Ålandsbanken var lite bättre under 2023.

1 gillning

Jag gillar dock skarpt att de faktiskt utvärderar sig själva. Sedan att försöka slå index på 1års sikt är… modigt? :rofl:

4 gillningar

Är det inte en Kalle-Anka-analys att benchmarka mot ett prisindex? Säger inte ens om du tjänat eller förlorat pengar.

Jag gillar också det.

OMXSPI är väl samtliga aktier på Stockholmsbörsen, tycker det verkar relevant att jämföra med det.

Problemet är att PI indexet exkluderar utdelningar.

Alltså indexet avkastar mer egentligen (inklusive utdelningar är GI).

1 gillning

Ett “snällare” jämförelseindex låter det som. Förutsatt att DI räknade in utdelning. Och ändå slogs inte index.

Om DI räknade in utdelning för aktierna så skulle jag kalla det vilseledande jämförelse. Inte “snällare”.

5 gillningar

Om man inte räknar in utdelningar och kör med ett utdelningsindex, så känns det som att man skulle kunna ge sig själv en edge genom att bara rekommendera aktier som inte ger utdelningar.

I indexet ingår aktier som utdelar, och det drar ner indexet (eftersom de pengarna bara försvinner, i stället för att höja priset på aktien). Om ens portfölj inte har aktier som utdelar så försvinner inga pengar från ens portfölj.

Så det är ett sjukt sätt att jämföra, om de kör ex utdelningar.

2 gillningar