Bosatt utomlands men jobba för ett svenskt bolag

ch: Har du provat kontakta ambassden /SWEA/ hitta någon fb sida med svenskar bosatta i Japan. De borde kunna ha råd vart du kan vända dig för att hitta informationen du söker - och säkert mycket annat om att flytta till Japan. Låter super spännande! Lycka till.

Mycket smarta tips! Framförallt att hitta någon FB-sida med just svenskar eller liknande, den vägen ska jag kika lite på. Har precis kommit över några kontaktuppgifter genom mitt kontaktntäverk men det är alltid bra med fler utvägar.

Fnorrbart: Jag hade kollat på att skriva ut mig och inte bibehålla en sk väsentlig anknytning. Då behöver du inte bry dig om att skatta / deklarera japanska inkomster i Sverige. Dock vet jag inte hur lätt det är att starta egen firma i just Japan, så det hänger väl på det.
Om du bor i Japan så ska du troligen betala sociala avgifter där (sjukvård etc) så jag vet inte vad du vinner på att jobba för svensk firma.

Detta kan mycket väl stämma och är en av sakerna jag undersöker just nu. Jag är dock beredd att betala lite för lyxen att slippa starta upp en firma det första jag gör när jag sätter min fot i Japan då det redan är full rulle med allt som det är.

Fnorrbart: Jag har mest kollat på hur det funkar inom EU. Tex för Spanien: om jag är bosatt i Sverige (eller har väsentlig anknytning) så ska jag deklarera inkomster som även beskattas i Spanien, i Sverige. Dvs man skattar i båda länderna för Spansk inkomst. Sedan kan jag skicka in bevis från spansk skattemyndighet och få tillbaka den delen som skattats där från SKV. Någon som gjort detta i praktiken får gärna bekräfta eller rätta mig om jag har fel. Jag har läst att i Spanien fallet kan det handla om månader innan skatten är återbetald på skattekontot.

Som jag har förstått det så jämkar man mot det landet som man betalar mest skatt i (spoilers: det är Sverige i detta fall) tack vare dubbelskattningsavtalet. Så den procentsatsen jag betalar i Japan drar jag av i Sverige och betalar resten här. Riktigt så enkelt är det säkert inte, men jag tror det är “kärnan” i det. Tack för varningen om att det kan ta tid dock att, är nog värt att tänka på även för Japan och Sverige gissar jag på. Så länge pengarna kommer in oroar det mig inte så hårt dock då jag med tiden byggt en hel del buffert.

EnMan: Jag tror att Japan är ett land dit du inte bara kan flytta om du känner för det.
Din bästa chans kan vara att hitta ett jobb på ett företag där, eller att gifta dig med en japanska.

Du har helt rätt i det, att komma in i Japan för att man känner för det är otroligt klurigt. Antingen betalar man för sig genom att studera där eller hittar någon som är villig att anställa dig, och det är det få som gör när de lika gärna kan anställa en Japan istället för en utländsk person utan risker. Jag har varit gift i många år med en japanska dock, så vi slipper oroa oss för den här biten i alla fall. :slight_smile: