Hej
Jag har lite frågor runt ett bostadslån som mina föräldrar hjälpt mig med.
För att kunna behålla mitt nuvarande hus och lösa ut min före detta så hjälpte mina föräldrar till genom att belåna sina fastigheter 2016 så jag skulle kunna bli kvitt skulden till min före detta fru. Det gick bra. Men nu har min far gått bort och min mor funderar på att sälja lägenheten dom haft för att kunna behålla sommarstugan och samtidigt ha en bra levnadsstandard. Jag och min syster kommer på sikt ärva allt gemensamt och nu funderar min mor hur allt skall lösas på bästa sätt för alla.
Ett alternativ är att jag efter att huspriserna gått upp kan belåna upp mitt hus och lösa skulden hos min mor så att jag inte längre har skulder till henne samt att hon blir av med lånet som härmed är skrivet på henne och hennes fastigheter.
Ett annat alternativ är att min mor efter att ha sålt lägenheten betalar av mitt lån och samtidigt ger samma summa till min syster så att vi så att säga fått samma summa i arv.
Vid en försäljning av min mors lägenhet kommer det bli en stor vinst på flera miljoner så frågan är också om det går att använda nuvarande lån och kvitta mot vinsten eller hur är det bästa att tänka i detta läge. Hur kan vi bäst göra i nuläget.
Mvh
Anders