Bostadrätter med få medlemmar

Min dotter har börjat titta på att köpa bostadsrätt. Idag ska hon titta på en lägenhet med en förening med bara 6 medlemmar. Jag sa att man ska vara försiktig med brf med få medlemmar. Jag kan inte förklara varför Jag har för mig att jag läst det.
Finns det något rimligt i mitt påstående och i så fall varför?

Detta diskuterade vi i denna tråden.

Medlemspoolen att hitta styrelsemedlemmar till är ju väldigt liten. Men det kan väl vara på gott och ont, köper man in sig i en liten, välskött förening och man själv är intresserad av att vara med i styrelsen kan ju det vara bra.
En sak hon ska ha i åtanke är att det kan vara svårt att hyra ut i andra hand om det är en väldigt liten förening. Styrelsen har rätt att neka andrahandsuthyrning om det är svårt att hålla föreningen rullande pga. för stor andel andrahandsuthyrningar. I stora föreningar är det här inte ett problem, men är det bara 6 medlemmar måste ju 2-3 sitta i styrelsen så då går det ju i princip inte att ha andrahandsuthyrningar.

2 gillningar

Jag och exet tittade på en lägenhet i en förening med fyra medlemmar (ett fristående gammalt hus). Nu vann vi inte budgivningen, men det som skrämmer mig är också större renoveringar som t ex tak, stammar etc. Om ekonomin inte är riktigt bra skött är det ju de facto bara medlemmarna som får dela på utgiften, även om föreningen tar lånen. Sätter sig två på tvären blir det strul osv.

1 gillning

Banken kan säga nej till privatlån. Uppsida: färre intressenter att buda mot vid köptillfälle. Nedsida: färre intressenter som budar vid säljtillfälle.

En stor risk är att valmöjligheterna av styrelse är liten. Normalt är det vettiga personer som engagerar sig i styrelsearbete och som verkar för en långsiktig god ekonomi och skötsel av föreningens tillgångar. Har man otur i ert scenario finns det en möjlighet till majoritet i styrelsen som hellre snålar på kort sikt än underhåller föreningens fastigheter enligt underhållsplan.

Fördelar med att bo i en mindre förening är gemenskapen och den familjära känslan. Även att normalt känner personer ett större ansvar för fastighetens skick eftersom man äger en större andel.

Tack för svaren, nu förstår jag bättre.

2 gillningar

Ett exempel ur verkligheten; en bekant köpte bostadsrätt i en ombyggd villa med totalt 4 bostadsrätter. Sent upptäckta byggskador (och krångliga försäkringsförhållanden) i fastigheten gjorde att han tvingades låna 1 miljon utöver den reguljära insatsen för att täcka reparationerna. Rätt sura pengar…

1 gillning