Nu är jag verkligen villråd… vi står precis i randen av en försäljning av bostad (Stockholm) och tänker skaffa oss ett hus baserat på försäljningen. Jag vet, tajmingen är värd en 25miljonersvinst.
Kriget tycks skrapa upp en öst/väst-avgrund likt öst/västberlinmuren på 90-talet fast på planetär nivå.
Utöver oljan som alla surrar om, så kommer det få massiv påverkan på en rad råvaror som blir “inlåsta” i det som isåfall skulle betraktas som “öst”. Ser vi en framtid av ökade vardagskostnader? ökade kostnader för vardagsföremål? ökade kostnader för drivmedel (vilket SÅ KLART kommer dra upp priset på kollektivtrafik, taxi etc).
Innebär det i slutänden ett nytt 90-talsras av bostadsmarknadens värde? Blir det bostadskris, bör man köpa på sig rätt bostad och bo fint igenom bostadskrisen? eller stanna kvar och bo tråkigt igenom bostadskrisen? för på samma marknad lär ju värdet här gå ned lika mycket som det vi spekulerar på…
Min bild är att prisökningarna på bostäder sannolikt kommer att stanna av. Om det sedan kommer en kris med prisfall är kopplat till mer fundamentala faktorer. Ukraina-kriget i sig är sannolikt inte en sådan men det kan ju bidra till helt andra händelser som i sin tur påverkar Sverige och bostadsmarknaden. Det är ännu för tidigt att helt utläsa alla effekter. 90-talets kris var av hemsnickrad modell och direkt kopplad till väldigt centrala faktorer för bostadsmarknaden. Att den ska komma igen är inte sannolikt. Däremot kommer det alldeles säkert en kris av något slag på sikt. Vi måste också skilja mellan en tillfällig chock med ett pristapp och en mer långvarig kris med sjunkande/låga priser under en längre tid.
I det läge som är nu skulle jag vara väldigt noga med belåningen och bostadens driftkostnader. Jag är själv fokuserad på sådana faktorer alltid men bostadsmarknade i stort är betydligt mer irrationell och känslomässig. Det här med takhöjd, smakfulla renoveringar och liknande är helt enkelt mycket mer intressant för många än värmesystem, uthyrningsmöjligheter etc. Man kanske inte har som plan att hyra ut rum när man köper bostad men ur ekonomisk synvinkel är det väldigt mycket värt att ha möjligheten. Det kan kräva en ombyggnad för att bli praktiskt men bara att den potentialen alls finns har ett värde. Skulle du titta på sådana faktorer har du ett ess i skjortärmen, helt enkelt för att du sannolikt är ensam om det. Du skulle alltså kunna se värden i vissa hus som andra inte ser och i slutänden göra en bättre affär.
Det kommer nu cirka 4000 Ukrainare per dag till Sverige. Ukraina har en befolkning på 44 miljoner. Jag tror det blir nytt raketbränsle till bostadspriserna, oavsett ekonomisk oro.
Räntorna lär ju knappast dra iväg, lite beroende på hur råvarupriser påverkar inflationen etc.
Det är knappast så att majoriteten av de ukrainare som kommer har möjlighet att efterfråga bostäder. Det är heller inte givet att majoriteten av de som kommer har för avsikt att stanna långsiktigt. En del lär förstås stanna oavsett men jag tror inte riktigt på någon väsentlig påverkan på bostadspriserna.
Kloka inspel @Anonym och @clearfm. Det som ofta refereras till är ju att fallande bopriser knyts isåfall till händelser som gör ekonomin svårare att gå runt. Högre levnadskostnader eller löneosäkerhet. Inflationen är ju redan faktum och kommande räntehöjningar är ju inget hot om ekonomin på nytt destabiliseras. Iallafall inte sett till hur iaf Sverige hanterat det (Ryssland “hanterade” ju genom att nästan dubbla räntan).
Strukturellt sett så blir det ju antingen en avmatning/nedgång, krasch eller så hittar ekonomin något sjukt sätt att fortsätta uppåt som i pandemins senare halva.
I de två första lägerna vill jag tro att man absolut inte vill fastna i sin nuvarande bostad för att värdet understiger eller ligger för nära det man själv köpte för. I det tredje fallet är det skitsamma oavsett. Men jag kanske missar ett gäng aspekter här?
Jag tänker nog också att det är minst 5-8 år innan någon betytande andel av dessa dels blir kvar i sthlm och dels bygger upp en ekonomi att konkurrera med mångmiljonfasrigheter. Vilket i sig är ett hemskt strukturfel med bostadsmarknaden här i sthlm.
Tänk några varv till. Även om ukrainarna är de allra fattigaste i Sverige, så skapar de en efterfrågan på de allra billigaste bostäderna. De får t.ex. hjälp av skattemedel att få en bostad, förtur i bostadskö. Detta skapar en “chockvåg” genom hela bostadsmarknaden, det leder i slutändan även till högre priser för de dyraste bostäderna.
Först och främst bör man se på sin bostad som ett ställe man vill spendera mycket av sin tid i.
Sedan är det räntorna (bolånelöften/KALP-kalkyler) som i slutändan styr prisbilden idag så om man lyckas förutspå räntor så lyckas man också förutspå prisbilden på framtida bostadsförsäljningar.
Jag tror att vi eventuellt även kan få hårdare reglering av utlåningen från FI, om priserna fortsätter att dra iväg. Så eventuellt är det “låna medan du kan som gäller”, jag har även hört detta från bekanta som inte är så intresserade eller insatta i ekonomi, att de tänker så.
Det är absolut så att kostnaderna ökar och kommer att öka. Om bara det händer isolerat borde konsekvenserna bli:
Hus med olämpliga värmesystem faller i pris och blir svårare att sälja.
Möjligheten för ”outsiders” att komma in på marknaden för ägt boende försämras.
Några stora konsekvenser är rimligen inte att vänta men det kan förstås hända ytterligare saker. Högre arbetslöshet är det som skulle inverka mest, och då främst bland grupper som har bra och ”trygga” jobb. Det kan ske lokalt på en ort men också genom automatisering.