Bostadsköp: Hur bestämmer ni ert maximala pris/bud-tak?

Jag valde de bostäder som höll tillräcklig standard. Sen bjöd jag till jag nådde mitt tak.
Fick boende nr 3.
Pay and forget.

4 gillningar

I områden där lägenheter är mer lika och kan ställas mot varandra direkt så kan man göra så. I områden med större blandning av fastighetstyper kan det vara bra med en mer gedigen process, särskilt om man inte själv har snöat in specifikt på en särskild typ. Det är ju kul med stuckaturer och högt i tak men kan du få miljonprogram för halva priset kan det ju kännas som ett bättre köp. Miljonprogram ser kanske inte så kul ut men har i sak många fördelar.

1 gillning

Frågan är vad det är värt på sikt.

Kikar på Boolis värderingstjänst eftersom det ger ett ungefärligt snitt för området och huset. Men går också i i föreningen och kikar vad som sålts tidigare, ofta kan man hitta vad just den lägenheten man tittar på har gått för innan (ibland har säljaren bara bott där i 2 år och inte renoverat, då skulle jag inte buda så långt över vad den köptes för i tex 2021). Sen hålla koll på alla visningar jag går på vad slutpriset landar på. Men som du säger så får man i slutpriser inte någon info om skick osv osv, försöker därför gå på så mycket visningar så möjligt för att få en uppfattning om olika objekt och dess intresse. Men det är svårt, skulle också gärna ta emot fler knep om någon har något bra tips! :slight_smile:

1 gillning

Nu var det längesedan jag köpte boende eller följde priserna men jag tyckte mig också se stora variationer.

Det vore ju dumt att inte utnyttja dessa som köpare :slight_smile:

Nån gång slumpar det sig så att du har ett objekt som säljaren måste få sålt- och inga andra intressenter finns, då lät du få den billigt.

I andra fall kan det vara två som måste hitta boende snabbt och det blir budande, och den går högre än normalt.

Jag hade siktat in mig på ett område där jag vill bo och gått på visningar, kollat historik och följt försäljningar där för att få en bra bild över vad som är ett bra pris :slight_smile: Lycka till!

2 gillningar

Tack så mycket för input och tankar!

• @Anonym - håller med om att ett viktigt att skilja på personliga preferenser vs vad marknaden vill betala. :+1:
  • @Johanna19 - det är bra tips. Ska återkomma ifall jag själv kommer på på något mer! :blush:
  • @Jojja och @OBWN - håller med om att det är en rimlig metod för att bestämma budgeten. När ni så bestämt budgeten, har ni någon metod för att också bestämma vilket hus/lägenhet ni bäst använder den på så att ni utnyttjar den bestämda budgeten på bäst vis och inte “överbetalar” vs marknaden. T.ex. gå på många visningar, prata med mäklare för att få en förståelse för den lokala marknaden, osv.?

Tack för input Mikael, värdefullt! :blush:

1 gillning

Jag har mina hemnet filter där jag ligger ca 1msk över min budget. Anledningen för det är för att se hur det segmentet rör sig och ha koll på budgivning/pristrender.

Sen kikar jag på de lokala mäklarnas web då de oftar har mellan 50%-70% av sina objekt som kommande för att inte dumpa förmycket på marknad(men även för att det finns en hel del spekulerande säljare som vill kunna få bud utan att commita till hela processen)

Ang att göra en bra deal, jag har en horizont på 10-20år för mitt köp. Så att inte överbetala marknaden blir inte så viktigt då jag har budgeterat de löpande kostnaderna redan och hur prisutvecklingen ser ut om 10år är för svårt att säga idag. Jag hoppas helt enkelt att jag går pluss eller break even på mitt boende när jag väljer att sälja nästa gång. Att räkna med vinnst är inget man bör göra, hoppas kan man dock. Dvs att köpa nått som ger mig ansträngd ekonomi med förhoppning om framtida värdeutveckling och/eller lägre räntor är inget som jag rekomenderar. Men alla har olika riskaptit :slight_smile:

1 gillning

Ett sätt att bli medveten om de kvalitativa värden som marknaden gillar är att lista fördelar och nackdelar med olika objekt du tittar på. Efter ett tag blir man bättre på att se vad det är folk gillar. Detta är förstås inget som går att omvandla till exakta siffror, eftersom något kan vara ett jätteplus som trumfar en del negativa egenskaper.

En nyckel till att förstå vad folk gillar är att försöka sätta sig in i hur det skulle vara att bo i bostaden. Var skulle man handla/gymma? Hur skulle det vara att komma hem efter jobbet? Hur skulle man äta söndagsfrukost? Var skulle man ställa sin cykel? Osv. Det man vill åt är att avkoda de egenskaperna som drar ner intrycket men som går att åtgärda. Tex planlösningen. Där kan man hitta fynden.

Viktigt, som poängterades ovan, är att om man argumenterar emot marknaden, dvs tycker att något är bättre än vad marknaden tycker, så ska man vara medveten om vad man gör. Det som är svårsålt nu, kommer att vara svårsålt när du säljer, om det inte är något som går att åtgärda. Detta kan man välja att gå in i med öppna ögon, tex välja en del av innerstan som marknaden inte anser är toppläge, men det är ändå centralt nog för att vara bra. Det viktiga är bara att vara medveten om marknadens åsikt, även om man tycker att marknaden har fel.

1 gillning

Och en oerhört viktig aspekt av de här sakerna är också att försöka avgöra om dessa saker är standard, vanliga, ovanliga eller unika i området i fråga. Som ett exempel från tiden när jag letade hus så minns två objekt:

1. Ett radhus i ett område dominerat av villor
  2. Ett sekesskifteshus i ett område dominerat av nyare villor

Båda dessa objekt “drog iväg” mycket mer än jag hade föreställt mig. Som objekt betraktade var de ganska bra men inte några “toppobjekt” i reell mening. Däremot gjorde deras relativa ovanlighet att de blev extra dyra.

En annan grej som kan vara bra att hålla koll på generellt är infrastruktur och framtid. Just nu byggs ny tunnelbana. Det “är känt” men sannolikt är det många som ändå inte vill betala “fullt pris” för att få bo granne med en t-bana som ännu inte finns. Om du planerar att bo kvar längre så kan en t-banestation som ska komma på plats om 5-10 år ge en väldigt enkel vinst. Det kan bli försenat och så vidare men om du väntar in t-banan lär lägenheten stiga i pris med åtminstone 10%.

1 gillning

Skulle aldrig gå in i en affär med budgivningar och sätta ett ekonomiskt tak.
Det är detta som har hänt, mångas sömnlöshet och oro bottnar i ekonomiska belastningar.

Men anlita en mäklare som oberoende resurs, som man med viss sannolikhet kan säga +/- 200K vad det kan vara värt.
Riskerna i områdets demogeafiska utveckling.
Om man inte trivs, sjukdom etc kan man sälja det utan att bli ruinerad.

1 gillning

Om du vill statistika lite så kan du kanske försöka göra något med antal budgivare? Ju fler budgivare som följer med upp till en given nivå desto lägre risk att den är “för hög”. Det går åt båda hållen dock; många budgivare gör att priset antagligen inte blir “för lågt” heller. Lite sketchy eftersom inte alla som är intresserade på en viss nivå lägger bud, men du får nog svårt att slå Booli/Hemnets modeller med en egen modell.

1 gillning

Tack för input allihop, värdefullt att höra era tankar! :blush:

@Anonym och @simino - bra poäng att tänka på vad som är vanligt/ovanligt i det specifika området; samt att verkligen tänka sig in i situationen då man bor i lägenheten (och vilka plus/minus jag skulle se då).

@anon48620338 - tar med mig att ev. anlita-involvera en egen mäklare (även om det ev. känns lite stort/dyrt). Men det är i alla fall en möjlighet!

När det gällde villor gällde det vad som var “vanligt/ovanligt i det specifika området”. Om vi ska tänka på innerstaden istället kan det handla om vad som är vanligt/ovanligt i det specifika segmentet. Det kan vara så att t.ex. kombinationen av sekelskifte och storlek på objekt är ovanlig. Det är sannolikt så att många spekulanter tittar på objekt utifrån vissa filter. Det är smart att försöka förstå hur de där “typiska kombinationerna” ser ut. Sannolikt kan diskussioner med mäklare ge en del ledtrådar.

1 gillning

Nja, köparna är ju inte rationella. Och skillnaden mellan att ha en köpare och två köpare som budstrider kan vara enorm.

Marknadsvärdet fungerar i snitt, men inte för enskilda bostadsaffärer.

2 gillningar

Jag tog första boendet jag var på visning på la utgångspriset fick lägenheten o så var det klart.
Inga krusseduller här inte :slight_smile:

Jag är en simpel man som.vet vad jag vill ha :wink:
Har bott här ett par år o trivs som fisken i vattnet :slight_smile:

Hade det blivit budgivning så hade jag nog ej orkat köpa bostaden jag köper gärna när det inte är någon budhets.

Jag gjorde på liknande sätt när jag köpte lägenhet för ett antal år sedan. Då var dock marknaden uppåtgående och det gjorde förutsättningarna för en bra affär markant sämre. Det blev inte heller särskilt bra. Idag är det rimligen enklare att göra så och i varje fall inte göra en direkt dålig affär.

När jag senare köpte hus hade jag en oerhört mycket mer gedigen process och då blev också utfallet markant bättre.

2 gillningar

Vi gjorde en ordentlig uträkning:

Om nuvarande bostad säljs till pris X så innebär det netto (efter mäklararvode, pantbrev, lagfart etc) följande köpesumma så kan vi köpa för Y.

Sedan räknade vi på olika försäljningspris på vår nuvarande bostad för att ha olika scenarion.

Eftersom vi lyckades köpa med försäljningsklausul så kunde vi göra en affär där vi inte behövde ta höjd för fluktuationer i försäljningspris.

Glöm inte att du från eventuell vinst kan dra av din del av det som en eventuell BRF har amorterat på sina lån.

1 gillning

Det stämmer ju bara för områden som har problem med kriminalitet…

Här omkring går lägenheterna på första våningen för ca 20% mer än högre upp i huset. Det är pensionärer som flyttar från huset som är målgruppen. De har mycket kapital och lägger det på känslan av att ha en liten uteplats samt slippa gå i trappor

Nej det stämmer för dem som bor i stadsmiljö och inte vill ha det så mörkt.

1 gillning